Page 127 - MaSzeSz hírcsatorna 2022/5.
P. 127
TÖRTÉNETI VISSZATEKINTÉS
„Eurókanalnak” nevezett transzeurópai vízi út az 1836-45 megépült és 1846 –ban üzembe
a világ leghosszabb belvízi útja, melynek hossza állított - az építtető I. Lajos császár nevét is
3483 km, míg a fentebb jelzett kapcsolódó viselő. un. Lajos csatorna Bambergtől Kelheig
folyó szakaszokkal együtt pedig a vízi útrend- húzódva kötötte őssze a Dunát a Majnával. E
szer hossza eléri a 12 000 km-t. csatorna Dunától indult ki 340 m. tengerszint
fölötti magasságból s az Altmühl és Regnitz
A vízi úton történé szállítást Magyarország ele- folyók vizeinek fölhasználásával 230 m. magas-
nyésző hajóflottája miatt kevésbé tudja kihasz- ságban ért a Majnába. Azonban keskenysége
nálni, annak ellenére, hogy az számtan előny- és alacsony vízmélysége miatt alkalmatlan
nyel és természetesen számtalan hátránnyal is volt nagyobb hajók befogadására, verseny-
jár. Előnyként kell elkönyvelni, ha tömegáruk képtelen volt a mellette húzódó vasút szállítási
nagyobb távolságra szükséges továbbítani kü- kapacitásával.
lönösen akkor, ha az elbírja a lassabb „úszási”
időt, a többi közlekedési módhoz képest legki- Felmerült a gondolat, hogy kellő űrszelvény
sebb a fajlagos energia igény (olcsóbb) valamint és hajózási mélység megvalósításával a rajnai-
legkisebb a környezetkárosító (zajmentesség, és dunai hajók méreteit is figyelembe vevőre
kipufogógáz stb.) hatása továbbá mindenfaj- átépítik (1921-91). 1992-ben ünnepélyes kere-
ta áruféleség szállítására használható. Hátrá- tek között megnyitottak és ezzel létre jött a 3
nya, hogy a feladó és a címzett között nincs 500 km-es hollandiai Rotterdamtól a romániai
közvetlen kapcsolat, ezért megfelelő kikötő és Sulináig tartó, Atlanti-óceánt ill. Északi tengert
többszöri átrakás szükségessége is fennállhat,(- és a Fekete tengert nagyobb hajók számára
nincs háztól házig szállítás). A külső tényezők is alkalmas „Transeurópai Hajózási Útvonal”.
pl. alacsony vízállás, befagyás, jégzajlás stb.
szintén korlátozók, főleg akkor, ha egyébként Az átépítés során a kanyargós Majnát szabályoz-
is pl. romlandó tömegáru szállítása a cél. ni kellett, mely során a medret 2,5 m. mélyre
és 36 m. szélesre kellett kiépíteni. Bamberg és
Ascaflenburg közötti 127 m szintkülönbséget
27 vízlépcsővel egyenlítették ki. Valamennyi
lépcsőnél egy 300 m. hosszú és 12 m. széles
zsilip épült, továbbá mindegyik kiegészült egy
„vízerőmű”-vel.
21 sz.ábra A DUNA- MAJNA zsilipsor helye Bajor országban Érdekességként meg kell jegyezni, hogy a 171
km.-es nyomvonalon, három helyen vízfolyást
Bár mindhárom folyó a maga nemében hajóz- is kellett keresztezni, melyek számára csatorna
ható, a különlegességet, ill. a „leg-et”, azaz a vi- hidakat építettek (lásd ….sz. ábrát)
lág leghosszabb és legkiterjedtibb folyami-vízi
úton történő szállítási lehetőséget az egészből
a bajorországi területen bővítés után 1992-
ben üzembe állított Majna – Duna csatorna
szakasz átadásával érdemelte ki. Korábban,
127