Page 8 - MaSzeSz hírcsatorna 2016/4.
P. 8
SZAKMAI - TUDOMÁNYOS ROVAT
hoz a jogszabályban meghatározott határidőre Ez feladatonként átlagosan 10-15 soros mű-
a víziközmű-szolgáltató és az ellátásért felelős szaki leírást jelent, ami természetesen a feladat
közötti konszenzuson alapuló tervek kerülje- volumenétől függően változhat és változnia is
nek benyújtásra. kell.
Az elmúlt két év általános tapasztalata, hogy A 2016-2030. évi tervek benyújtásakor hatályos
a tervek összeállítói sok esetben nehezen ér- Vhr. rendelkezés szerint: „90/F. § (1) A Hivatal a
telmezik a tervek elbírálásához szükséges in- Terv jóváhagyását megtagadja,
formációk, adatok, dokumentumok optimális
mennyiségét, körét. a. ha a bemutatott pénzügyi források alapján
a Terv végrehajtása nem biztosított;”
Néhány esetben hatalmas mennyiségű doku-
mentum halmaz érkezett a Hivatalhoz, amely- Ez azt jelenti, hogy a forrással nem fedezett
ből általában nagyon nehezen és hosszú idő GFT-ket a Hivatalnak el kellett utasítania.
alatt lehetett kiolvasni a tervek elbírálásához
szükséges információkat. Mindemellett a má- Fentiekből következően a 2015. szeptember
sik véglet is tapasztalható volt, amikor nagyon 15-én hatályos jogszabályok szerint összeállí-
minimális érdemi információt tartalmazott tott GFT-ek tulajdonképpen elsősorban arra a
a benyújtott kérelem és több körös tényál- dologra világítanak rá, hogy mennyi az adott
lás tisztázás keretében sok egyéb, az érdemi víziközmű-rendszeren a rendelkezésre álló for-
döntéshez szükséges dokumentumot, adatot rás.
kellett bekérni. Az utóbbi szintén nehezítette
és lassította a tervek elbírálásának folyamatát. A ténylegesen indokolt és szükséges felújítási
A tervek összeállítása során a következő kér- és pótlási feladatokról érdemi információt a
désekre szükséges rövid, lényegre törő vála- legtöbb esetben nem közölnek a kérelmezők.
szokat adni egy konkrét tervezett feladat ese- Sok esetben a költségek számszerűsítése el-
tében: mit, hol, mikor, mennyiért, miből, miért maradt mind az uniós, mind az egyéb fejlesz-
terveznek? téseknél. Ebből és a fentiekben részletezettek-
ből az következik, hogy nem áll rendelkezésre
egy pontos országos helyzetkép a szükséges
fejlesztések összvolumenére vonatkozóan.
Az ellátásért felelősök által tervezett feladatok-
nál sok esetben volt megjelölt forrás a lakossági
önerő, önkormányzati költségvetés, pályázati
forrás, ennek mértéke azonban a legtöbbször
nem volt számszerűsítve.
A benyújtott tervekbe gyakran kerültek bele a
nem a GFT hatálya alá tartozó feladatok is. A
tervekben a víziközmű-vagyon felújítási, pót-
lási és beruházási feladatait kell feltüntetni. A
8