Page 92 - MaSzeSz hírcsatorna 2023/3.
P. 92
Az akár áru-, akár személyforgalom „ház- második leghosszabb vasúti alagútja, de
tól-házig” célállomás gyorsabb elérését a tenger alatti szakaszt tekintve a legelső.
azonban sok esetben a tenger szeszélyei Maga az alagút valójában egy 50,5 km
miatt is a lassúbb komppal való átkelés gá- hosszúvasúti alagút rendszera La Manche
tolta. Napjainkban sem ritka hír - nem csak csatorna alatt, amelynek kiinduló pontja
a személyszállítás területén- a komp balest. a francia Calaistól nem messze lévő Coqu-
Az időnyerés a felgyorsult világunk valameny- elles város, míg végpontja pedig a Dover
nyi területén fontos tényezővé vált, amit akár közeli Folkestone. Az átjárót a forgalom és
a vasúti akár a közutakon közlekedő járművek a biztonság érdekében iker elrendezéssel
egyre nagyobb sebességgel történő szágul- tervezték, mely nem azért lett két cső, mert
dása is jellemez. a szembe fúrások nem találkoztak…(értsd
Idő nyerés szempontjából a legkézenfek- korábbi anekdótát..)
vőbb lehetőség a légi közlekedés, ám a jelen-
tős infrastruktúra igény, a légköri viszonyok
alakulása és anagytömegű áruforgalom kor-
látozott volta miatt ez az út egyértelműen
a személyforgalom területén hódított tért.
A különböző terepadottságok, tenger szo-
rosok, folyók, egyéb kereszteződések a köz-
lekedésben mind-mind időveszteséggel jár-
nak, ezért az utóbbi 25-30 évben a forgalom
terelés főleg a teherszállítás vonatkozásában
az alagutak építésével a föld- ill. a víz alá te-
relődött.
11. ábra Az alagút a La Manche alatt
Az alagút nem más, mint „híd a víz alatt”!
Területi megoszlás szerint az 50,5 km. hosz-
Elsősorban a nagyobb belföldi és nemzetközi szból 22 km. az angol, 16 km. pedig a francia
forgalmat bonyolító gazdagabb országok is- felségterületen belül épült, a maradék 18,5
merték fel ennek jelentőségét és fordultak e km. a La Manche csatorna „senki földje”alá
lehetőség kihasználása felé. került. A teljes hosszból átlag 40 m. mély-
ségben összesen 37,9 kilométer halad a ten-
gerszint alatt.
A CSALAGÚT
egy olyan „híd a víz alatt”, mely híd 1994 óta A valóságban három egymással szemben
köti össze korábban évszázadokon keresztül indítottösszesen 151,5 km.(3 x 50,5) alagutat
egymással rivalizáló két országot, azaz Fran- fúrtak, melyek közül kettő a ténylegesen a 7,6
ciaországot és Angliát. m. átmérőjű „vonatalagút”, míg a harmadik
A Csalagút a japán Honsú és Hokkaidó szi- egy 4,8 m. átmérőjűbiztonsági, karbantartási
getét összekötő Szeikan-alagút után a világ un szerviz alagút.
92