Page 17 - MaSzeSz hírcsatorna 2022/4
P. 17
SZAKMAI - TUDOMÁNYOS ROVAT
Sok tehetséges egyetemi hallgató kapta el a prog- a feladatai megoldásában, például a döntésho-
ramozással foglalkozó oktatóktól a szenvedélyt, zásban. A következő kérdés, hogy a döntésho-
a munkatársaink, a barátaink, a sorstársaink let- zó hagyja-e, hogy a számítógép segítsen neki
tek. Együtt búsultunk, ha nem sikerült valami, és a döntések előkészítésében. Erre a kérdésre azt
együtt örültünk, ha a számítógép végre hajlandó a hirtelen választ adhatjuk, hogy természetesen,
volt megcsinálni, amit vártunk tőle. mindenki elismeri a számítógépek szerepét, jelen-
tőségét. A valóságban azonban ez nem így van,
Nehezítette és gátolta a számítógép-alkalmazás hiszen még ma is kevés az olyan matematikai
fejlődését a COCOM-lista, mert jóval kisebb modell, amelyről a döntéshozók elismerik, hogy
kapacitású és műveleti sebességű számítógé- közvetlenül segíti a munkájukat.
peken kellett megoldanunk ugyanolyan nagy
és nehéz feladatokat, mint a nyugati országok Nagy előrelépést jelentett az ember-gép kap-
szakértőinek a legkorszerűbb, legnagyobb se- csolatban az, amikor a személyi számítógépek
bességű és kapacitású számítógépeken. Volt megjelenése lehetővé tette a közvetlen, párbe-
azonban haszna is ennek a korlátozásnak, mert szédes számítógép használatot, A nyolcvanas
ahhoz, hogy mégis megoldjuk ugyanazokat években döntés támogató rendszerekkel fog-
a feladatokat, különleges módszereket kellett lalkoztam. Kínában akkor tervezték a több mint
kidolgoznunk. Többször saját magam is el- ezer km hosszú és 800-1000 m /sec vízszállítá-
3
nyertem a szuperszámítógépeket használó, sú Új Nagy Csatornát. A kilencvenes évek elején
a COCOM-listán nem szereplő országokban meghívtak, hogy tartsak tanfolyamot a vezető
élő ismerőseim elismerését, amikor bemutat- tervezőknek arról, hogyan lehet a többtényezős
tuk nekik a matematikai modellek méreteinek döntéselőkészítési módszerek alkalmazásához
csökkentésére és a megoldási módszerek fel- kidolgozott programjainkkal segíteni az optimá-
gyorsítására kidolgozott eljárásainkat. lis változat kiválasztását a 16 tervvariáns közül.
A 6. képen látható két pillanatkép arról, hogy
4.7 Az ember és a számítógép kapcsolata milyen lelkesen vettek részt a tanfolyam hall-
gatói a számítógéppel folytatott párbeszédben
Amióta a hatvanas évek elején kapcsolatba a tervváltozatok sok tényező alapján történő
kerültem a számítógépekkel, állandóan foglal- összemérése során.
koztatott a kérdés, hogyan lehet az ember által
megoldott feladatokat a számítógéppel elvé- 4.8 A számítógépre vitel módszerei, a mo-
geztetni. Nem kellett hozzá sok idő, amíg rájöt- dellépítés és a megoldási módszerek
tem, hogy egy gyakorlott tervező által könnyen
megoldott feladatokat sokszor csak különleges A tervezés számítógéppel segített automati-
módszerekkel, nagy nehézségek árán lehet, zálásának kulcskérdése a modellépítés. Olyan
vagy egyáltalán nem lehet számítógépre vinni. matematikai modelleket kellett készíteni, amelyek
Nagy kihívásnak éreztem a szkeptikusok meggyő- hűen tükrözik a megoldandó feladatot, nem egy-
zését arról, hogy a számítógépet érdemes hasz- szerűsítik le túlságosan a dolgokat, ugyanakkor
nálni. Fontos kérdés volt az, hogy a felhasználó van elég adat a konkretizálásukhoz, és a ren-
elismeri-e, hogy a számítógép segíteni tud neki delkezésre álló módszerekkel és programokkal
hatékonyan megoldhatók.
17