Page 21 - MaSzeSz hírcsatorna 2022/4
P. 21
SZAKMAI - TUDOMÁNYOS ROVAT
szakértői rendszert a talajvízminőség- szabályo- az óriási munkaigény miatt megoldhatatlanok
zási döntések támogatásához, de a rendszert voltak olyan nagy matematikai modellek, ame-
nem tudtuk elég általánosan használhatóvá lyeket a számítógépek gyorsan és könnyedén
tenni. Így a munka eredménye az volt, hogy megoldottak. A számítógépek lehetővé tették
meggyőződtünk arról, hogy messze van még az optimalizálási, illetve menedzsment modellek
az az idő, amikor a jó szakértők munkájának - alkalmazását. A vízimérnökképzésben is elkezdtük
akár csak egy kisebb területét is - helyettesíteni oktatni az LP, DP, 0-1 LP, OKA és más modellezési
tudjuk a számítógépekkel. Ezt a tapasztalatun- technikákat. A különböző módszerek alkalmazá-
kat az élet is igazolta, a legtöbb kutatócsoport sának megoldó algoritmusait a bonyolultságuk
a sokkal szerényebb „döntést támogató rend- miatt nem lehetett oktatni, mert ennek időszük-
szer” elnevezést használja még ma is a szak- séglete messze meghaladta volna a tárgyak
értőrendszer elnevezés helyett az ilyen típusú keretében erre fordítható időt. Így a matematikai
fejlesztések megnevezésére. modellek felírását, illetve a modellek építéséhez
szükséges adatok összeállításának módját és
4.10 A számítástechnika-oktatás kezdetének a modellek számítógéppel történő megoldásának
általános tapasztalatai eredményeit tanítottuk.
Sok oktatónak az volt a véleménye, hogy a hall- Módszerek megoldási algoritmusainak ok-
gatóknak minden feladatot meg kell oldaniuk ha- tatása
gyományos, kézi számítási módszerekkel is, nem
csak számítógéppel, mert így jobban megtanulják Már a számítási módszerek számítógépre vite-
a mérnöki gondolkodásmódot. Az is problémát lének korai szakaszában azt tapasztaltuk, hogy
jelentett, hogy az oktatáshoz a kézi számítási egyértelműbben le lehet írni a feladatok megol-
módszereket vitték számítógépre, ahelyett, hogy dásának lépéseit valamilyen programozási nyel-
a számítógépek lehetőségeit jobban kihasználó, ven, mint hagyományos, szövegszerű formában.
új módszereket kerestek volna. Voltak olyan fel- Kozák Miklós úttörő munkája (1972), amelyben
adatok is, amelyeket csak különleges módszerek az ismertetett hidraulikai módszerek algoritmusát
alkalmazásával lehetett számítógépre vinni. Fortran nyelvű szubrutinok formájában is ismer-
tette, nagyon jó példa volt számunkra. Több
Előfordult, hogy amikor a tanszékek megkö- publikációmban én is követtem ezt a módszert.
vetelték valamilyen munkaigényes, több órát
igénylő feladat megoldását kézi számítással, 4.11 A gondolkodó számítógép csodája
a hallgatók programot írtak a számítások elvég- – Megtanítani valamire a számítógépet
zéséhez, kinyomtatták a részeredményeket, és
azokat írták be a eredménylapra. Az egyetemi oktatóknak a hatvanas-hetvenes
években „ideológiai” továbbképzésen kellett
Az operációkutatás módszereinek oktatása részt venniük. Ezt én azzal teljesítettem, hogy
elvégeztem a Kibernetika filozófiai problémái
A számítógépek elterjedése mérföldkövet jelentett című kurzust. Ennek keretében Neumann János
az operációkutatás módszereinek alkalmazá- A számológép és az agy című nagyszerű mun-
sában. Hagyományos módon, kézi számítással káját dolgoztuk fel (Neumann 1964). A kurzus
21