Page 8 - MaSzeSz hírcsatorna 2016/4.
P. 8

SZAKMAI - TUDOMÁNYOS ROVAT












            hoz a jogszabályban meghatározott határidőre  Ez feladatonként átlagosan 10-15 soros mű-
            a víziközmű-szolgáltató és az ellátásért felelős  szaki leírást jelent, ami természetesen a feladat
            közötti konszenzuson alapuló tervek kerülje- volumenétől függően változhat és változnia is
            nek benyújtásra.                                 kell.

            Az elmúlt két év általános tapasztalata, hogy  A 2016-2030. évi tervek benyújtásakor hatályos
            a tervek összeállítói sok esetben nehezen ér- Vhr. rendelkezés szerint: „90/F. § (1) A Hivatal a
            telmezik a tervek elbírálásához szükséges in- Terv jóváhagyását megtagadja,
            formációk, adatok, dokumentumok optimális
            mennyiségét, körét.                              a.  ha a bemutatott pénzügyi források alapján
                                                             a Terv végrehajtása nem biztosított;”
            Néhány esetben hatalmas mennyiségű doku-
            mentum halmaz érkezett a Hivatalhoz, amely- Ez azt jelenti, hogy a forrással nem fedezett
            ből általában nagyon nehezen és hosszú idő  GFT-ket a Hivatalnak el kellett utasítania.
            alatt lehetett kiolvasni a tervek elbírálásához
            szükséges információkat. Mindemellett a má- Fentiekből következően a 2015. szeptember
            sik véglet is tapasztalható volt, amikor nagyon  15-én hatályos jogszabályok szerint összeállí-
            minimális érdemi információt tartalmazott  tott GFT-ek tulajdonképpen elsősorban arra  a
            a benyújtott kérelem és több körös tényál- dologra világítanak rá, hogy mennyi az adott
            lás tisztázás keretében sok egyéb, az érdemi  víziközmű-rendszeren a rendelkezésre álló for-
            döntéshez szükséges dokumentumot, adatot  rás.
            kellett bekérni. Az utóbbi szintén nehezítette
            és lassította a tervek elbírálásának folyamatát. A ténylegesen indokolt és szükséges felújítási
            A tervek összeállítása során a következő kér- és pótlási feladatokról érdemi információt a
            désekre szükséges rövid, lényegre törő vála- legtöbb esetben nem közölnek a kérelmezők.
            szokat adni egy konkrét tervezett feladat ese- Sok esetben a költségek számszerűsítése el-
            tében: mit, hol, mikor, mennyiért, miből, miért  maradt mind az uniós, mind az egyéb fejlesz-
            terveznek?                                       téseknél. Ebből és a fentiekben részletezettek-
                                                             ből az következik, hogy nem áll rendelkezésre
                                                             egy pontos országos helyzetkép a szükséges
                                                             fejlesztések összvolumenére vonatkozóan.


                                                             Az ellátásért felelősök által tervezett feladatok-
                                                             nál sok esetben volt megjelölt forrás a lakossági
                                                             önerő, önkormányzati költségvetés, pályázati
                                                             forrás, ennek mértéke azonban a legtöbbször
                                                             nem volt számszerűsítve.


                                                             A benyújtott tervekbe gyakran kerültek bele a
                                                             nem a GFT hatálya alá tartozó feladatok is. A
                                                             tervekben a víziközmű-vagyon felújítási, pót-
                                                             lási és beruházási feladatait kell feltüntetni. A



            8
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13