Page 72 - MaSzeSz hírcsatorna 2020/4.
P. 72

azonban biztosítani kellett a hajók akadálymen- hivatott berlini kongresszus megbízta az Oszt-
            tes áthaladását. Széchenyi folyamszabályozási  rák-Magyar Monarchiát az Al-Duna szabályozá-
            terveket készíttetett Vásárhelyi Pállal, aki feltér- sával. A Monarchián belül Magyarország vállalta
            képezte az al-dunai szakaszt is. Munkájuknak  magára, hogy elvégzi a szükséges munkála-
            köszönhetően 1833-37 között 2 km hosszú, 3  tokat, azzal a feltétellel, hogy hajózási illetéket
            méter mély hajóút épült meg a Kazán-szoros- szedhet egészen addig, amíg a beruházás
            ban, valamint elkészült az Orsova-Báziás közti  költségei meg nem térülnek. Wallandt Ernőt
            122 km-es Széchenyiről elnevezett út, amely  1883-ban kérték fel a szabályozás terveinek
            kettős célt szolgált: egyrészt hajóvontató út volt,  elkészítésére, aki munkáját a Vásárhelyi Pál
            másrészt, alacsony vízállás idején a hajók rako- és csapata által készített több ezer kereszt-
            mányát szekerekre rakodták át, és ezen az úton  szelvényre és több száz vízsebesség-mérésre
            juttatták el a szakasz túlsó felén várakozó üres  alapozta. Ezen kívül figyelembe vette minda-
            hajóra. Széchenyiéknek köszönhetően a hajózás  zon szakemberek munkáit, akik korábban már
            a szorosban az évi három hónap helyett már  foglalkoztak a Vaskapu szabályozásával, mint
            öt hónapon át biztonságos volt. Sajnos a sza- például Meusburger és Wex Gusztáv mérnökök,
            badságharc után a Vaskapu-szabályozásának  vagy Mac Alpin amerikai mérnök, akit a Dunai
            terve egy időre lekerült a napirendről.          Gőzhajózási Társaság kért fel, hogy készítsen


























            2. fénykép Vaskapu-szabályozás, Széchenyi-út     3. fénykép Az aldunai Vaskapu-szabályozás m. kir.
                                                             Művezetőség személyzete (Gonda 1896)
            1856-ban a krími háborút lezáró párizsi béke
            kimondta a dunai közlekedés szabadságát,  szabályozási terveket.(Gonda 1896) Wallandt
            azonban az al-dunai zuhatagok továbbra is  terveinek elfogadásakor már Baross Gábor állt
            akadályozták a vízi forgalmat, hiszen a mun- a Közmunka- és Közlekedési Minisztérium élén,
            kálatokkal kapcsolatban az érintett országok  aki szintén szívügyének tekintette a projektet,
            között nem született megegyezés. Egészen  így a munkálatok nagyobb lendületet kaptak.
            1878. július 13-ig, amikor a török uralom alól  Wallandtot 1889-ben kinevezték az al-dunai
            felszabaduló balkáni területek sorsát rendezni  Vaskapu-szabályozási m. kir. Művezetőség





           72
   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76   77