Page 94 - MaSzeSz hírcsatorna 2023/3.
P. 94

A Japán Vasútépítő Vállalat által kifejezetten
                                                              vasúti közlekedés céljára épített iker vágányo-
                                                              salagút, összes hossza 53,85 km, szélessé-
                                                              ge 7,9 m. magassága 9,7 m.Ez a világ olyan
                                                              leghosszabb alagútja, mely 23 km. hosszon
                                                              vízalatt épült és a kedvezőtlen talajrétegződés
                                                              miatt alegmélyebb szakasza a vízszint alatt
                                                              240 méter, a meder fenékszintje alatt pedig
            16. ábra  Az angliai Cheritoni 3-as sz. gk. le-   100 méter mélyen húzódik. A kedvezőtlen
            járó és a  terminál látképe                       altalaj pontosabb feltárásához külön kisebb
                                                              méretű alagutat voltak kénytelenek indítani,
            Alapvető államközi megállapodás, hogy a két  továbbá biztonsági okok miatt egy un. szerviz
            ország közötti esetleges bármilyen konfliktus  alagutat is fúrtak, melyet biztonságiokokból
            esetén az alagút ”épségét” mind két fél biz- és szellőztetés céljából összekötő átjárókkal
            tonsággal megőrzi!                                kapcsoltak a főághoz.


            A SZEIKAN-ALAGÚT.
            Ahogy a holland „Delta” gát építését – mint
            korábbi cikkben olvashattuk - egy Atlantióce-
            áni óriás vihar kényszerítette ki, úgy Japánban
            a korményzat tájfun okozta vasúti komp ka-
            tasztófák sorában– 1430 életet követelve- öt
            vasúti komp süllyedt el, ami azt váltotta ki,
            hogy időjárástól független biztonságos alag- 18. ábra  A Szeikan alagút vonalainak vázlata
            úttal oldja meg a Vlagyivosztokkal közel egy-
            magasságban található Honsú- és Hokkaidó  Az építési szempontból igen kemény mun-
            szigetek közötti – rövid idő alatt kétszeresére  kával létrehozott (vízbetörések, robbantás, fe-
            megnövekedett -vasúti személy és teherfor- dőréteg megerősítés stb..) alagutat 1988-ban
            galmat.                                           adták át a forgalomnak.
                                                              Az alagúttal a Tókió és Sapporó közötti négy
                                                              órás, - komppal közbeiktatott- út a fel idő-
                                                              re csökkent. Az 1435 mm vágány fesztávval
                                                              közlekedő Sinkanszen vonatok sebessége
                                                              az alagútban 160 km/h, azonban további










            17. ábra  Alagút a Japán szigetek között          19. ábra Az alagút mélyvezetése





           94
   89   90   91   92   93   94   95   96   97   98   99