Page 32 - MaSzeSz hírcsatorna 2021/3.
P. 32

a 2013-as rezsicsökkentéssel (2013. évi LIV. törvény)  Skuras és Tyllianakis (2018) Eurobarométer adatok
            a profitot vették el a monopol helyzetben lévő  alapján megállapították, hogy az európai lakosok
            vállalatoktól. Ez a gondolat ugyanakkor hamis,  a vízkészletüket érintő legfontosabb veszélynek
            a szakértő szerint jelenleg a legtöbb szolgáltató  a kémiai szennyezést tartják. A különböző or-
            a saját fix költségénél alacsonyabb áron kénytelen  szágokból érkező válaszok aránya pedig valós
            vizet szolgáltatni a fogyasztóknak, mivel a 2013-as  képet fest a területek jelenlegi állapotáról. Így azt
            törvény értelmében nominális árakon rögzítették  mondhatjuk, hogy a lakosság reálisan mérte fel
            az alapvető vízszolgáltatás árát. Ezt támasztja alá  a kémiai szennyezés veszélyét a saját ivóvizeikben.
            az is, hogy a MaSzeSz (2020) kutatásában az em- Egy további eredménye a tanulmánynak pedig
            berek több, mint fele bizonytalan abban, hogy  az volt, hogy azokon a területeken, amelyeken
            pontosan mit tartalmaz a vízdíj, valamint 41%-a  a vízkészlet “jó” besorolást kapott az Európai
            szerint a korszerűsítést, továbbá 55%-a szerint  Unió ügynökségétől, az ökoszisztéma változás
            a profitot is tartalmazza a vízdíj.              nagyobb arányban jelentett problémát a meg-
                                                             kérdezetteknek, mint máshol. Ez tehát azt is
            Végül pedig a legfontosabb összehasonlítási alap  mutatja, hogy EU-s szinten megjelenik a lakosság
            a palackos víz volt, amely számos olyan árper- körében egy konzervációs cél, amely a környe-
            cepció-beli problémát hordoz magával, amely  zettudatosságot mutatja meg.
            alapján a fogyasztók felülbecsülik az ivóvíz árát.
            Ez a viselkedés a korábban leírt perszónákban  TUDATOSSÁG
            is megjelenik. Ennek okán azonban volt olyan
            szakértő, aki szerint a víz árának növelése csak ezt  A következő fontos kutatási terület a felhasználók
            a keresletet növelné, mivel a fogyasztó szokása,  tudatosítása volt. Előzetes kutatásaink alapján azt
            valamint bizonytalan minőségtől való félelme  a következtetést vontuk le, hogy a víz áráról alkotott
            nehezebben változtatható meg.                    torz kép kialakításában szerepet játszik a fogyasz-
                                                             tók ivóvízzel kapcsolatos felhasználásának hiánya.
            NEMZETKÖZI PÉLDÁK                                A felhasználók téves percepciójával összefügghet
                                                             az ivóvíz valódi értékének ismeretének hiánya,
            Hogyha a nemzetközi tanulmányokat vizsgáltuk,  annak előállítási költségeinek figyelembevételével.
            akkor azt tapasztaltuk, hogy a legtöbb felmérés  A társadalom nagy része emellett, ha a csapvízre
            alapján az információátadás vezet eredményre.  gondol, gyakran az ivóvízként felhasznált mennyi-
            Egy amerikai lakossági felmérés után végzett  ség jut eszébe, azonban ez egy átlagos háztartás
            empirikus elemzés alapján Tanellari et al. (2015)  vízfelhasználásának kb. 3%-a (Szakértői interjúk,
            megállapította, hogy amikor a lakosok tájékozta- 2021), fontos tehát tudatosítani, hogy a kifizetett
            tás útján tudomást szereznek a csapvíz fogyasz- számlák minden egyéb felhasználást is tartal-
            tásának hatásairól, valamint a csőrendszer elöre- mazzák és emiatt jelentkezhet a vártnál nagyobb
            gedésének veszélyeiről, a fizetési hajlandóságuk  költség. Emellett a tudatosítás témakörének elen-
            megnő. Így tehát azt mondhatjuk, hogy alapvető- gedhetetlen része a környezettudatosság is, úgy
            en az információhiány szülte bizonytalanság az,  véljük, hogy amennyiben a fogyasztók megismerik
            amit csökkenteni kell ahhoz, hogy a fogyasztók  mekkora érték valójában az ivóvíz, akkor nagyobb
            reálisan lássák az ivóvíz fogyasztásuk jövőjét.   hangsúlyt fognak fordítani annak környezettudatos





           32
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37