Page 10 - MaSzeSz hírcsatorna 2024/3.
P. 10
aránytalanul nagy költségekkel járna, azo- az új tervezési követelmények nem alkalma-
nos szintű környezetvédelmet nyújtó egyedi zandók a már meglévő rendszerekre. Ameny-
rendszereket vagy más megfelelő intézkedé- nyiben nemzeti szinten a legalább 2 000 LE
seket kell alkalmazni.” agglomerációkból származó települési szeny-
Az Irányelv végrehajtásának hatásait vizsgáló nyvízterhelés több mint 2 %-ának gyűjtésére
EU-s tanulmány azonosította azokat a víztes- vagy kezelésére egyedi rendszereket használ-
teket elérő szervesanyag, tápanyag és bak- nak, a tagállamoknak meg kell indokolniuk
teriális terheléseket, amelyek elkerülhetőek a Bizottság felé ennek okát, be kell mutatniuk
lennének az Irányelv teljes mértékű betar- a rendszerek megfelelőségét és az ilyen rend-
tása esetén (6. ábra). Ennek következtében szerek használatának csökkentése érdekében
az új irányelv tervezet jelentős módosításo- hozott intézkedéseket.
kat tartalmaz mind a kistelepülésekre, mind A települési szennyvíz tekintetében az UWW-
az egyedi rendszerekre vonatkozóan. TD mellett a Víz Keretirányelv (VKI) is tartalmaz
megkötéseket az alkalmazható megoldások
A legfontosabb módosítás a már fentebb em- tekintetében, hiszen a felszíni víztestek jó
lített agglomerációs mérethatár 2000 LE-ről ökológiai állapotát a szennyvízbevezetések is
1000 LE-re módosítása. Az egyedi rendsze- veszélyeztethetik. Az összefüggést a VKI alap-
reket tekintve szintén szigorításról beszélhe- ján készülő vízgyűjtő-gazdálkodási tervekben
tünk, a tervezet a következőket tartalmazza: (VGT) is meg kell jeleníteni, hiszen az intézke-
Ha bizonyítható, hogy gyűjtőhálózat építés, dések közé a szennyvízzel kapcsolatos intéz-
ill. arra rácsatlakozás nem járna előnyökkel kedéseknek is be kell kerülniük. A két irányelv
a környezetre vagy az emberi egészségre ellentmondásait felértekeli egy bírósági ügy,
nézve, nem lenne műszakilag megvalósít- melyet röviden összefoglalunk.
ható, vagy túlzott költségeket vonna maga 2015-ben az Európai Unió Bírósága
után, akkor (és csak akkor) lehetséges a tele- a C-461/13-as ügy, a Weser-ügy vonatko-
pülési szennyvíz gyűjtésére, tárolására vagy zásában hozott újszerű megállapításokat.
kezelésére egyedi rendszereket alkalmazni. A Weser-folyó kimélyetése kapcsán egy kör-
Ilyenkor biztosítani kell a környezet és az em- nyezetvédelmi NGO, a Bund megtámadta
beri egészség ugyanolyan szintű védelmét, Németországot, arra hivatkozva, hogy értel-
mint a másodlagos és harmadlagos kezelés. mezésükben a VKI egy beavatkozás következ-
Az ilyen rendszerek lehetnek gyűjtő-, tároló- ményei kapcsán nem csak az osztályátlépést
vagy kezelőrendszerek, például természetala- tekinti állapotromlásnak, hanem a víztestek
pú megoldások, kisméretű kezelőrendszerek, bármely paraméterének romlását (VKI 4. cikk
vagy ideiglenes tartályok, amelyekből eltávo- szerinti status quo elv). Németország azzal vé-
lított szennyvizet rendszeresen szennyvíztisz- dekezett, hogy az az összesített ökológiai stá-
tító telepekre szállítanak. tusz a projekt miatt nem romlana (status class
A tagállamoknak nyilvántartásokat kell létre- elv). A Bíróság döntése a kettő közti szigort
hozniuk az egyedi rendszerekről és kockáza- alkalmazta: nem döntő bármilyen paraméter
talapú megközelítés alapján rendszeresen el- romlása, viszont ha egyetlen állapotértékelési
lenőrizni kell őket (különösen a vízzáróságot elem osztálya is leromlik, akkor a víztest álla-
és szivárgásmentességet). A költségek miatt pota is romlik. A döntés értelmében nincs de
10