Page 12 - MaSzeSz hírcsatorna 2022/4
P. 12
gyakorlatának a „szülőházai” voltak Magyaror- oktatás (V.Nagy és társai 1974; Ijjas 1989a,b;
szágon. A vízmérnöki tanszékeken egyetemi Sántáné-Tóth 2012; Ijjas 2019).
szinten és országosan is az elsők között indult
be a számítástechnikai képzés és a számítógépi Az oktatók számára 1962-ben szervezték az első
programok fejlesztése (Ijjas 2019). Három szá- programozási tanfolyamot, amelyen a szovjet
mítástechnikai műhely alakult ki. Az egyik a hid- gyártmányú Ural-2 számítógép gépi kódját taní-
raulikai és hidrodinamikai modellezés területén tották. Az 1963–64-es tanévben indult az „Elekt-
Kozák Miklós vezetésével, a másik a vízellátó ronikus számológépek” tárgy oktatása. Később
hálózatok számítógépes modellezése területén a tárgy neve – hosszú, az egész országban folyó
Bozóky-Szeszich Károly vezetésével, a harmadik névadási vita után – „Elektronikus számítógé-
pedig a vízgazdálkodási rendszerek modellezése pek”-re változott. 1969-től minden hallgatónak
területén, szerző vezetésével. féléves önálló programozási feladatot kellett
megoldania. 1969-ben a vízépítő mérnöki sza-
A víztudományokkal és kapcsolódó tudomá- kon bevezették a „Számítógépek alkalmazása”
nyokkal foglalkozó tanszékek együttműködé- című tárgyat, amely a számítógépek vízmérnöki
sének fontos eredménye volt a Vízügyi Tervező feladatok megoldására történő alkalmazásával
Vállalat számára készített jelentés az elektroni- foglalkozott.
kus számológépek alkalmazási lehetőségeiről
a vállalat tervező munkáiban (Vízgazdálkodási Nagy előrelépést jelentett az, hogy 1970-ben
Tanszék, 1967). A jelentés a számítógépek víz- üzembe helyezték az Építőmérnöki Kar ODRA
gazdálkodási alkalmazása kezdeti időszakának 1204 típusú számítógépét. Ettől kezdve minden
az egyik legfontosabb dokumentuma. Ez volt hallgatónak lehetősége nyílt az általa írt prog-
az első olyan írásmű Magyarországon, amely ramokat számítógépen tesztelni és a javítások
képet adott arról, hogy a számítástechnika után mintafeladatokkal futtatni.
történetének 1967-ig tartó első időszakában
milyen feladatok megoldására használtak már A számítástechnika fejlődését akadályozta az,
számítógépet a vízépítés és vízgazdálkodás terü- hogy kezdetben nehéz volt a számtógépe-
letén, és összefoglalta a számítógépek további ken gépidőt kapni. Az 1974-ig tartó időszaban
alkalmazási lehetőségeit. a víztanszékek oktatói és kutatói Ural, Minszk,
Razdan, Gier, ODRA, ICT, ICL, CDC és IBM
3.3 A számítástechnika oktatásának kezdete számítógépeken dolgoztak.
az építőmérnök- és vízmérnökképzésben
Az 1977–78-as tanévtől a vízépítő mérnöki szak
A műszaki felsőfokú oktatási intézményekben elindította a „Számítógépek a hidrológiában
az elsők között, 1961-ben kezdte el az ÉKME és hidraulikában” nevű tárgyat. Nagy változást
Építőmérnöki Kara a számítástechnikát ön- jelentett az, hogy 1983-ban az Építőmérnöki
álló tantárgyként oktatni, Az 1960-as évektől Kar géptermeiben üzembe helyezték az első
kezdve a karon és a karhoz tartozó vízmérnök személyiszámítógép-típust, az M08X-et.
képzésben, a számítástechnika rohamos fejlő-
dését követve, nemzetközi összehasonlításban A szakmérnöki szakokon az országban az elsők
is gyors ütemben fejlődött a számítástechnikai között indult be a számítástechnika-oktatás
12