Page 125 - MaSzeSz hírcsatorna 2022/5.
P. 125

TÖRTÉNETI VISSZATEKINTÉS






            a tengerbe, a szárazföldet pedig gátakkal, dű-
            nékkel és töltéssel védték. Az 1953-ban bekö-
            vetkezett utolsó nagy árvíz alapvetően meg-
            változtatta a védelmi stratégiát. mélyfekvésű
            folyó és szigetvilágra zúdította, ill. tolta, minek
            az lett a következménye, hogy a sós tengervíz
            a meglévő gátakat áttörte, 133 település, 158
            ezer ha.  termő terület - az ország csaknem
            egyharmada - víz alá került. Ami tetőzte a bajt,
            hogy az elöntött terület a GDP előállítás szem-
            pontjából az ország leg frekventáltabb területét
            képezte. Ilyen terület például a sűrűn lakott és
            gazdaságilag


            Ennek hatására döntött az ország, hogy a vé-
            delem érdekében készített „D” terv alapján a XX.  16-17 sz. ábrák a Delta mű leghosszabb gátja és nyit-
            sz. második felében hozzákezdenek a világ leg- ható zsilip kapuinak képe
            nagyobb vízépítési tervének megvalósításához.
                                                             A másik részlet a Rotterdam-i Európa egyik
            A munkálatok a nyugati részen egy projekt  legnagyobb forgalmat lebonyolító kikötőjének
            sorozat, mely azt célozza, hogy a Rajna-Mause- a tengerhez kivezető vízi út védelmét szol-
            Scheldt delta körüli térséget a megépítendő  gáló, speciális alapozással készült „vihargát”
            új és megerősített gátakkal, zsilipekkel, stb.  kialakítása.
            a tenger támadásaitól megvédje. Az ’53-as
            óriásiár által elöntött 133 települést 13 új vé- A 240 méter széles „vízi folyosó” normál vi-
            dőgát beépítésével (lásd …. ábrát) védik meg,  szonyok között a hajó forgalom miatt nincs
            úgy hogy az összes „támadott” holland part- lezárva. A tengerszint átlagosan 3.0 méteres
            szakaszt ezekkel lerövidítsék, és csökkentsék  emelkedése esetén a kapuzat automatikusan
            a megemelendő belső gátak számát.                összezárul.


            E cikk kerete a hatalmas munkából csupán két  A viharkapu a világ legnagyobb mozgatható
            részlet bemutatására ad lehetőséget. Az egyik  vízi- acél szerkezete.
            a védelmi rendszer legnagyobb gátja, mely
            9 km. hosszú és ebből 4 km. szakaszon 63  A múltszázad végére elkészült világméretű
            mozgatható automatizált zsilipkapu gon- „Delta” mű Hollandia számára nem csupán
            doskodik az „édesvíz” ki-, „sós” víz áramlási  árvízvédelmi kérdés, hanem javul a térség
            egyensúlyáról. A gátak magassága az ’53-as  mezőgazdasági édesvíz háztartása, a szigetek
            katasztrófához képest 1,0 méterrel magasab- és félszigetek között az újonnan épített hidak
            bak, de a klímaváltozással várhatóan fellépő  hozzájárultak a kevésbé fejlett részek fejlődé-
            tengerszint emelkedés miatt a gátmagasság  séhez, stb..
            mindenütt növelhető.



                                                                                                           125
   120   121   122   123   124   125   126   127   128   129   130