Page 33 - MaSzeSz hírcsatorna 2021/3.
P. 33

SZAKMAI - TUDOMÁNYOS ROVAT






            felhasználására. Az elkészített szakértői interjúk  A tudatosítás témakörének legfontosabb eleme
            és különböző nemzetközi tanulmányok alap- a kommunikáció, amely jelenlegi formájában
            ján igyekeztünk választ találni arra, hogy milyen  nem segíti elő a fogyasztók percepciójának
            aspektusok vezethetnek a tudatosítás témakörével  helyes irányba terelését. A jelenlegi kommu-
            kapcsolatban a téves percepció kialakulásához.   nikáció fókusza a környezetvédelem, ám ez
                                                             jellemzően általánosan jelenik meg a kom-
            Elsőként fontos tisztázni, hogy a teljes magyar  munikációban, amely nem segíti a társadalom
            társadalom nem vehető egy kalap alá az ivóvíz- hozzáállását, ugyanis az embereknek konkrét
            tudatosság témaköre alapján. Mivel a környe- tanácsokra lenne szüksége annak érdekében,
            zettudatosság egyre fontosabb téma az egész  hogy környezettudatosabban éljenek. Ehhez
            világon, így Magyarországon is, a kutatók nagy  hozzátartozik, hogy a különböző vízügyi szer-
            figyelmet fordítanak a társadalom hozzáállásának  vezetek kommunikációjában kevés közös pont
            vizsgálatára. Egy, az utóbbi években Magyaror- van, így nem tudnak egy egységes üzenetet
            szágon készített kutatás arra a kérdésre kereste  közvetíteni. (Szakértői interjúk, 2021) A kom-
            a választ, hogy mennyire tudatosan használja  munikáció ennél is magasabb formája lenne,
            a magyar társadalom az ivóvizet, és mekkora  ha nem csupán a vízügyi szervezetek, de más
            figyelmet fordítanak annak környezeti hatásaira.  természeti erőforrások képviselői is egy egysé-
            Az eredmény szerint vannak Tudatos, Normakö- ges kommunikációt tervezzenek, ez segítené
            vető, Szkeptikus, és Közömbös emberek a magyar  az emberek tudatosítását a legnagyobb mér-
            társadalomban. (KékBolygó Alapítvány, 2019)      tékben. (Szakértői interjúk, 2021)


            Fontos kérdés az ivóvíz kapcsán a vízbiztonság  Emellett felmerül, hogy a magyarországi vízi-
            kérdése, az több országban is megfigyelhető, hogy  közmű hálózat elöregedett és felújításra szorul,
            a társadalom egy része nem tartja biztonságosnak  amely nem csak a vízminőségre lesz hatással
            a csapvizet, ezért ivásra egyáltalán nem fogyasztja,  a jelenlegi tendencia folytatásával, de annak
            ez szintén hozzájárulhat a víz értékéről alkotott téves  mennyiségére is. Az elöregedő hálózat egyre
            képhez. Egy holland kutatás szerint összefüggés  több helyen hibásodik meg, amely a vízcsövek-
            van a fogyasztók neme, illetve iskolai végzettsége  ből való kifolyását eredményezi. A probléma
            és a vízbiztonságról alkotott véleménye között.  kapcsán ugyancsak a kommunikáció lenne
            Ezzel szemben az életkor és a krónikus betegség  az elsődleges szempont, ugyanis a fogyasztók
            jelenléte nem befolyásolja jelentősen az emberek  nagy része nincs tisztában ezzel a problémával,
            vízminőségi megítélését. (Stijn Brouwer, Roberta  és amennyiben tudatosul bennük a víz valódi
            Hofman-Caris and Nicolien van Aalderen, 2020)  értéke, valószínűleg nagyobb problémának
            Ez a kutatás a holland vízfogyasztók hozzáállását  fogják érzékelni ezt. (Szakértői interjú, 2021)
            vizsgálta, így nem ültethető át közvetlenül a magyar
            gyakorlatba, azonban felhívja arra a figyelmet, hogy  Összefoglalva tehát a tudatosítás témakörével
            érdemes egy hasonló vízminőség elégedettségi  kapcsolatban fontos figyelembe venni a ma-
            vizsgálat elvégzése annak érdekében, hogy egy  gyar társadalom hozzáállását ehhez a problé-
            esetleges tudatosítási kampány a megfelelő cél- mához és kiválasztani a megfelelő célcsoportot,
            csoportra tudjon fókuszálni.                     amely hajlandó a változásra. Emellett lényeges





                                                                                                           33
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38