Page 125 - MaSzeSz hírcsatorna 2022/5.
P. 125
TÖRTÉNETI VISSZATEKINTÉS
a tengerbe, a szárazföldet pedig gátakkal, dű-
nékkel és töltéssel védték. Az 1953-ban bekö-
vetkezett utolsó nagy árvíz alapvetően meg-
változtatta a védelmi stratégiát. mélyfekvésű
folyó és szigetvilágra zúdította, ill. tolta, minek
az lett a következménye, hogy a sós tengervíz
a meglévő gátakat áttörte, 133 település, 158
ezer ha. termő terület - az ország csaknem
egyharmada - víz alá került. Ami tetőzte a bajt,
hogy az elöntött terület a GDP előállítás szem-
pontjából az ország leg frekventáltabb területét
képezte. Ilyen terület például a sűrűn lakott és
gazdaságilag
Ennek hatására döntött az ország, hogy a vé-
delem érdekében készített „D” terv alapján a XX. 16-17 sz. ábrák a Delta mű leghosszabb gátja és nyit-
sz. második felében hozzákezdenek a világ leg- ható zsilip kapuinak képe
nagyobb vízépítési tervének megvalósításához.
A másik részlet a Rotterdam-i Európa egyik
A munkálatok a nyugati részen egy projekt legnagyobb forgalmat lebonyolító kikötőjének
sorozat, mely azt célozza, hogy a Rajna-Mause- a tengerhez kivezető vízi út védelmét szol-
Scheldt delta körüli térséget a megépítendő gáló, speciális alapozással készült „vihargát”
új és megerősített gátakkal, zsilipekkel, stb. kialakítása.
a tenger támadásaitól megvédje. Az ’53-as
óriásiár által elöntött 133 települést 13 új vé- A 240 méter széles „vízi folyosó” normál vi-
dőgát beépítésével (lásd …. ábrát) védik meg, szonyok között a hajó forgalom miatt nincs
úgy hogy az összes „támadott” holland part- lezárva. A tengerszint átlagosan 3.0 méteres
szakaszt ezekkel lerövidítsék, és csökkentsék emelkedése esetén a kapuzat automatikusan
a megemelendő belső gátak számát. összezárul.
E cikk kerete a hatalmas munkából csupán két A viharkapu a világ legnagyobb mozgatható
részlet bemutatására ad lehetőséget. Az egyik vízi- acél szerkezete.
a védelmi rendszer legnagyobb gátja, mely
9 km. hosszú és ebből 4 km. szakaszon 63 A múltszázad végére elkészült világméretű
mozgatható automatizált zsilipkapu gon- „Delta” mű Hollandia számára nem csupán
doskodik az „édesvíz” ki-, „sós” víz áramlási árvízvédelmi kérdés, hanem javul a térség
egyensúlyáról. A gátak magassága az ’53-as mezőgazdasági édesvíz háztartása, a szigetek
katasztrófához képest 1,0 méterrel magasab- és félszigetek között az újonnan épített hidak
bak, de a klímaváltozással várhatóan fellépő hozzájárultak a kevésbé fejlett részek fejlődé-
tengerszint emelkedés miatt a gátmagasság séhez, stb..
mindenütt növelhető.
125