Page 76 - MaSzeSz hírcsatorna 2020/4.
P. 76

a munkálatok nagy erővel folytatódtak. Végül  elpusztult az al-dunai szakasz egyik legszebb
            1898-ban fejezték be az építkezést és helyezték  része, ugyanis víz alá került a régi Orsova, Ada-
            teljesen üzembe az új hajózási útvonalat. A szabá- Kaleh szigete és további három település is.
            lyozás költségei az eredeti összeg többszörösére
            nőttek, azonban a hajózási idényt a korábbi 150  Az 1890-ben kezdődött Vaskapu-szabályozás
            nap helyett 290 napra sikerült kibővíteni. Emellett  szinte összeforrt Wallandt Ernő nevével, aki
            az Al-Duna szabályozás a magyar vízépítészet ki- szolgálataiért számos elismerésben részesült:
            emelkedő alkotásává vált és „…a magyar mérnöki  1894-ben megkapta a szerb Takowo-rend tiszti
            technikai munkának nem csak Európában, de  osztályának kitüntetését, majd 1896-ban kiérde-
            az egész világon óriási presztízst, megbecsülést  melte a Lipót-rend lovagkeresztjét. Az ezredéves
            szerzett.” (Ágoston 2002)                        kiállításon Millenniumi Arany Emlékérmet kapott,
                                                             mivel a szabályozás munkálatait bemutató rész
            A Vaskapu-csatorna a 20. század második feléig  a kiállítás egyik legnépszerűbb pontja volt. 1903-
            ki tudta szolgálni a dunai hajóforgalmat, azonban  ban megírta a Vaskapu-szabályozás történetéről
            a II. világháború után már nem volt elegendő  szóló tanulmányát a Magyar Mérnök- és Épí-
            a szoros csekély átbocsátó-képessége. 1972-ben  tész-Egylet közlönyében. Nyugdíjas főmérnökként
            nyitották meg a Vaskapu I. majd később a Vas- kezdeményezte az egylet temesvári osztályának
            kapu II. vízerőművet, mely lehetővé tette jóval  létrehozását, melynek első elnöke is ő lett. (Fejér
            nagyobb hajók áthaladását, valamint áramot  2020) Az Al-Duna szabályozását egyik legfőbb
            szolgáltatott az építtető Románia és Jugoszlá- művének tekintette, ezt bizonyítja az is, hogy utol-
            via számára.  Az új vízi út létrehozásával sajnos  só kívánsága az volt, hogy Orsován temessék el.




































            8. fénykép A Vaskapu-csatorna ünnepélyes átadása





           76
   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81