Page 21 - MaSzeSz hírcsatorna 2022/4
P. 21

SZAKMAI - TUDOMÁNYOS ROVAT






            szakértői rendszert a talajvízminőség- szabályo- az óriási munkaigény miatt megoldhatatlanok
            zási döntések támogatásához, de a rendszert  voltak olyan nagy matematikai modellek, ame-
            nem tudtuk elég általánosan használhatóvá  lyeket a számítógépek gyorsan és könnyedén
            tenni. Így a munka eredménye az volt, hogy  megoldottak. A számítógépek lehetővé tették
            meggyőződtünk arról, hogy messze van még  az optimalizálási, illetve menedzsment modellek
            az az idő, amikor a jó szakértők munkájának -  alkalmazását. A vízimérnökképzésben is elkezdtük
            akár csak egy kisebb területét is - helyettesíteni  oktatni az LP, DP, 0-1 LP, OKA és más modellezési
            tudjuk a számítógépekkel. Ezt a tapasztalatun- technikákat. A különböző módszerek alkalmazá-
            kat az élet is igazolta, a legtöbb kutatócsoport  sának megoldó algoritmusait a bonyolultságuk
            a sokkal szerényebb „döntést támogató rend- miatt nem lehetett oktatni, mert ennek időszük-
            szer” elnevezést használja még ma is a szak- séglete messze meghaladta volna a tárgyak
            értőrendszer elnevezés helyett az ilyen típusú  keretében erre fordítható időt. Így a matematikai
            fejlesztések megnevezésére.                      modellek felírását, illetve a modellek építéséhez
                                                             szükséges adatok összeállításának módját és
            4.10 A számítástechnika-oktatás kezdetének  a modellek számítógéppel történő megoldásának
            általános tapasztalatai                          eredményeit tanítottuk.


            Sok oktatónak az volt a véleménye, hogy a hall- Módszerek megoldási algoritmusainak ok-
            gatóknak minden feladatot meg kell oldaniuk ha- tatása
            gyományos, kézi számítási módszerekkel is, nem
            csak számítógéppel, mert így jobban megtanulják  Már a számítási módszerek számítógépre vite-
            a mérnöki gondolkodásmódot. Az is problémát  lének korai szakaszában azt tapasztaltuk, hogy
            jelentett, hogy az oktatáshoz a kézi számítási  egyértelműbben le lehet írni a feladatok megol-
            módszereket vitték számítógépre, ahelyett, hogy  dásának lépéseit valamilyen programozási nyel-
            a számítógépek lehetőségeit jobban kihasználó,  ven, mint hagyományos, szövegszerű formában.
            új módszereket kerestek volna. Voltak olyan fel- Kozák Miklós úttörő munkája (1972), amelyben
            adatok is, amelyeket csak különleges módszerek  az ismertetett hidraulikai módszerek algoritmusát
            alkalmazásával lehetett számítógépre vinni.      Fortran nyelvű szubrutinok formájában is ismer-
                                                             tette, nagyon jó példa volt számunkra. Több
            Előfordult, hogy amikor a tanszékek megkö- publikációmban én is követtem ezt a módszert.
            vetelték valamilyen munkaigényes, több órát
            igénylő feladat megoldását kézi számítással,  4.11 A gondolkodó számítógép csodája
            a hallgatók programot írtak a számítások elvég- – Megtanítani valamire a számítógépet
            zéséhez, kinyomtatták a részeredményeket, és
            azokat írták be a eredménylapra.                 Az egyetemi oktatóknak a hatvanas-hetvenes
                                                             években „ideológiai” továbbképzésen kellett
            Az operációkutatás módszereinek oktatása részt venniük. Ezt én azzal teljesítettem, hogy
                                                             elvégeztem a Kibernetika filozófiai problémái
            A számítógépek elterjedése mérföldkövet jelentett  című kurzust. Ennek keretében Neumann János
            az operációkutatás módszereinek alkalmazá- A számológép és az agy című nagyszerű mun-
            sában. Hagyományos módon, kézi számítással  káját dolgoztuk fel (Neumann 1964). A kurzus



                                                                                                           21
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26