Page 126 - MaSzeSz hírcsatorna 2022/5.
P. 126

RAJNA - MAJNA – DUNA TRANSZEURÓPAI
                                                             VÍZI ÚT
                                                             a világ leghosszabb vízi szállítási útvonala.


                                                             A víziúton történő tömeges áruszállítás a tuta-
                                                             joktól a vitorlásokon túlmenően fultoni gőzha-
                                                             jók megjelenésével az elmúlt kézszáz évben
                                                             teljesen átértékelődött.


                                                             A hajózható folyók gyakran valamely forgal-
                                                             masabb tengeri kikötőbe torkollnak, ahová
                                                             nagyobb méretű konténer hajók, tankerek stb.
                                                             szállítják többnyire tömeg árujaikat ahonnét
                                                             kisebb hajók osztják szét a belső részek irányá-
                                                             ba a termékeket. Valójában részben hasonló
                                                             szerepet tölt be a Rajna-Majna- Duna víziút
                                                             azzal a jelentősnek számító lényeges különb-
                                                             séggel, hogy Rotterdammtól Sulináig Európát
                                                             átszelve hajózhatóan összeköti a kontinensen
            18-19. ábrák A vihargát zárt és nyitott állapotban  keresztüli vonulatával az Atlanti-óceánt a  Fe-
                                                             kete-tengerrel. Nemzetköziségét jellemzi, hogy
            Az 1958-95 között, azaz 37 éves kemény mun- 10 országon keresztül halad át és vízgyűjtője
            kával elkészült óriási méretű és költségvonzatú  további hetet érint, és szintén csaknem ennyi
            létesítményt – annak átadása után - a modern  ország hajózható vízfolyása kapcsolódik hoz-
            világ „hét csodája” közé sorolják.               zá. Az 1992 óta teljes hosszában hajózható






























            20 sz.ábra A transzeurópai víziút képe



          126
   121   122   123   124   125   126   127   128   129   130   131