Page 93 - MaSzeSz hírcsatorna 2023/3.
P. 93

TÖRTÉNETI VISSZATEKINTÉS






                                                              és a biztonságosabb átkelést meg kell fizetni!).
                                                              A vonatoknak van menetrend szerinti indulási
                                                              ideje, felgyülemlett teherszállítás esetén csúcs
                                                              időben a vonatok 15 percenként indulnak, be-
                                                              vagonírozás „szIntbeli” rámpáról történik, a jár-
                                                              művek rögzítése után a vagonokat lezárják.








            12. ábra  Az alagút sémája


            Kiegészítésül a 120 km/óra sebességgel szágul-
            dó vonatok előtt torlódó levegő elvezetésére
            a két szállító egységet 250 méterenként két mé-
            ter átmérőjű, 21 méter hosszú szellőzőalagúttal
            kötötték össze. A vonalalagutakat továbbá 375  13. ábra  Az alagút francia oldali bejárata
            méterenként 10 méter hosszú 3,3 méter belső
            átmérőjű átjárók, un, menekülőfolyosók kötik
            össze a szervizalagúttal. Ezekben az átjárókban
            kaptak helyet az elektromos- és szerviz kapcso-
            ló helységek és egyéb kiszolgálók.
            A nagyobb „alagúti” műtárgyak közül kiemel-
            ten fontosa két, tenger alatti, 164 méter hosszú,
            21,2 méter széles és 18 méter magas keresz-
            tező műtárgy, mely a vonatok egyik alagútból
            a másikba való átterelhetőségét biztosítja.
            Az angol alagútszakaszon két hatalmas szivaty- 14. ábra  Az autók bevagonírozása
            tyúállomás is épült az alagútba beszivárgó vi-
            zek eltávolítására. Az angliai Folkestone melletti
            Cheritonban, illetve a francia oldalon a Calais
            melletti Coquelles-ban épült vasúti terminálo-
            kon rámpákkal bonyolítják le a járművek fel- és
            lehajtását a kompvonatokra. (forrás: internet).
            Az Eurotunnel cég által üzemeltetett átkelés
            árai ugyan magasabbak a kompátkelés árai-
            nál, ám az egyenként 775 m. hosszú utasokat,
            autókat, kamionokat befogadó ingázó szerel-
            vények a ~ 80 perc helyett alig fele idő alatt  15. ábra  Az angliai Cheritoni 3-as sz. gk. le-
            (37 perc) röpítik át az igénybevevőket. (Az időt  járó és a  terminál látképe





                                                                                                           93
   88   89   90   91   92   93   94   95   96   97   98