Page 96 - MaSzeSz hírcsatorna 2023/3.
P. 96
lesüllyeszteni, ezt követően pedig az eleme- szempontjából az EU rangsorba 6. helyen
ket 40 méterrel a vízszint alatt összeszerelni. álló Dánia állja. A maguk részéről az alagutat
Németországon keresztül Európa kapujának
tekintik a skandináv államok felé mind közúti,
mind vasúti közlekedés tekintetében, mivel
szintén csodálatosmérnöki alkotásként elfo-
gadott „híd-alagút” kombinációjú kapcsolat
köti össze Dániát Svédországgal.
23. ábra. Az elemeket gyártó üzem látképe
Az építési technológiáról nincs részletes köz-
lemény, azonban a 15 milliméteres „tűréssel”
tervezett gigantikus elemek illesztése, azok 25. ábra. A tervezett 6 sáv már meglévő
4 atmoszféra külső víznyomás melletti tö- rávezető szakasza
mítése, a 120-140 km sebességgel száguldó
villamosvontatású szerelvények dinamikus Az alagút építése valójában a tengerfenék
hatásainak kiegyenlítése, stb… a hazai „vízépí- miliőjébe, élővilágába történő hátrányos be-
tő-betonos” mérnökök érdeklődését minden avatkozás, mely ellen a környezetvédők erő-
bizonnyal felkelti. teljesen felemelték szavukat. Ennek ellenére
az érintett döntéshozók a fenntartható jövő
érdekeinek szempontjai közül a jelentős gaz-
dasági ráfordítás mellett is a civilizációs fejlő-
dést helyezték előtérbe.
Minden bizonnyal a felszólalók is boldogan
fogják e vízépítési bravúrnak számító alagutat
igénybevenni.
24. ábra Az elemek beúsztatása
Gravitációs szennyvízcsatorna
Az elemek gyártására és helyére illesztésé- a folyó alatt
re, mint egy hároméves időszakot terveztek, Nagyvárosok csak nem mindegyike egye-
a szerelésre és a „berendezésekre” további 6 sített rendszerű szennyvízcsatornával ren-
évet ütemeztek. delkezik, ahol általános probléma, hogy
Az átadást és a forgalomba helyezést idő- a záporvíz túlterheli a vezetékeket, amikor is
pontját 2029 évre irányozták elő. a szennyvízzel kevert vizet „záporkiömlőn”
A kerekítve 2 500 embert foglalkoztató gigan- keresztül a befogadóba juttatják. Számos vá-
tikus építés finanszírozását zömében a GDP ros nagyátmérőjű, alagútépítési módszerrel
96