Page 101 - MaSzeSz hírcsatorna 2023/4.
P. 101

TÖRTÉNETI VISSZATEKINTÉS






            hogy az útburkolatban keletkező gyakori hi-
            bák kiküszöbölésére olyan beépítésimódszert
            találjanak, amely mindkét fél igényeit kielégí-
            ti. Ugyan ez vonatkozik az elemek lopásának
            meggátlása esetében is. Ám mire egy új lo-
            pásgátló módszert sikerül a gyártáshoz fel-
            szerszámozva létrehozni, a tolvajok azonnal
            megtalálják a megfelelő ellenszert.
            Az  öntödék  a  megrendelők  kívánságára
            a technikai igények kielégítése mellett egyre
            nagyobb hangsúly szánnak a fedlapok eszté-
            tikai megjelenésére is. A csúszás mentesítést
            összehangolják a település nevének, címe-
            rének, az üzemeltető és a gyártó nevének
            feltüntetésével. Különösen reprezentációs
            helyeken, pl. dísztereken stb. a megrendelők
            kívánságára azokat különféle rajzolatokkal lát-
            ják el.
                                                              Az utóbbi időben az öntött aszfalt burkolat
            Magyarországon jelenleg a közutak esetében  terjedt el, melynek javítása, helyreállítása lát-
            a lebúvó nyílás méretére a D = 600 mm. az el- szik egyszerűbbnek. A következő kép egy he-
            fogadott. A régebbi útpályaburkolatok általá- lyesen, -útburkolattal egy szintben -beépített
            ban kis- vagy nagy kockakövekből, keramit  fedlapot ábrázol:
            téglából készültek, míg a múlt század első
            harmadától a felületkezelt „makadám” vált
            uralkodóvá. A gyakorlat bebizonyította, hogy
            ha egy eredetileg lerakott burkolatot meg-
            bontanak, utólag soha nem lehet az eredeti
            minőséget elérni, s e megállapítás egyaránt
            vonatkozik a kis- és nagy kockakőburkola-
            tokra is. Az intenzív terhelés hatására a fed-
            lap körüli burkolat meglazul, kitöredezik stb,
            a gumikerekek vákuum hatása kiszívja a fej
            körüli „apróbb” részeket, ami a sima gördülés  Az országban legelőször a Főváros épített há-
            helyett dinamikus ütődést ad át és meglazítja  lózatot, itt a legkiterjedtebb a vezeték hosz-
            a csatornafejet.                                  sz. (~6 500 km.) Természetesen itt található
                                                              a legkülönfélébb gyártású, rajzolatú, anyagú
            Az alábbi képek a leggyakoribb kiálló vagy  elem is.
            megsüllyedt akna hibákat fedik fel.







                                                                                                           101
   96   97   98   99   100   101   102   103   104   105   106