Page 10 - MaSzeSz hírcsatorna 2024/3.
P. 10

aránytalanul nagy költségekkel járna, azo- az új tervezési követelmények nem alkalma-
            nos szintű környezetvédelmet nyújtó egyedi  zandók a már meglévő rendszerekre. Ameny-
            rendszereket vagy más megfelelő intézkedé- nyiben nemzeti szinten a legalább 2 000 LE
            seket kell alkalmazni.”                           agglomerációkból származó települési szeny-
            Az Irányelv végrehajtásának hatásait vizsgáló  nyvízterhelés több mint 2 %-ának gyűjtésére
            EU-s tanulmány azonosította azokat a víztes- vagy kezelésére egyedi rendszereket használ-
            teket elérő szervesanyag, tápanyag és bak- nak, a tagállamoknak meg kell indokolniuk
            teriális terheléseket, amelyek elkerülhetőek  a Bizottság felé ennek okát, be kell mutatniuk
            lennének az Irányelv teljes mértékű betar- a rendszerek megfelelőségét és az ilyen rend-
            tása esetén (6. ábra). Ennek következtében  szerek használatának csökkentése érdekében
            az új irányelv tervezet jelentős módosításo- hozott intézkedéseket.
            kat tartalmaz mind a kistelepülésekre, mind  A települési szennyvíz tekintetében az UWW-
            az egyedi rendszerekre vonatkozóan.               TD mellett a Víz Keretirányelv (VKI) is tartalmaz
                                                              megkötéseket az alkalmazható megoldások
            A legfontosabb módosítás a már fentebb em- tekintetében, hiszen a felszíni víztestek jó
            lített agglomerációs mérethatár 2000 LE-ről  ökológiai állapotát a szennyvízbevezetések is
            1000 LE-re módosítása. Az egyedi rendsze- veszélyeztethetik. Az összefüggést a VKI alap-
            reket tekintve szintén szigorításról beszélhe- ján készülő vízgyűjtő-gazdálkodási tervekben
            tünk, a tervezet a következőket tartalmazza:      (VGT) is meg kell jeleníteni, hiszen az intézke-
            Ha bizonyítható, hogy gyűjtőhálózat építés,  dések közé a szennyvízzel kapcsolatos intéz-
            ill. arra rácsatlakozás nem járna előnyökkel  kedéseknek is be kell kerülniük. A két irányelv
            a környezetre vagy az emberi egészségre  ellentmondásait felértekeli egy bírósági ügy,
            nézve, nem lenne műszakilag megvalósít- melyet röviden összefoglalunk.
            ható, vagy túlzott költségeket vonna maga  2015-ben az Európai Unió Bírósága
            után, akkor (és csak akkor) lehetséges a tele- a C-461/13-as ügy, a Weser-ügy vonatko-
            pülési szennyvíz gyűjtésére, tárolására vagy  zásában hozott újszerű megállapításokat.
            kezelésére egyedi rendszereket alkalmazni.  A Weser-folyó kimélyetése kapcsán egy kör-
            Ilyenkor biztosítani kell a környezet és az em- nyezetvédelmi NGO, a Bund megtámadta
            beri egészség ugyanolyan szintű védelmét,  Németországot, arra hivatkozva, hogy értel-
            mint a másodlagos és harmadlagos kezelés.  mezésükben a VKI egy beavatkozás következ-
            Az ilyen rendszerek lehetnek gyűjtő-, tároló-  ményei kapcsán nem csak az osztályátlépést
            vagy kezelőrendszerek, például természetala- tekinti állapotromlásnak, hanem a víztestek
            pú megoldások, kisméretű kezelőrendszerek,  bármely paraméterének romlását (VKI 4. cikk
            vagy ideiglenes tartályok, amelyekből eltávo- szerinti status quo elv). Németország azzal vé-
            lított szennyvizet rendszeresen szennyvíztisz- dekezett, hogy az az összesített ökológiai stá-
            tító telepekre szállítanak.                       tusz a projekt miatt nem romlana (status class
            A tagállamoknak nyilvántartásokat kell létre- elv). A Bíróság döntése a kettő közti szigort
            hozniuk az egyedi rendszerekről és kockáza- alkalmazta: nem döntő bármilyen paraméter
            talapú megközelítés alapján rendszeresen el- romlása, viszont ha egyetlen állapotértékelési
            lenőrizni kell őket (különösen a vízzáróságot  elem osztálya is leromlik, akkor a víztest álla-
            és szivárgásmentességet). A költségek miatt  pota is romlik. A döntés értelmében nincs de



           10
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15