Page 21 - MaSzeSz hírcsatorna 2025/1.
P. 21

SZAKMAI - TUDOMÁNYOS ROVAT






            művek működtetésének és fenntartásának  a fenntartást a kialakult szokásjog, vagy va-
            tere. A helyzetet bonyolítja, hogy a vízgazdál- lamilyen állami közfeladat ellátása indokolja.
            kodási infrastruktúra esetében nem csak egy  Végeredményben vagy az állami rendszer-
            egyirányú folyamat megszervezése a kérdés.  fenntartó lát el, a közérdek mértékén túlnyúló
            A harmadlagos művek hálózatának a mező- feladatokat, vagy nincs szervezett fenntartási
            gazdasági parcellákon, adott esetben felesle- tevékenység. Egyaránt hiányzik a vízrendszer
            gesnek ítélt mennyiséget össze is kell gyűjtenie.  helyi területi érdekeltségeket tükröző működ-
            Azaz a termelési folyamat szempontjából túl  tetése és az egyeztetett területi érdekeltséget
            hosszan a táblákon maradó belvíz elvezetése  kiszolgáló szervezet is hiányzik.
            is ezen a rendszeren keresztül zajlik. A harmad- Noha látszólag minden szereplő számára kí-
            lagos művek ezeknek a végponti parcelláknak  vánatosnak tűnhet a harmadlagos művek
            a többirányú vízgazdálkodási igényeit szolgál- fenntartását az állami szerepvállalás körébe
            ják ki. Azonban a rendszer jellegéből adódóan  delegálni, vagy továbbra is abban tartani, sok
            az üzemeltetés a terület használók, területtu- szempontból ez akadályozza az oly kívána-
            lajdonosok közötti koordinációt igényel. Azaz  tos vízpótlás megvalósulását. A harmadlagos
            igényelne, ez az érdekeltek közötti koordináció  művek működtetése és fenntartása ugyanis
            ugyanis általában nem valósul meg.                nem csak egy szállítási, kiszolgálási feladat,
            A harmadlagos művek létrehozása, a hálózat  mert a feladat meghatározása részben egy
            fejlesztése egykor a területtulajdonosok gaz- egyeztetési folyamat eredménye, amelyhez
            dasági érdeke mentén történt. Mára azonban  az információk nem az állami fenntartónál,
            átalakult mind a területhasználókat mozgató  hanem a vízhálózattal kiszolgált terület tulaj-
            gazdasági érdekeltség logikája, de megvál- donosainál, használóinál vannak. A harmadla-
            toztak a területtulajdonlás jellemző is (tulajdo- gos művek egy-egy részhálózatával kiszolgált
            nosi kör, területméret, hasznosítási elvárások).  terület kiszámítható termelési feltételeinek biz-
            Az egykori, az egyéni érdekekre alapozottan- tosításához szükséges összegződő vízpótlási,
            megvalósult közösen finanszírozott rendszer-  vagy vízelvezetési igény a területen gazdálko-
            üzemeltetés szemlélete is a múlté. A rendszer- dók termelési elképzeléseinek eredőjeként áll
            fenntartás kérdéseit alakító szabályozás ezeket  ugyanis elő. A hasznosítási elképzelések kü-
            a változásokat vagy nem követte, vagy az egyé- lönbségéből fakadó érdekellentétek feloldását
            ni és csoport érdekeltség mértékére alapozott  vezérlő alapvető információt a gazdálkodók
            finanszírozás szemléletét nem tükröző változá- művelési gyakorlatának különböző profita-
            sok léptek életbe. Ezek a lépések, több lépcső- bilitása jelenti. Vajon a többlet vízmennyiség
            ben, de az állami szerepvállalás növekedését  kijuttatásából fakadó termelési többlet (vagy
            eredményezték. Mindezen folyamatok ered- elkerült terméskiesés) nagysága az egyik ter-
            ményeképp a harmadlagos művek mára vagy  melőnél nagyobb-e, mint az esetleges kártétel,
            gazdátlanok, mert nincs helyi, termelői vagy  ami egy másik termelőnél a víz kijuttatása mi-
            települési érdekeltség a fenntartásukra, vagy  att jelentkezik. Mi az érdekellentét feloldásához
            a névleges tulajdonos érdektelensége mellett  szükséges termelők közötti alkuk eredménye,
            mások tartják fent, vagy a fenntartás állami  ami végeredményben meghatározza a vízgaz-
            szerepvállalással történik. Ez utóbbi esetben  dálkodási rendszer irányába megfogalmazható





                                                                                                           21
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26