Page 74 - MaSzeSz hírcsatorna 2020/4.
P. 74
6. fénykép Az Al-Duna hajózási akadályainak átnézete
segítségével a víz esését hosszabb szakaszokra (Ágoston 2002) Az így létrejött hajózócsatorna
lehetett osztani, és sikerült mérsékelni a rövid végül 3 méter mély és 75 méter széles lett.
szakaszokon a víz gyors áramlását. Azonban
a víz sebessége így is nagyon nagy maradt, Az Európában is egyedülállónak számító mun-
ezért a felfelé közlekedő hajók számára egy kálatok nem csak a szakmabelieket vonzották,
speciális vontató-berendezést hoztak létre, hanem a nagyközönséget is. Külföldi és hazai
melyet gőzgép hajtott. előkelőségek egyaránt tiszteletüket tették: 1893
májusában Sándor szerb király és édesanyja,
A Vaskapu-zuhatagnál a 2,5 km hosszú hajó- valamint Lukács Béla a magyar kereskedelmi
zócsatornát nem a fősodorban, hanem a jobb miniszter tekintették meg a szabályozás mun-
part mellett alakították ki, és eltérve a többi kálatait. A következő hónapban pedig József
sziklába „vájt” hajózóúttól, száraz területen főherceg tette tiszteletét az építkezés helyszí-
robbantották: „E célból először a két oldaltöl- nén. A látogatók kényelme érdekében a vasúti
tést készítették el, azután ezeket felső végükön kocsikat ideiglenesen személyszállítóvá ala-
egy ideiglenes keresztgáttal kapcsolták össze. kították át, így az építési terület könnyebben
Minthogy a Vaskapu alatti vízszint jelentősen bejárhatóvá vált.
alacsonyabb volt a fölötte levőnél, a töltésekkel
elzárt csatornából a víz eltávozott, s a csa- A munkálatok nagyságát mutatja, hogy az épít-
torna feneke így szárazzá válhatott, ennek kezést nem sikerült befejezni a tervezett 1895-ös
következtében a felülről érkező vizek az építés évre. Ennek ellenére 1896-ban, a Millennium
időtartamára kétoldalt lettek elvezetve. Ezzel alkalmából szeptember 27-én nagyszabású
a megoldással jelentős megtakarítást értek el.” ünnepség keretében megtartották a hivatalos
74