Page 11 - MaSzeSz hírcsatorna 2024/3.
P. 11
SZAKMAI - TUDOMÁNYOS ROVAT
minimis küszöb sem, tehát ha valami a leg- meghatározni olyan műszaki megoldásokat,
rosszabb osztályban van a beavatkozás előtt, melyet alkalmazni lehet az adott településen,
akkor is számít minden egyéb romlás. figyelembe véve a helyi sajátosságokat, lehe-
A döntés két következménye, hogy egy- tőségeket és esetlegesen fennálló korlátozó
részt hivatalossá vált, hogy a VKI előírások és tényezőket. A feladat teljesítésének első meg-
a VGT-kben rögzített célkitűzések nem csak határozó pontja a programszerűen telepített
menedzsment tervezési eszközök, hanem egyedi kisberendezések üzemeletetési ta-
egyes konkrét projekteket is korlátozhatnak, pasztalatainak begyűjtése és az eredmények
másrészt a tagállamok nem engedélyezhet- kiértékelése volt.
nek olyan projekteket, amik felszíni víztestek
állapotromlását okozzák. TAPASZTALATOK
A települési szennyvizek tisztítására vonat- A tapasztalatok begyűjtésének részeként
kozó UWWTD követelmények ezáltal ellent- helyszíni bejárás keretein belül tekintettünk
mondásba tudnak kerülni a VKI-vel, hiszen meg kisberendezéseket, ahol a polgármes-
a legjobb technológia sem képes 100%-os terek részletesen beszámoltak a – pályázás,
tisztításra, a szennyvizek mennyisége pedig megvalósítás, üzemeltetés során szerzett - ta-
növekszik, tehát egyéb beavatkozásoktól el- pasztalatokról, a kisberendezések előnyeiről
térően a jó állapot elérésének halasztása (VKI és hátrányairól.
4.4 cikk) nem megoldás, a kevésbé szigorú Az önkormányzatok és a lakosság is első-
minőségi cél (4.5 cikk) szintén nem. A 4.7 cikk sorban még a hagyományos csatornázást
szerinti mentesség csak jó státusz esetén al- és szennyvíztisztító telepi tisztítást részesíti
kalmazható, ami sok szennyvízbefogadó ese- előnyben, ugyanakkor sok estben indokol-
tén nem áll fent. A tervezett új UWWTD már tabb lenne (településszerkezet, gazdaságos-
kezelni fogja ezt a jogi ellentmondást a 15.4 ság okán) az egyedi szennyvíztisztítás széle-
cikkében. sebb körű alkalmazása.
A 2011-2018 közötti időszakban 12 telepü-
DECENTRALIZÁLT SZENNYVÍZTISZTÍTÁS lés esetében (3711 fő) 897 db kisberendezés
Bár az Irányelv szerint a 2000 LE alatti tele- programszerű telepítésére került sor. A 2011.
pülések szennyvízkezelésének megoldása évben telepítésre kerülő kisberendezések
nem tagállami kötelezettség, a tagállamok üzemeltetésének sikertelensége elsősorban
saját hatáskörben előreléphettek az ügyben. a tapasztalat hiányából, a rendelkezésre álló
Magyarországon az elmúlt évek során a kü- forrás korlátozott meglétéből, az üzemele-
lönböző minisztériumok és állami szervek tetési nehézségekből, illetve a lakosság fel-
több tanulmányt rendeltek, útmutatókat ké- készületlenségéből eredt. A berendezések
szítettek a témában. A tanulmányok környe- üzemeltetési problémái a rossz kivitelezésből
zeti, gazdaságossági, műszaki szempontokat és a letelepítés feltételeinek helytelen felmé-
figyelembe véve települési szinten tettek ja- réséből is adódtak. Az elsőként alkalmazott
vaslatot az optimális műszaki megoldásra. programszerűen letelepített kisberendezé-
Egy 2019-es belügyminisztériumi feladat- seknél gyakran alkalmazták a Polydox típusú
szabás célja, hasonlóan a korábban bemu- berendezést, mely üzemeletetési szempont-
tatott tanulmányokhoz, településsorosan ból a legtöbb problémát jelentette akkor.
11