Page 36 - MaSzeSz hírcsatorna 2021/3.
P. 36

KPI lehet, hogy ennyi személyt érjünk el  berögzültségek, a hiányos tudás a fizetett víz és
                   social media üzeneteinkkel.               szennyvíz díj tartalmáról, illetve a vezetékes ivóvíz
                •  Látogatók száma: A teljes célcsoport- és a palackos ásványvíz hamis ár-érték érzete.
                   ból 3.000.000 látogató bevonzása lenne  A nemzetközi példák döntő többsége az informá-
                   a meghatározott cél az interaktív platformra  cióátadás, az edukáció fejlesztését szorgalmazza.
                •  Aktív felhasználók: a bevonzott látogatók  Fontos megjegyezni, hogy az EU-s kutatásokban
                   közül optimális cél lehet 1.000.000-t aktí- jellemzően az aggodalom az ivóvíz kémiai minő-
                   van tartani a teljes kampányidőszak során  ségére összpontosul.
            A teljes kampány eredménye a lakosság meg-
            változott vízérték percepciója lenne.            Tudatosítás témakörében a felhasználók téves per-
                                                             cepciójával összefügghet az ivóvíz valódi értékének
            ÖSSZEGZÉS                                        ismeretének hiánya, annak előállítási költségeinek
                                                             figyelembevételével. Egy átlagos háztartás vízfel-
            Összefoglalva, a tanulmány célja, hogy feltárja  használásának az ivási célra felhasznált ivóvíz kb.
            a vezetékes ivóvíz társadalom által percepcionált  3%-t teszik ki, azonban a fogyasztók nagy része,
            és annak valós ára közötti főbb különbségeket,  ha a csapvízre gondol, gyakran az ivóvízként fel-
            továbbá, hogy javaslatot adjon annak csökken- használt mennyiség jut eszébe, mely így téves
            tésére. Ezen különbség okainak megértésének  képzetet kelt a fizetendő számlák tekintetében.
            céljából számos hazai, illetve nemzetközi kutatás  Az utóbbi években Magyarországon készített
            került feldolgozásra, továbbá a témában széles  eredmény szerint, mely a környezeti tudatosságot
            körben érintett szakértőkkel készült mélyinterjú  célzott felmérni, vannak Tudatos, Normakövető,
            segítette a tanulmányban bemutatásra kerülő  Szkeptikus, és Közömbös emberek a magyar
            különböző fogyasztói attitűdök megformálását.  társadalomban. Fontos tehát figyelembe venni
                                                             a magyar társadalom hozzáállását ehhez és kivá-
            A megoldási javaslatok a fogyasztói attitűdök  lasztani a megfelelő célcsoportot, amely hajlandó
            mentén megtestesített úgynevezett perszónák  a változásra. Lényeges a kommunikáció egysé-
            jellegzetes problémáira építenek, azokat pró- gessége és az elsőszámú probléma ismertetése
            bálják kezelni. Összességében Palackos Pali,  a fogyasztókkal, azaz az elöregedő vízhálózattal
            Átlag Áron és Szegény Szilárd számítanak azon  kapcsolatos tájékoztatás.
            társadalmi csoportoknak, amelyek targetálása
            és tudatosítása egyrészt szükségszerű, másrészt  Megoldási szempontok tekintetében, nulladik
            elérhető. Ezen csoportok esetén vagy infor- lépésként a megfelelő kommunikáció kialakítása
            mációhiány és alacsony tudatosság jellemezte  elengedhetetlenül fontos része a kihívások meg-
            a személyeket, vagy a viszonylag realisztikus  oldásának, mind környezeti és gazdasági fenntart-
            árpercepció megerősítése hiányzott. Ennek ér- hatóság szempontjából. Fel kell hívni a fogyasztók
            telmében a megoldási javaslat ezen - korábban  figyelmét az általuk használt ivóvíz előállításának és
            részletezett - problémákra reflektál a szakértői  a hozzátartozó infrastruktúrának az üzemeltetési
            interjúkból levont következtetések segítségével.  és fejlesztési költségeire. Ehhez a szolgáltatók és
            Az ár és annak percepciójának különbségével kap- a szektorban érintettek az egységes fellépésre és
            csolatban fontos szerepet játszhatnak a generációs  hatékony kommunikációjára van szükség.





           36
   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41