Page 14 - MaSzeSz hírcsatorna 2024/3.
P. 14

belterület) melyeket felhasználhatunk a gaz- a csatornahossz megközelítő értékét. Ehhez
            daságossági számításhoz, melyből a külterü- a belterületi úthálózatot használtuk meg-
            leteket kizártuk.                                 közelítésnek települési szinten összesítve.
            A tényleges belterület lehatárolás az ingatlan  A belterületet egy 25 m-es puffer zónával
            nyilvántartás térinformatikai adatbázisával tör- kibővítettük, annak érdekében, hogy ne ve-
            tént. A hrsz-os ingatlan nyilvántartásból levá- szítsük el a település határán húzódó úthá-
            logatásra kerültek a lakó épülettel rendelkező  lózatot. A csatornahossz meghatározásához
            alrészletek (telkek), különválasztva a belterüle- kontrolként felhasználtuk az OVF VKONLINE
            ti, külterületi és zártkerti ingatlanokat.        közműadatbázisából származó települé-
            A belterületi és külterületi ingatlan nyilvántar- si ivóvíz hálózat gerincvezeték hosszakat is.
            tás adatbázisában művelési ág szerint 10 kü- Összehasonlítottuk a kapott út- és vízveze-
            lönböző kategóriát különböztet meg. A 0 és  ték hosszakat. Végül a csatorna megközelítő
            a 9-es kategóriát hagytuk meg, mert azok  hosszértékének a vízvezeték hossz és annak
            tartalmazzák a tényleges lakóingatlanokat.        értékéhez közelebb eső belterületi úthossz
            Az egymástól független poligonokból álló  átlagát választottuk.
            belterületi telekhatárokat aggregáltuk, annak  Az 52 lakás/km vagy 120 fő/km feltétel alapján
            érdekében, hogy a településsoros vizsgálat  197 db település felelt meg a vizsgálatunknak;
            létrejöhessen. A továbbiakban a belterület  a terület alapú vizsgálatot is figyelembe véve
            fogalmán ezt az általunk létrehozott belterü- összesen 199 település felel meg a 379-es
            letet értjük.                                     Kormány rendelet előírásainak.
                                                              Megvizsgáltuk, hogy az általunk gazdaságo-
            CSATORNÁZÁS                                       san csatornázhatónak ítélt településekhez
            GAZDASÁGOSSÁGI VIZSGÁLATA:                        tartozike potenciális szennyvíztisztító telep,
            A csatornázás gazdaságossági vizsgála- vagyis olyan, ami az OVF Települési Szennyvíz
            ta  igényelte  a  belterület  minél  pontosabb  Információs Rendszere (TESZIR) szerint üze-
            lehatárolását.  A  Magyarország  települési  mel, megfelelően működik és 200 LE feletti
            szennyvíz-elvezetési és -tisztítási helyzetét  terhelési, ill. 20 m3/d feletti hidraulikai szabad
            nyilvántartó Településsoros Jegyzékről és  kapacitással rendelkezik. Itt figyelembe vettük
            Tájékoztató Jegyzékről, valamint a szenny- a jövőbeli fejlesztési igényt és a rá nem kö-
            víz-elvezetési agglomerációk lehatárolásáról  tött lakosság terhelését is (1 fő = 1 LE illetve 1
            szóló 379/2015. (XII. 8.) Korm. rendelet (to- fő = 90/l/fő/d fajlagos fogyasztással). Ennek
            vábbiakban: 379-es Kormányrendelet) alap- megfelelően 260 db szennyvíztisztító telep
            ján 52 lakás/km, 120 fő/km illetve 30 fő/ha  került a vizsgálatba. Minden egyes szenny-
            feltétel teljesülése esetén gazdaságosan csa- víztisztító telep körül 10 km-es pufferzónát
            tornázható a település.                           alakítottunk ki, tekintettel a tartózkodási időre.
            A terület alapú (30 fő/ha) vizsgálat során a 992  A térinformatikai vizsgálat alapján a fenti 199
            db településből 5 db felelt meg a csatornázás  db  település  közül  115  esetében  található
            feltételének.                                     a fenti szempontoknak megfelelő, potenciá-
            Ezt követően az 52 lakás/km vagy 120 fő/ lis szennyvíztisztító telep. A vizsgálat nem tért
            km szempontú feltételhez határoztuk meg  ki a domborzatviszonyokra, valamint nem





           14
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19