Page 15 - MaSzeSz hírcsatorna 2024/3.
P. 15
SZAKMAI - TUDOMÁNYOS ROVAT
vizsgáltuk, hogy az adott település terhelé- és létesítményekre vonatkozó általános sza-
sének fogadására alkalmas-e a hozzá közel bályokról szóló 147/2010. (IV. 29.) Korm. ren-
eső szennyvíztisztító telep(ek). A 10 km-es delet értelmében: „Egyedi szennyvíztisztító
zónát tekintve egy településhez több poten- berendezést a felszín alatti vizek védelme
ciális telep is adódhat, illetve egy potenciális szempontjából fokozottan érzékeny területek
szennyvíztisztító telep több vizsgálandó kiste- közül csak azokon a helyeken lehet létesíteni,
lepülésnél is felmerülhet befogadóként. ahol
A 379-es Kormányrendelet alapján tartósan a) a vízbázisok, a távlati vízbázisok, valamint
magas talajvízállású területeken nem kell az ivóvízellátást szolgáló vízilétesítmények
megfelelni a rendelet szerinti csatorna gaz- védelméről szóló kormányrendelet a tisztí-
daságossági szempontoknak. A magas talaj- tott szennyvíz szikkasztását nem tiltja, és
vízállású területekre vonatkozóan több forrást b) karsztos területek esetén továbbá akkor,
is felhasználtunk (település lista: 8005/1995 ha a karsztvíztest jó kémiai állapotban van és
KHVM tájékoztató, 224/1999. Korm. rendelet, ba) a felszínen vagy 10 méteren belül nem
VITUKI tanulmány 2001; valamint talajvíz tér- találhatóak mészkő vagy dolomit képződ-
kép fedvények), a településsoros jegyzékhez mények”
ezek összesítését vettük figyelembe. Magas A fentiek alapján a sérülékeny vízbázis védőte-
talajvízállással 449 db település érintett, mely- rületeket, a sérülékeny vízbázis vízmű kutakat,
ből 100 település egyébként is gazdaságosan a gyenge minőségi állapotú karsztvíztesteket
csatornázható. valamint a nyílt karszt rétegeket használtuk
Az erősen belvízveszélyes területtel érintett fel. A fenti vizsgálatot településsorosan, külte-
településeket szakmai megfontolásból a ma- rületekre vonatkozóan állapítottuk meg.
gas talajvízállású területekhez hasonlóan vet- A vízbázisok, a távlati vízbázisok, valamint
tük figyelembe. A belvíz veszélyeztetettség az ivóvízellátást szolgáló vízilétesítmények
domborzatmodell alapú, így a pontosabb védelméről szóló 123/1997. (VII. 18.) Korm.
lehatárolás miatt nem a külterületet, hanem rendelet szerint csak a külső védőövezeten
a belterület 150 m-es pufferzónával növelt te- kívül lehetnek lakóépületek csatornázás nél-
rületét vettük alapul az érintettség vizsgálata- kül. Házi szennyvíz szikkasztása, szennyvíz-
kor. 64 település erősen belvízveszélyeztetett, tisztító telep is csak a hidrogeológiai „A” és
melyből 50 önmagában magas talajvízállás- „B” védőövezetekben lehetséges környezeti
sal is érintett. hatásvizsgálat eredményétől függően. Or-
szágosan, különösen az érintett kis telepü-
Csatornázáson kívüli megoldás jogszabá- lésekre, teljes terjedelemben védőövezetek-
lyilag nem lehetséges: re osztott térinformatikai állomány nem áll
Vízbázisvédelmi szempontbólaz egye- rendelkezésre, ezért közelítést alkalmaztunk.
di rendszerek alkalmazása jogszbályilag A vízmű kutak alapvetően belterületen vagy
is tiltva van bizonyos területeken, ami- annak határán létesültek. Ennek megfelelően
ket a vizsgálat során azonosítani kellett. a települések sérülékeny vízbázisainak meg-
A vizek hasznosítását, védelmét és kártéte- lévő és feltételezett védőterületei belterületre
leinek elhárítását szolgáló tevékenységekre
15