Page 92 - MaSzeSz hírcsatorna 2023/3.
P. 92

Az akár áru-, akár személyforgalom „ház- második leghosszabb vasúti alagútja, de
            tól-házig” célállomás gyorsabb elérését  a tenger alatti szakaszt tekintve a legelső.
            azonban  sok  esetben  a  tenger  szeszélyei  Maga az alagút valójában egy 50,5 km
            miatt is a lassúbb komppal való átkelés gá- hosszúvasúti alagút rendszera La Manche
            tolta. Napjainkban sem ritka hír - nem csak  csatorna  alatt,  amelynek  kiinduló  pontja
            a személyszállítás területén- a komp balest.  a francia Calaistól nem messze lévő Coqu-
            Az időnyerés a felgyorsult világunk valameny- elles város, míg végpontja pedig a Dover
            nyi területén fontos tényezővé vált, amit akár  közeli Folkestone.  Az átjárót a forgalom és
            a vasúti akár a közutakon közlekedő járművek  a biztonság érdekében iker elrendezéssel
            egyre nagyobb sebességgel történő szágul- tervezték, mely nem azért lett két cső, mert
            dása is jellemez.                                 a szembe fúrások nem találkoztak…(értsd
            Idő nyerés szempontjából a legkézenfek- korábbi anekdótát..)
            vőbb lehetőség a légi közlekedés, ám a jelen-
            tős infrastruktúra igény, a légköri viszonyok
            alakulása és anagytömegű áruforgalom kor-
            látozott volta miatt ez az út egyértelműen
            a személyforgalom területén hódított tért.
            A különböző terepadottságok, tenger szo-
            rosok, folyók, egyéb kereszteződések a köz-
            lekedésben mind-mind időveszteséggel jár-
            nak, ezért az utóbbi 25-30 évben a forgalom
            terelés főleg a teherszállítás vonatkozásában
            az alagutak építésével a föld- ill. a víz alá te-
            relődött.
                                                              11. ábra  Az alagút a La Manche alatt
              Az alagút nem más, mint „híd a víz alatt”!
                                                              Területi megoszlás szerint az 50,5 km. hosz-
            Elsősorban a nagyobb belföldi és nemzetközi  szból 22 km. az angol, 16 km. pedig a francia
            forgalmat bonyolító gazdagabb országok is- felségterületen belül épült, a maradék 18,5
            merték fel ennek jelentőségét és fordultak e  km. a La Manche csatorna „senki földje”alá
            lehetőség kihasználása felé.                      került. A teljes hosszból átlag 40 m. mély-
                                                              ségben összesen 37,9 kilométer halad a ten-
                                                              gerszint alatt.
            A CSALAGÚT
            egy olyan „híd a víz alatt”, mely híd 1994 óta  A valóságban három egymással szemben
            köti össze korábban évszázadokon keresztül  indítottösszesen 151,5 km.(3 x 50,5) alagutat
            egymással rivalizáló két országot, azaz Fran- fúrtak, melyek közül kettő a ténylegesen a 7,6
            ciaországot és Angliát.                           m. átmérőjű „vonatalagút”, míg a harmadik
            A Csalagút a japán Honsú és Hokkaidó szi- egy 4,8 m. átmérőjűbiztonsági, karbantartási
            getét összekötő Szeikan-alagút után a világ  un szerviz alagút.





           92
   87   88   89   90   91   92   93   94   95   96   97