Page 11 - MaSzeSz hírcsatorna 2016/4.
P. 11
1. A HASZNOSÍTÁS MÓDJA SZERINT 2 .A LAKÓÉPÜLETEK SZÁMA ALAPJÁN
• állandó települések • egy-két épületből álló magános vagy un.
• ideiglenes települések (pl. nomád népek szórványtelepülések (pl. tanya, farm) és
tábora). • több házból álló csoportos települések
• átmenet: állandó jelleggel épült, de az év- (pl. falu, város)
nek csak egy részében használt szezoná-
lis települések (pl. hegyi pásztorszállások,
nyaralótelepek)
3. A TELEPÜLÉSHÁLÓZATBAN BETÖLTÖTT 4 .GAZDASÁGI JELLEGÜK SZERINT
SZEREPKÖR ALAPJÁN
• központi funkcióval rendelkező(városok), és • mezőgazdasági,
• központi funkció nélküli települések (falvak). • ipari és
• szolgáltató funkcióra szakosodott (pl.
üdülőhelyek, vasúti csomópontok)
• tisztán lakófunkciójú helyek (pl. alvóvárosok)
5.MÉRETÜK ALAPJÁN (NÉPESSÉGSZÁM SZERINT):
• óriásváros: 10 millió felett
• világváros: 1-10 millió
• regionális központ: 500 ezer – 1 millió
• nagyváros: 100-500 ezer
• középváros: 20-100 ezer
• kisváros: 10-20 ezer
• óriásfalu: 5000-10.000
• nagyfalu: 2000-5000
• kisfalu: 500-2000
• aprófalu: 100-500
• törpefalu: 100 alatt
1. táblázat: Települések csoportosíthatósága
A közölt csoportosítás máris gondolatébresz- el. A cikk másik sajátossága, hogy a témakört
tő lehet bárki számára, aki a vízgazdálkodás érintve, felvet kérdéseket, akár a jog, a kutatás,
problémáit vizsgálja . tervezés, kivitelezés témakörében. Látszólag
különböző megközelítési síkokon mozog, hi-
Szemléletünk szerint azonban a téma célsze- szen a nagyívű koncepciók elvi kérdéseit is
rű megközelítése más. A témához kapcsolva, érinti, de ugyanakkor néha egész más lépték-
kiválasztottuk a vízgazdálkodást megalapozó ben, üzemeltetési tapasztalatokat, helyi jel-
természetföldrajzi adottságok közül az egyik legű esettanulmányokat is villant fel. A lépték
legfontosabbat, melynek lényege az a dom- váltás tudatos, hiszen a témához kapcsoltan
borzati adottság, hogy a település sík vidé- sokszor csak felvet kérdéseket, melyeket az
ken, vagy hegy-ill. dombvidéken helyezkedik olvasó feladata tovább gondolni.
11