Page 93 - MaSzeSz hírcsatorna 2023/3.
P. 93
TÖRTÉNETI VISSZATEKINTÉS
és a biztonságosabb átkelést meg kell fizetni!).
A vonatoknak van menetrend szerinti indulási
ideje, felgyülemlett teherszállítás esetén csúcs
időben a vonatok 15 percenként indulnak, be-
vagonírozás „szIntbeli” rámpáról történik, a jár-
művek rögzítése után a vagonokat lezárják.
12. ábra Az alagút sémája
Kiegészítésül a 120 km/óra sebességgel szágul-
dó vonatok előtt torlódó levegő elvezetésére
a két szállító egységet 250 méterenként két mé-
ter átmérőjű, 21 méter hosszú szellőzőalagúttal
kötötték össze. A vonalalagutakat továbbá 375 13. ábra Az alagút francia oldali bejárata
méterenként 10 méter hosszú 3,3 méter belső
átmérőjű átjárók, un, menekülőfolyosók kötik
össze a szervizalagúttal. Ezekben az átjárókban
kaptak helyet az elektromos- és szerviz kapcso-
ló helységek és egyéb kiszolgálók.
A nagyobb „alagúti” műtárgyak közül kiemel-
ten fontosa két, tenger alatti, 164 méter hosszú,
21,2 méter széles és 18 méter magas keresz-
tező műtárgy, mely a vonatok egyik alagútból
a másikba való átterelhetőségét biztosítja.
Az angol alagútszakaszon két hatalmas szivaty- 14. ábra Az autók bevagonírozása
tyúállomás is épült az alagútba beszivárgó vi-
zek eltávolítására. Az angliai Folkestone melletti
Cheritonban, illetve a francia oldalon a Calais
melletti Coquelles-ban épült vasúti terminálo-
kon rámpákkal bonyolítják le a járművek fel- és
lehajtását a kompvonatokra. (forrás: internet).
Az Eurotunnel cég által üzemeltetett átkelés
árai ugyan magasabbak a kompátkelés árai-
nál, ám az egyenként 775 m. hosszú utasokat,
autókat, kamionokat befogadó ingázó szerel-
vények a ~ 80 perc helyett alig fele idő alatt 15. ábra Az angliai Cheritoni 3-as sz. gk. le-
(37 perc) röpítik át az igénybevevőket. (Az időt járó és a terminál látképe
93