Page 15 - MaSzeSz hírcsatorna 2024/3.
P. 15

SZAKMAI - TUDOMÁNYOS ROVAT






            vizsgáltuk, hogy az adott település terhelé- és létesítményekre vonatkozó általános sza-
            sének fogadására alkalmas-e a hozzá közel  bályokról szóló 147/2010. (IV. 29.) Korm. ren-
            eső szennyvíztisztító telep(ek). A 10 km-es  delet értelmében: „Egyedi szennyvíztisztító
            zónát tekintve egy településhez több poten- berendezést a felszín alatti vizek védelme
            ciális telep is adódhat, illetve egy potenciális  szempontjából fokozottan érzékeny területek
            szennyvíztisztító telep több vizsgálandó kiste- közül csak azokon a helyeken lehet létesíteni,
            lepülésnél is felmerülhet befogadóként.           ahol
            A 379-es Kormányrendelet alapján tartósan          a) a vízbázisok, a távlati vízbázisok, valamint
            magas talajvízállású területeken nem kell          az ivóvízellátást szolgáló vízilétesítmények
            megfelelni a rendelet szerinti csatorna gaz-       védelméről szóló kormányrendelet a tisztí-
            daságossági szempontoknak. A magas talaj-          tott szennyvíz szikkasztását nem tiltja, és
            vízállású területekre vonatkozóan több forrást     b) karsztos területek esetén továbbá akkor,
            is felhasználtunk (település lista: 8005/1995      ha a karsztvíztest jó kémiai állapotban van és
            KHVM tájékoztató, 224/1999. Korm. rendelet,        ba) a felszínen vagy 10 méteren belül nem
            VITUKI tanulmány 2001; valamint talajvíz tér-      találhatóak mészkő vagy dolomit képződ-
            kép fedvények), a településsoros jegyzékhez        mények”
            ezek összesítését vettük figyelembe. Magas  A fentiek alapján a sérülékeny vízbázis védőte-
            talajvízállással 449 db település érintett, mely- rületeket, a sérülékeny vízbázis vízmű kutakat,
            ből 100 település egyébként is gazdaságosan  a gyenge minőségi állapotú karsztvíztesteket
            csatornázható.                                    valamint a nyílt karszt rétegeket használtuk
            Az erősen belvízveszélyes területtel érintett  fel. A fenti vizsgálatot településsorosan, külte-
            településeket szakmai megfontolásból a ma- rületekre vonatkozóan állapítottuk meg.
            gas talajvízállású területekhez hasonlóan vet- A vízbázisok, a távlati vízbázisok, valamint
            tük figyelembe. A belvíz veszélyeztetettség  az ivóvízellátást szolgáló vízilétesítmények
            domborzatmodell alapú, így a pontosabb  védelméről szóló 123/1997. (VII. 18.) Korm.
            lehatárolás miatt nem a külterületet, hanem  rendelet szerint csak a külső védőövezeten
            a belterület 150 m-es pufferzónával növelt te- kívül lehetnek lakóépületek csatornázás nél-
            rületét vettük alapul az érintettség vizsgálata- kül. Házi szennyvíz szikkasztása, szennyvíz-
            kor. 64 település erősen belvízveszélyeztetett,  tisztító telep is csak a hidrogeológiai „A” és
            melyből 50 önmagában magas talajvízállás- „B” védőövezetekben lehetséges környezeti
            sal is érintett.                                  hatásvizsgálat eredményétől függően. Or-
                                                              szágosan, különösen az érintett kis telepü-
            Csatornázáson kívüli megoldás jogszabá- lésekre, teljes terjedelemben védőövezetek-
            lyilag nem lehetséges:                            re osztott térinformatikai állomány nem áll
            Vízbázisvédelmi szempontbólaz egye- rendelkezésre, ezért közelítést alkalmaztunk.
            di rendszerek alkalmazása jogszbályilag  A vízmű kutak alapvetően belterületen vagy
            is tiltva van bizonyos területeken, ami- annak határán létesültek. Ennek megfelelően
            ket a vizsgálat során azonosítani kellett.  a települések sérülékeny vízbázisainak meg-
            A vizek hasznosítását, védelmét és kártéte- lévő és feltételezett védőterületei belterületre
            leinek elhárítását szolgáló tevékenységekre





                                                                                                           15
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20