Page 95 - MaSzeSz hírcsatorna 2023/3.
P. 95
TÖRTÉNETI VISSZATEKINTÉS
néhány perces időnyerése céljából 210 km/h- APuttgarden- és a dán Lolland szigeti Rød-
ra felemelték. Az alagútban személyszállító byhavn települések közötti 18 km. hosszú
vonatok tartózkodási ideje mindössze ~50’. Balti tengerben épülő alagút Európa jelenlegi
A tehervonatok sebessége azonban 110 km/ egyik legnagyobb vállalkozása.
h-ra limitált. Itt is nagy úr az időnyerés. Ez lesz a világleghosszabb kombinált közúti
és vasúti alagútja. A hosszú pálya összesen
hat forgalmi sávot tartalmaz, mely kibővül
egy további autóút szélességű szerviz vonal-
lal is, így a tunel természetesen nem csupán
hosszával, hanem a szélességével is kiérdemli
a „leg” címet.
Jelenleg 45 percet vesz igénybe a két ország
közötti tengerszoroson való átjutás komppal,
de ha az alagút elkészül, vonattal mindössze
7’, autóval pedig 10 perc alatt a másik ország-
20. ábra Az alagút déli kijárata ban lehetnek az utasok.
Egyedülállóként kell kezelni magát az építési
A NÉMET-DÁN FEHMARNBELT technológiát, mivel nem a fenékszint alatti
„KOMBINÁLT”ALAGÚT un.„fúrásos” eljárással, hanem a tengerfenék-
2020 -ban elkezdődött a speciális építési re helyezett előregyártott elemeknek víz alatti
technológiával tervezett Németországi Feh- összeszerelésével valósítják a teljes hosszat.
marn és a dán Lolland sziget közötti, kétpá-
lyás villamosított vasutat és kétszer kétsávos
autóutat magába foglaló Fehmarnbelt névre
keresztel alagút építése.
22. ábra. Az előregyártott elem vázlatos képe
Az acélbeton elemek a tervek szerint egyen-
ként 217 m hosszúak, 42 m. szélesek, 9 m.
magasak,és darabonként 73 000 tonna súlyt
nyomnak.
Az összesen 89 db. óriás elem számára a part
mentén külön hat gyártósorból álló előre-
gyártó telepet építenek, ahonnét azokat uszá-
lyokkal, darukkal fogják a helyükre vontatni,
21..ábra Az alagút helyszíne majd a tengerfenéken kialakított talapzatra
95