Page 71 - MaSzeSz hírcsatorna 2020/4.
P. 71

TÖRTÉNETI VISSZATEKINTÉS









            WALLANDT ERNŐ ÉS A VASKAPU SZABÁLYOZÁSA



            TANAI ANNA








                                                             a József Műszaki Főiskolán szerzett oklevelet.
                                                             Ezt követően mérnökgyakornokként állami
                                                             szolgálatba lépett. 1873-tól az al-dunai szabályo-
                                                             zásokat előkészítő bizottság tagja lett, és szintén
                                                             ebben az évben részt vett a bécsi világkiállításon
                                                             a Közmunka- és Közlekedésügyi Minisztérium
                                                             képviseletében. 1876-tól a sárospataki, 1878-tól
                                                             pedig a vásárosnaményi folyammérnöki hivata-
                                                             lokat vezette. 1883 és 1889 között a Közmun-
                                                             ka- és Közlekedési Minisztériumban dolgozott
                                                             különféle tisztségekben. 1883-ban bízták meg
                                                             azzal, hogy készítse elő a Vaskapu-szabályozás
                                                             terveit. 1889-től a Vaskapu-szabályozás m. kir.
                                                             művezetőség főnöke és a munkálatok legfőbb
                                                             felügyelője lett Orsován. (Fejér 2020)


                                                             Az al-dunai szakasz hajózhatóvá tétele nem csak
                                                             a 19. században foglalkoztatta a szakembereket.
                                                             A Duna mint kereskedelmi útvonal jelentőségét
                                                             már a rómaiak is felismerték, ezért a 2. század
                                                             elején hajózócsatornát építettek a folyó jobb
            1. fénykép Wallandt Ernő portréja                partjánál, és fából épült galériáról lóval vontat-
                                                             ták kis merülésű hajóikat. A római építmények
            Wallandt Ernő 1845-ben született Máriaradnán,  elpusztulása után a hajózás a középkorban alig
            mely ma már Lippa városához tartozik. Édesapja  működött ezen a szakaszon. Majd az 1800-as
            mérnök és miniszteri osztálytanácsos volt, 1840- évek elején Széchenyi István vetette fel újra
            ben ő vezette a Maros hajózási munkálatait.  a Vaskapu hajózhatóságának gondolatát. A leg-
            Talán ez ösztönözte Wallandt Ernőt is, hogy  nagyobb magyar gazdaságpolitikai okokból
            a mérnöki pályát válassza. Tanulmányait Mári- indítványozta az al-dunai szakasz szabályozását,
            aradnán kezdte meg, de a gimnáziumot már  mivel úgy vélte, hogy a magyar termékeket kivá-
            Nagyváradon és Budán végezte, majd 1867-ben  lóan lehetne értékesíteni a balkáni piacon. Ehhez





                                                                                                           71
   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76