Page 99 - MaSzeSz hírcsatorna 2023/4.
P. 99

TÖRTÉNETI VISSZATEKINTÉS








            ESSÉK NÉHÁNY SZÓ A KÖZÚTI

            CSATORNA AKNÁK FEDLAPJAIRÓL…

            Beszél róla: Dr. Juhász Endre






            Fejlettebb települések jellemző utca képé- képek a csatornafedlapokat mutatják a
            nek velejárója a szennyvízcsatornák-fedlap- beépítő karimákkal.
            jainak látványa. A nem szakavatott szem-
            lélőnek fogalma sincs, hogy ezek az általa
            látott „vaslapok” miként szolgálják a civilizá-
            ció életminőségével összefüggő, általában
            úttestbehelyezett egyik fontos elemét. Csak
            akkor veszi tudomásul, amikor autója zöttyen,
            vagy amikor kikopott, tönkrement elemek át-
            építési vagy pótlási munkálatai folynak.
            A szakmabeliek előtt köztudott, hogy a gra-
            vitációs csatornák legegyszerűbb műtárgya
            az akna, melynek feladata a hazánkban, mint
            egy 75 ezer km. gerinc- és bekötő vezetékből
            álló csőrendszer és a felszín közötti kapcsolat
            biztosítása. A kapcsolat legkényesebb része
            az un. akna fej, mely kapcsolódó részeivel
            együtt akna-karimából és a nyílást lezáró „lap-
            ból” áll és ez utóbbi tulajdonkép „kalapként”  Mind az aknával-, mind az öntvényekből
            szolgál. A hazánkban beépített különféle funk- készített aknafejjel –benne különösen
            ciót betöltő aknák és aknafejek száma durva  a fedlappal – kapcsolatban szigorú előírá-
            becsléssel közel kétmillió darabra tehető.        sok vannak életben, melyek nem csupán
            Elgondolkoztató, hogy e mögött az egysze- az elemek anyagára, hanem azok beépíté-
            rűnek látszó tétel mögött mekkora beépí- sére is utasítanak. A közúti fedlapok meg-
            tett anyagi hányad áll, melyhez hozzájárul  felelő kiválasztására az útügyi műszaki elő-
            az a megszámlálhatatlan pl. élő munka óra,  írás, valamint az EN 124 szabványD-400
            mely esetben a gödrösödést, süllyedést, csat- osztálya mértékadó, továbbá figyelembe
            togást stb. meg kell szüntetni, a folyamatosan  kell venni az egyes útszakaszok dinami-
            kopóelemeket a forgalom és egyéb szem- kus és statikus terhelését, azaz a forgalom
            pontok  biztonsága  érdekében  karban  kell  intenzitását, melyet az ÚT 2-1.202 útügyi
            tartani.                                          szabványhatároz meg. A gyakorlat szerint
            E cikk ezt az egyszerű köralakú „vaslapnak  lehetőleg „önszintező” fedlapot célszerű
            látszó” elemet szeretné körbejárni. Az alábbi  beépíteni.



                                                                                                           99
   94   95   96   97   98   99   100   101   102   103   104