Page 95 - MaSzeSz hírcsatorna 2023/3.
P. 95

TÖRTÉNETI VISSZATEKINTÉS






            néhány perces időnyerése céljából 210 km/h- APuttgarden- és a dán Lolland szigeti Rød-
            ra felemelték. Az alagútban személyszállító  byhavn települések közötti 18 km. hosszú
            vonatok tartózkodási ideje mindössze ~50’.  Balti tengerben épülő alagút Európa jelenlegi
            A tehervonatok sebessége azonban 110 km/          egyik legnagyobb vállalkozása.
            h-ra limitált. Itt is nagy úr az időnyerés.       Ez lesz a világleghosszabb kombinált közúti
                                                              és vasúti alagútja. A hosszú pálya összesen
                                                              hat forgalmi sávot tartalmaz, mely kibővül
                                                              egy további autóút szélességű szerviz vonal-
                                                              lal is, így a tunel természetesen nem csupán
                                                              hosszával, hanem a szélességével is kiérdemli
                                                              a „leg” címet.


                                                              Jelenleg 45 percet vesz igénybe a két ország
                                                              közötti tengerszoroson való átjutás komppal,
                                                              de ha az alagút elkészül, vonattal mindössze
                                                              7’, autóval pedig 10 perc alatt a másik ország-
            20. ábra  Az alagút déli kijárata                 ban lehetnek az utasok.
                                                              Egyedülállóként kell kezelni magát az építési
            A NÉMET-DÁN FEHMARNBELT                           technológiát, mivel nem a fenékszint alatti
            „KOMBINÁLT”ALAGÚT                                 un.„fúrásos” eljárással, hanem a tengerfenék-
            2020 -ban elkezdődött a speciális építési  re helyezett előregyártott elemeknek víz alatti
            technológiával tervezett Németországi Feh- összeszerelésével valósítják a teljes hosszat.
            marn és a dán Lolland sziget közötti, kétpá-
            lyás villamosított vasutat és kétszer kétsávos
            autóutat magába foglaló Fehmarnbelt névre
            keresztel alagút építése.






                                                              22. ábra.  Az előregyártott elem vázlatos képe


                                                              Az acélbeton elemek a tervek szerint egyen-
                                                              ként 217 m hosszúak, 42 m. szélesek, 9 m.
                                                              magasak,és darabonként 73 000 tonna súlyt
                                                              nyomnak.
                                                              Az összesen 89 db. óriás elem számára a part
                                                              mentén külön hat gyártósorból álló előre-
                                                              gyártó telepet építenek, ahonnét azokat uszá-
                                                              lyokkal, darukkal fogják a helyükre vontatni,
            21..ábra  Az alagút helyszíne                     majd a tengerfenéken kialakított talapzatra





                                                                                                           95
   90   91   92   93   94   95   96   97   98   99   100