Page 96 - MaSzeSz hírcsatorna 2023/3.
P. 96

lesüllyeszteni, ezt követően pedig az eleme- szempontjából az EU rangsorba 6. helyen
            ket 40 méterrel a vízszint alatt összeszerelni.   álló Dánia állja. A maguk részéről az alagutat
                                                              Németországon keresztül Európa kapujának
                                                              tekintik a skandináv államok felé mind közúti,
                                                              mind vasúti közlekedés tekintetében, mivel
                                                              szintén csodálatosmérnöki alkotásként elfo-
                                                              gadott „híd-alagút” kombinációjú kapcsolat
                                                              köti össze Dániát Svédországgal.








            23. ábra. Az elemeket gyártó üzem látképe


            Az építési technológiáról nincs részletes köz-
            lemény, azonban a 15 milliméteres „tűréssel”
            tervezett gigantikus elemek illesztése, azok      25. ábra.  A tervezett 6 sáv már meglévő
            4 atmoszféra külső víznyomás melletti tö-         rávezető szakasza
            mítése, a 120-140 km sebességgel száguldó
            villamosvontatású szerelvények dinamikus  Az alagút építése valójában a tengerfenék
            hatásainak kiegyenlítése, stb… a hazai „vízépí- miliőjébe, élővilágába történő hátrányos be-
            tő-betonos” mérnökök érdeklődését minden  avatkozás, mely ellen a környezetvédők erő-
            bizonnyal felkelti.                               teljesen felemelték szavukat. Ennek ellenére
                                                              az érintett döntéshozók a fenntartható jövő
                                                              érdekeinek szempontjai közül a jelentős gaz-
                                                              dasági ráfordítás mellett is a civilizációs fejlő-
                                                              dést helyezték előtérbe.
                                                              Minden bizonnyal a felszólalók is boldogan
                                                              fogják e vízépítési bravúrnak számító alagutat
                                                              igénybevenni.
            24. ábra  Az elemek beúsztatása
                                                              Gravitációs szennyvízcsatorna
            Az elemek gyártására és helyére illesztésé- a folyó alatt
            re, mint egy hároméves időszakot terveztek,  Nagyvárosok csak nem mindegyike egye-
            a szerelésre és a „berendezésekre” további 6  sített  rendszerű  szennyvízcsatornával  ren-
            évet ütemeztek.                                   delkezik, ahol általános probléma, hogy
            Az átadást és a forgalomba helyezést idő- a záporvíz túlterheli a vezetékeket, amikor is
            pontját 2029 évre irányozták elő.                 a szennyvízzel kevert vizet „záporkiömlőn”
            A kerekítve 2 500 embert foglalkoztató gigan- keresztül a befogadóba juttatják. Számos vá-
            tikus építés finanszírozását zömében a GDP  ros nagyátmérőjű, alagútépítési módszerrel





           96
   91   92   93   94   95   96   97   98   99   100   101