Page 36 - MaSzeSz hírcsatorna 2021/3.
P. 36
KPI lehet, hogy ennyi személyt érjünk el berögzültségek, a hiányos tudás a fizetett víz és
social media üzeneteinkkel. szennyvíz díj tartalmáról, illetve a vezetékes ivóvíz
• Látogatók száma: A teljes célcsoport- és a palackos ásványvíz hamis ár-érték érzete.
ból 3.000.000 látogató bevonzása lenne A nemzetközi példák döntő többsége az informá-
a meghatározott cél az interaktív platformra cióátadás, az edukáció fejlesztését szorgalmazza.
• Aktív felhasználók: a bevonzott látogatók Fontos megjegyezni, hogy az EU-s kutatásokban
közül optimális cél lehet 1.000.000-t aktí- jellemzően az aggodalom az ivóvíz kémiai minő-
van tartani a teljes kampányidőszak során ségére összpontosul.
A teljes kampány eredménye a lakosság meg-
változott vízérték percepciója lenne. Tudatosítás témakörében a felhasználók téves per-
cepciójával összefügghet az ivóvíz valódi értékének
ÖSSZEGZÉS ismeretének hiánya, annak előállítási költségeinek
figyelembevételével. Egy átlagos háztartás vízfel-
Összefoglalva, a tanulmány célja, hogy feltárja használásának az ivási célra felhasznált ivóvíz kb.
a vezetékes ivóvíz társadalom által percepcionált 3%-t teszik ki, azonban a fogyasztók nagy része,
és annak valós ára közötti főbb különbségeket, ha a csapvízre gondol, gyakran az ivóvízként fel-
továbbá, hogy javaslatot adjon annak csökken- használt mennyiség jut eszébe, mely így téves
tésére. Ezen különbség okainak megértésének képzetet kelt a fizetendő számlák tekintetében.
céljából számos hazai, illetve nemzetközi kutatás Az utóbbi években Magyarországon készített
került feldolgozásra, továbbá a témában széles eredmény szerint, mely a környezeti tudatosságot
körben érintett szakértőkkel készült mélyinterjú célzott felmérni, vannak Tudatos, Normakövető,
segítette a tanulmányban bemutatásra kerülő Szkeptikus, és Közömbös emberek a magyar
különböző fogyasztói attitűdök megformálását. társadalomban. Fontos tehát figyelembe venni
a magyar társadalom hozzáállását ehhez és kivá-
A megoldási javaslatok a fogyasztói attitűdök lasztani a megfelelő célcsoportot, amely hajlandó
mentén megtestesített úgynevezett perszónák a változásra. Lényeges a kommunikáció egysé-
jellegzetes problémáira építenek, azokat pró- gessége és az elsőszámú probléma ismertetése
bálják kezelni. Összességében Palackos Pali, a fogyasztókkal, azaz az elöregedő vízhálózattal
Átlag Áron és Szegény Szilárd számítanak azon kapcsolatos tájékoztatás.
társadalmi csoportoknak, amelyek targetálása
és tudatosítása egyrészt szükségszerű, másrészt Megoldási szempontok tekintetében, nulladik
elérhető. Ezen csoportok esetén vagy infor- lépésként a megfelelő kommunikáció kialakítása
mációhiány és alacsony tudatosság jellemezte elengedhetetlenül fontos része a kihívások meg-
a személyeket, vagy a viszonylag realisztikus oldásának, mind környezeti és gazdasági fenntart-
árpercepció megerősítése hiányzott. Ennek ér- hatóság szempontjából. Fel kell hívni a fogyasztók
telmében a megoldási javaslat ezen - korábban figyelmét az általuk használt ivóvíz előállításának és
részletezett - problémákra reflektál a szakértői a hozzátartozó infrastruktúrának az üzemeltetési
interjúkból levont következtetések segítségével. és fejlesztési költségeire. Ehhez a szolgáltatók és
Az ár és annak percepciójának különbségével kap- a szektorban érintettek az egységes fellépésre és
csolatban fontos szerepet játszhatnak a generációs hatékony kommunikációjára van szükség.
36