Page 34 - MaSzeSz hírcsatorna 2021/3.
P. 34
a kommunikáció egységessége és az elsőszámú A kampány információtartalma mellett nagy
probléma ismertetése a fogyasztókkal, azaz az elö- hangsúlyt kell fektetni annak megjelenésére
regedő vízhálózattal kapcsolatos tájékoztatás. annak érdekében, hogy az átadni kívánt üzenetet
a fogyasztók be tudják fogadni. A kampány ke-
MEGOLDÁSI SZEMPONTOK retében szükséges valamennyi vízügyi szervezet
egységes kommunikációja, egy közös üzenetet
A tudatosítás problémáinak jellegéből is adódik, közvetítése érdekében. Emellett a tudatosítás
hogy a megoldás első lépése az egységes és megfelelő mértékéhez szükség van egy képviselő
transzparens kommunikáció. A kommunikáció szerep létrehozására, az ezt betöltő személy len-
eszköze egy tudatosítási kampány lehet, azonban ne a kampány arca, aki egyszerre hiteles a vízügyi
sok szempontot kell figyelembe venni annak ki- szervezetek irányába és közérthető és szerethető
alakításakor. A fogyasztói viselkedés változásával a fogyasztók számára (Szakértői interjú, 2021)
kapcsolatos kutatás kimutatta, hogy a csupán
információt szolgáltató kampányok ritkán haté- JAVASLATTÉTEL
konyak, az információközlés mellett a probléma
gyökerét okozó akadályokat kell megoldani. A szakértői interjúk során három főbb problémát
Ilyen akadályok például a vízbiztonsággal vagy sikerült azonosítanunk, melyek az árérzékenység,
fenntarthatósággal kapcsolatos ismeretek hiánya. a probléma tisztán látása, illetve az információs
(Saylor et al., 2011) szakadék voltak. A három terület mentén dolgoz-
tuk ki marketingkommunikációs javaslatainkat,
A kommunikáció elemeit kell képezzék a víz melyet egy átfogó, integrált kampány néhány
értékével és az ivóvíz előállításával és eljutásával közös eleme kötne össze.
kapcsolatos információk, a társadalom ökológi-
ai lábnyomának valós arányainak bemutatása. • Árérzékelés terén eredményeink szerint
Elsőkörben fontos az emberek fogyasztásá- a legfontosabb probléma, hogy egyes
nak természeti hatásainak bemutatása, mert célcsoport tagjai nincsenek teljesen tisz-
azok jellemzően alábecsülik az ökológiai láb- tában a csapvíz ár-érték arányával a pa-
nyomaikat. Amellett, hogy bemutatjuk milyen lackozott vízhez képest. Ezt az általános
környezeti hatásokkal jár a fogyasztás, fontos tájékozatlanságot növeli még a vízszám-
annak kommunikációja is, hogy pontosan mi- lákkal kapcsolatos hiányzó ismeretekből
lyen módokon lehet a környezeti lábnyomot adód félreértés, nehézség is.
csökkenteni, amelyből mindenki kiválaszthatja • A probléma tisztánlátása azért került elő-
a számára megfelelő környezettudatossági lé- térbe, mert eredményeink szerint a fo-
péseket. (Szakértői interjú, 2021) Emellett fontos, gyasztóknak nagyon kevés kapcsolatuk
hogy a fogyasztók tisztában legyenek az ivóvíz van a víziközmű szolgáltatókkal, nehézkes
előállításának valós költségével, amely rávilágíthat a tőlük érkező információk megtalálása, fel-
arra, hogy az általuk fizetett ár valójában nem dolgozása, így egyes célcsoportok kevésbé
elegendő az előállítás költségének fedezésére, és látják át, milyen keveset is fizetnek a vízért
a víz értékéhez mérten a jelenleg fizetett díj nem annak valódi értékéhez képest, és hogy mi-
tekinthető magasnak. (Szakértői interjú, 2021) ért nem jövedelmező ez a szolgáltatóknak.
34