Page 11 - MaSzeSz hírcsatorna 2024/3.
P. 11

SZAKMAI - TUDOMÁNYOS ROVAT






            minimis küszöb sem, tehát ha valami a leg- meghatározni olyan műszaki megoldásokat,
            rosszabb osztályban van a beavatkozás előtt,  melyet alkalmazni lehet az adott településen,
            akkor is számít minden egyéb romlás.              figyelembe véve a helyi sajátosságokat, lehe-
            A döntés két következménye, hogy egy- tőségeket és esetlegesen fennálló korlátozó
            részt hivatalossá vált, hogy a VKI előírások és  tényezőket. A feladat teljesítésének első meg-
            a VGT-kben rögzített célkitűzések nem csak  határozó pontja a programszerűen telepített
            menedzsment tervezési eszközök, hanem  egyedi  kisberendezések  üzemeletetési  ta-
            egyes konkrét projekteket is korlátozhatnak,  pasztalatainak begyűjtése és az eredmények
            másrészt a tagállamok nem engedélyezhet- kiértékelése volt.
            nek olyan projekteket, amik felszíni víztestek
            állapotromlását okozzák.                          TAPASZTALATOK
            A települési szennyvizek tisztítására vonat- A tapasztalatok begyűjtésének részeként
            kozó UWWTD követelmények ezáltal ellent- helyszíni bejárás keretein belül tekintettünk
            mondásba tudnak kerülni a VKI-vel, hiszen  meg kisberendezéseket, ahol a polgármes-
            a legjobb technológia sem képes 100%-os  terek részletesen beszámoltak a – pályázás,
            tisztításra, a szennyvizek mennyisége pedig  megvalósítás, üzemeltetés során szerzett - ta-
            növekszik, tehát egyéb beavatkozásoktól el- pasztalatokról, a kisberendezések előnyeiről
            térően a jó állapot elérésének halasztása (VKI  és hátrányairól.
            4.4 cikk) nem megoldás, a kevésbé szigorú  Az önkormányzatok és a lakosság is első-
            minőségi cél (4.5 cikk) szintén nem. A 4.7 cikk  sorban még a hagyományos csatornázást
            szerinti mentesség csak jó státusz esetén al- és szennyvíztisztító telepi tisztítást részesíti
            kalmazható, ami sok szennyvízbefogadó ese- előnyben, ugyanakkor sok estben indokol-
            tén nem áll fent. A tervezett új UWWTD már  tabb lenne (településszerkezet, gazdaságos-
            kezelni fogja ezt a jogi ellentmondást a 15.4  ság okán) az egyedi szennyvíztisztítás széle-
            cikkében.                                         sebb körű alkalmazása.
                                                              A 2011-2018 közötti időszakban 12 telepü-
            DECENTRALIZÁLT SZENNYVÍZTISZTÍTÁS                 lés esetében (3711 fő) 897 db kisberendezés
            Bár az Irányelv szerint a 2000 LE alatti tele- programszerű telepítésére került sor. A 2011.
            pülések szennyvízkezelésének megoldása  évben telepítésre kerülő kisberendezések
            nem tagállami kötelezettség, a tagállamok  üzemeltetésének sikertelensége elsősorban
            saját hatáskörben előreléphettek az ügyben.  a tapasztalat hiányából, a rendelkezésre álló
            Magyarországon az elmúlt évek során a kü- forrás korlátozott meglétéből, az üzemele-
            lönböző minisztériumok és állami szervek  tetési nehézségekből, illetve a lakosság fel-
            több tanulmányt rendeltek, útmutatókat ké- készületlenségéből eredt. A berendezések
            szítettek a témában. A tanulmányok környe- üzemeltetési problémái a rossz kivitelezésből
            zeti, gazdaságossági, műszaki szempontokat  és a letelepítés feltételeinek helytelen felmé-
            figyelembe véve települési szinten tettek ja- réséből is adódtak. Az elsőként alkalmazott
            vaslatot az optimális műszaki megoldásra.  programszerűen letelepített kisberendezé-
            Egy 2019-es belügyminisztériumi feladat- seknél gyakran alkalmazták a Polydox típusú
            szabás célja, hasonlóan a korábban bemu- berendezést, mely üzemeletetési szempont-
            tatott tanulmányokhoz, településsorosan  ból a legtöbb problémát jelentette akkor.



                                                                                                           11
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16