Page 6 - MaSzeSz hírcsatorna 2016/4.
P. 6
SZAKMAI - TUDOMÁNYOS ROVAT
Jelenleg a harmadik tervezési ciklusnál tartunk, Külön kiemelést érdemel, hogy a módosí-
és a most készülő 2017-2031. évi tervek beadá- tás alapján a terveket egyértelműen víziköz-
si határideje a Vksztv. 2016. júliusban hatályba mű-rendszerenként kell készíteni. A több
lépő módosítása alapján 2016. szeptember 30. településes víziközmű-rendszerek esetén a
GFT-nek tartalmaznia kell minden, a rendszer-
A 2014. szeptember 15-ig benyújtott tervekhez ben érintett település tekintetében a tervezett
képest 2015-ben a tervek összeállítása és vizs- feladatokat.
gálata szempontjából nagy változást jelentett,
hogy 2014. december 11-én hatályba lépett a Bár a jogszabályban előírt határidőre, 2015.
víziközmű-szolgáltatásról szóló 2011. évi CCIX. szeptember 15-ig beadott terveket még nem
törvény egyes rendelkezéseinek végrehajtá- érintette, de a 2015. november 5. után indult
sáról szóló 58/2013. (II. 27.) Korm. rendelet eljárásoknál a Hivatalnak (illetve a tervek ösz-
(a továbbiakban: Vhr.) módosítása, melynek szeállítóinak) alkalmaznia kell a víziközművek
90/A.-90/G. §-ai részletszabályokat tartalmaz- gördülő fejlesztési terve részét képező felújítási
nak a GFT-ek készítésével és elbírálásával kap- és pótlási terv, valamint beruházási terv részle-
csolatban. tes tartalmi és formai követelményeiről szóló
61/2015. (X. 21.) NFM rendeletbe foglalt rész-
letszabályokat is.
A gördülő fejlesztési tervezéssel kapcsolatos
munka a kérelmek benyújtását megelőzően
elkezdődött a Hivatal részéről is, és - az egy-
séges jogértelmezés érdekében és a tervezés
részletszabályainak a hiányában - a Hivatal se-
gítségként 2014. és 2015. nyarán ajánlást tett
közzé a honlapján.
2014. évhez képest az egyik legnagyobb vál-
tozás 2015-ben az volt, hogy a GFT-ek jóvá-
hagyására irányuló eljárások igazgatási szol-
gáltatási díjkötelesek. A MEKH díjrendelet 2015.
szeptember 7-én hatályba lépett módosítása
a víziközmű-rendszer működési engedélyben
rögzített felhasználói egyenértékéhez köti a
fizetendő igazgatási szolgáltatási díj mértékét.
A benyújtott tervek műszaki színvonala, igé-
nyessége, részletezettsége az előző évhez
hasonlóan 2015-ben is nagyon változó volt.
A 2016-2030. évi gördülő fejlesztés tervek be-
nyújtói 2015-ben két jól elkülöníthető irányvo-
nalat követtek: a tervkészítők egy része nemcsak
a rendelkezésre álló források keretéig tervezte
meg a GFT feladatait, hanem az ellátásbizton-
ság elvére és a hosszú távú fenntarthatóságra
figyelemmel olyan részletes terveket nyújtott
6