Page 34 - MaSzeSz hírcsatorna 2021/3.
P. 34

a kommunikáció egységessége és az elsőszámú  A kampány információtartalma mellett nagy
            probléma ismertetése a fogyasztókkal, azaz az elö- hangsúlyt kell fektetni annak megjelenésére
            regedő vízhálózattal kapcsolatos tájékoztatás.   annak érdekében, hogy az átadni kívánt üzenetet
                                                             a fogyasztók be tudják fogadni. A kampány ke-
            MEGOLDÁSI SZEMPONTOK                             retében szükséges valamennyi vízügyi szervezet
                                                             egységes kommunikációja, egy közös üzenetet
            A tudatosítás problémáinak jellegéből is adódik,  közvetítése érdekében. Emellett a tudatosítás
            hogy a megoldás első lépése az egységes és  megfelelő mértékéhez szükség van egy képviselő
            transzparens kommunikáció. A kommunikáció  szerep létrehozására, az ezt betöltő személy len-
            eszköze egy tudatosítási kampány lehet, azonban  ne a kampány arca, aki egyszerre hiteles a vízügyi
            sok szempontot kell figyelembe venni annak ki- szervezetek irányába és közérthető és szerethető
            alakításakor. A fogyasztói viselkedés változásával  a fogyasztók számára (Szakértői interjú, 2021)
            kapcsolatos kutatás kimutatta, hogy a csupán
            információt szolgáltató kampányok ritkán haté- JAVASLATTÉTEL
            konyak, az információközlés mellett a probléma
            gyökerét okozó akadályokat kell megoldani.  A szakértői interjúk során három főbb problémát
            Ilyen akadályok például a vízbiztonsággal vagy  sikerült azonosítanunk, melyek az árérzékenység,
            fenntarthatósággal kapcsolatos ismeretek hiánya.  a probléma tisztán látása, illetve az információs
            (Saylor et al., 2011)                            szakadék voltak. A három terület mentén dolgoz-
                                                             tuk ki marketingkommunikációs javaslatainkat,
            A kommunikáció elemeit kell képezzék a víz  melyet egy átfogó, integrált kampány néhány
            értékével és az ivóvíz előállításával és eljutásával  közös eleme kötne össze.
            kapcsolatos információk, a társadalom ökológi-
            ai lábnyomának valós arányainak bemutatása.          •  Árérzékelés terén eredményeink szerint
            Elsőkörben fontos az emberek fogyasztásá-               a legfontosabb probléma, hogy egyes
            nak természeti hatásainak bemutatása, mert              célcsoport tagjai nincsenek teljesen tisz-
            azok jellemzően alábecsülik az ökológiai láb-           tában a csapvíz ár-érték arányával a pa-
            nyomaikat. Amellett, hogy bemutatjuk milyen             lackozott vízhez képest. Ezt az általános
            környezeti hatásokkal jár a fogyasztás, fontos          tájékozatlanságot növeli még a vízszám-
            annak kommunikációja is, hogy pontosan mi-              lákkal kapcsolatos hiányzó ismeretekből
            lyen módokon lehet a környezeti lábnyomot               adód félreértés, nehézség is.
            csökkenteni, amelyből mindenki kiválaszthatja        •  A probléma tisztánlátása azért került elő-
            a számára megfelelő környezettudatossági lé-            térbe, mert eredményeink szerint a fo-
            péseket. (Szakértői interjú, 2021) Emellett fontos,     gyasztóknak nagyon kevés kapcsolatuk
            hogy a fogyasztók tisztában legyenek az ivóvíz          van a víziközmű szolgáltatókkal, nehézkes
            előállításának valós költségével, amely rávilágíthat    a tőlük érkező információk megtalálása, fel-
            arra, hogy az általuk fizetett ár valójában nem         dolgozása, így egyes célcsoportok kevésbé
            elegendő az előállítás költségének fedezésére, és       látják át, milyen keveset is fizetnek a vízért
            a víz értékéhez mérten a jelenleg fizetett díj nem      annak valódi értékéhez képest, és hogy mi-
            tekinthető magasnak. (Szakértői interjú, 2021)          ért nem jövedelmező ez a szolgáltatóknak.





           34
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39