Page 29 - MaSzeSz hírcsatorna 2021/3.
P. 29

SZAKMAI - TUDOMÁNYOS ROVAT






            94,9% volt a közüzemi vezetékes ivóvízzel ellátott  A tanulmány során készített mélyinterjúk alanyai
            lakások aránya. (KSH, 2019) Egy ilyen kiterjedt  a nemzeti szabályozásban, az ivóvíz gazdasági
            és robusztus közműhálózat üzemeltetése és  és környezeti fenntarthatósággal kapcsolatos
            fejlesztése azonban nem csak Magyarországon,  kérdéseiben, vagy annak szociológiai, kommu-
            de világszerte is jelentős nehézségekkel küzd.  nikációs aspektusaiban jártas, felsővezetői pozí-
            Hazánkban is több kihívás felsorolható, mellyel  ciót betöltő személyek voltak. A tanulmányban
            jelenleg a közműszolgáltatási szektor ezen része  részletesen bemutatott fogyasztói magatartások
            küzd, úgy, mint az elöregedő infrastruktúra, a ve- a szakértői interjúkat kiegészítendő, hazai és
            zetékes vízellátás alacsony társadalmi értékítélete,  nemzetközi kutatások alapján lettek megfogal-
            nem megfelelő kommunikáció a szolgálatók és  mazva és fejlesztve.
            a fogyasztók között vagy a jelentős fogyasztás
            béli változások az elmúlt évtizedekben.          PERSZÓNÁK BEMUTATÁSA


            Jelen tanulmány a Hungarian Water Partnership  Az elemzés részletei alapján három csoport
            és a Mathias Corvinus Collegium - Vezetőképző  mentén (alacsony, közép és magas jövedelmi
            Akadémia közös munkája során valósult meg,  szint) alakítottunk ki úgynevezett perszóná-
            melynek elsődleges célja feltárni a különbségeket  kat, amelyek a különböző, dominánsan meg-
            a lakosság által percepcionált közművezetékes  jelenő fogyasztói attitűdöket reprezentálják.
            ivó- és szennyvíz szolgáltatási árak, és azok valódi  A MaSzeSz a vízellátás, szennyvízszolgáltatás
            költségei között és javaslatot tenni ezen különb- lakossági megítéléséről szóló online kutatása
            ség csökkentésére.                               és felmérése kiemelt fontosságú volt a kutatás
                                                             ezen szakaszában, így a perszónák kialakítása
            ELEMZÉS                                          tükrözi annak eredményeit. (MaSzeSz, 2020)
                                                             Ezen csoportok feltérképezése kiemelten fontos,
            A magyar lakosság 40% gondolja úgy, hogy  hiszen a lakossági percepció problémái is ezek
            a vezetékes ivóvíz és a szennyvíz az első vagy  mentén érthető meg és tárható fel részletesen.
            a második legdrágább rezsi költség, holott
            a 2013-as KSH adatok alapján a legolcsóbb,  Az első, magas jövedelmi szintbe tartozó sze-
            derül ki a Magyar Víz- és Szennyvíztechnikai  mélyek két ellentétes pólust testesítenek meg
            Szövetség 2020-ban készített felmérése alapján.  a vízpercepció kapcsán. A pozitív példa, ame-
            (MaSzeSz, 2020) A tanulmány célja, hogy feltárja  lyet Öko Ödön néven neveztünk el, a magas
            a vezetékes ivóvíz társadalom által percepcionált  végzettségű, rendkívül tudatos, helyes árper-
            és annak valós ára közötti főbb különbségeket,  cepcióval rendelkező csoportot jelenti, amely
            továbbá, hogy javaslatot adjon annak csökken- Magyarország népességének egy viszonylag
            tésére. Ezen különbség okainak megértésének  kis százaléka. Ezen réteg szinte csak csapvizet
            céljából számos hazai, illetve nemzetközi kutatás  használ, tisztában van a víz ökológiai aspektu-
            került feldolgozásra, továbbá a témában széles  saival és egészségtudatos életet vezet. Ezek-
            körben érintett szakértőkkel készült mélyinterjú  ből következik, hogy a vizet értékes és szűkös
            segítette a tanulmányban bemutatásra kerülő  erőforrásként kezeli és ár- érték percepciója is
            különböző fogyasztói attitűdök megformálását.  realisztikus.





                                                                                                           29
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34