Page 94 - MaSzeSz hírcsatorna 2023/3.
P. 94
A Japán Vasútépítő Vállalat által kifejezetten
vasúti közlekedés céljára épített iker vágányo-
salagút, összes hossza 53,85 km, szélessé-
ge 7,9 m. magassága 9,7 m.Ez a világ olyan
leghosszabb alagútja, mely 23 km. hosszon
vízalatt épült és a kedvezőtlen talajrétegződés
miatt alegmélyebb szakasza a vízszint alatt
240 méter, a meder fenékszintje alatt pedig
16. ábra Az angliai Cheritoni 3-as sz. gk. le- 100 méter mélyen húzódik. A kedvezőtlen
járó és a terminál látképe altalaj pontosabb feltárásához külön kisebb
méretű alagutat voltak kénytelenek indítani,
Alapvető államközi megállapodás, hogy a két továbbá biztonsági okok miatt egy un. szerviz
ország közötti esetleges bármilyen konfliktus alagutat is fúrtak, melyet biztonságiokokból
esetén az alagút ”épségét” mind két fél biz- és szellőztetés céljából összekötő átjárókkal
tonsággal megőrzi! kapcsoltak a főághoz.
A SZEIKAN-ALAGÚT.
Ahogy a holland „Delta” gát építését – mint
korábbi cikkben olvashattuk - egy Atlantióce-
áni óriás vihar kényszerítette ki, úgy Japánban
a korményzat tájfun okozta vasúti komp ka-
tasztófák sorában– 1430 életet követelve- öt
vasúti komp süllyedt el, ami azt váltotta ki,
hogy időjárástól független biztonságos alag- 18. ábra A Szeikan alagút vonalainak vázlata
úttal oldja meg a Vlagyivosztokkal közel egy-
magasságban található Honsú- és Hokkaidó Az építési szempontból igen kemény mun-
szigetek közötti – rövid idő alatt kétszeresére kával létrehozott (vízbetörések, robbantás, fe-
megnövekedett -vasúti személy és teherfor- dőréteg megerősítés stb..) alagutat 1988-ban
galmat. adták át a forgalomnak.
Az alagúttal a Tókió és Sapporó közötti négy
órás, - komppal közbeiktatott- út a fel idő-
re csökkent. Az 1435 mm vágány fesztávval
közlekedő Sinkanszen vonatok sebessége
az alagútban 160 km/h, azonban további
17. ábra Alagút a Japán szigetek között 19. ábra Az alagút mélyvezetése
94