Page 97 - MaSzeSz hírcsatorna 2023/3.
P. 97
TÖRTÉNETI VISSZATEKINTÉS
létesülő mélyvezetésű alagútat épít a vízfo- lassú 2-3 km/h, ugyan ekkor az árapály-da-
lyás (folyó) medre alatt hosszában s ebbe kö- gály mértéke, mint egy hét méter és az alsó
tik be az egyesítettrendszer összes szennyvi- szakaszon jelentősen visszaduzzaszt.
zét, majd a távolabb létesített telepen végzik A város több milliárd font beruházással úgy
a tisztítást. kívánja a Temzét a szennyeződéstől teher-
A közelmúltban hasonló megoldáshoz volt mentesíteni, hogy a meder alatt ~8 m2 szel-
kénytelen a közel 9 milliós London folyamod- vénynagyságú alagutat fúrnak, melyben 28
ni, mivel a szenny és csapadék vizek befo- km. hosszban „vályú jellegű” gravitációs veze-
gadójául szolgáló Temze már tűrhetetlenül ték szállítja el mind a szenny-, mind a felszíni
elszennyeződött, bűzös, úszadékos, esztéti- csapadékvizet. A végponton 140 m. mély-
kailag is meglehetősen leromlott állapotú lett. ségből hatalmas szivattyú kapacitással eme-
Maga az Északi tengerbe torkolló Temze fo- lik fel és nyomják el a Brenton-i tisztítóműbe
lyó, mely Anglia legnagyobb vízfolyása mind- a szennyvizet. A tisztított víz befogadója a fo-
össze 350 km. hosszú, a fővárosnál 200-240 lyó Északi tengerbe vezető sósvizű torkolati
m. széles és a ~90 m3/s vízhozam sebessége szakasza.
Mit gondolsz? Alagút baleset?!
97