Page 101 - MaSzeSz hírcsatorna 2023/4.
P. 101
TÖRTÉNETI VISSZATEKINTÉS
hogy az útburkolatban keletkező gyakori hi-
bák kiküszöbölésére olyan beépítésimódszert
találjanak, amely mindkét fél igényeit kielégí-
ti. Ugyan ez vonatkozik az elemek lopásának
meggátlása esetében is. Ám mire egy új lo-
pásgátló módszert sikerül a gyártáshoz fel-
szerszámozva létrehozni, a tolvajok azonnal
megtalálják a megfelelő ellenszert.
Az öntödék a megrendelők kívánságára
a technikai igények kielégítése mellett egyre
nagyobb hangsúly szánnak a fedlapok eszté-
tikai megjelenésére is. A csúszás mentesítést
összehangolják a település nevének, címe-
rének, az üzemeltető és a gyártó nevének
feltüntetésével. Különösen reprezentációs
helyeken, pl. dísztereken stb. a megrendelők
kívánságára azokat különféle rajzolatokkal lát-
ják el.
Az utóbbi időben az öntött aszfalt burkolat
Magyarországon jelenleg a közutak esetében terjedt el, melynek javítása, helyreállítása lát-
a lebúvó nyílás méretére a D = 600 mm. az el- szik egyszerűbbnek. A következő kép egy he-
fogadott. A régebbi útpályaburkolatok általá- lyesen, -útburkolattal egy szintben -beépített
ban kis- vagy nagy kockakövekből, keramit fedlapot ábrázol:
téglából készültek, míg a múlt század első
harmadától a felületkezelt „makadám” vált
uralkodóvá. A gyakorlat bebizonyította, hogy
ha egy eredetileg lerakott burkolatot meg-
bontanak, utólag soha nem lehet az eredeti
minőséget elérni, s e megállapítás egyaránt
vonatkozik a kis- és nagy kockakőburkola-
tokra is. Az intenzív terhelés hatására a fed-
lap körüli burkolat meglazul, kitöredezik stb,
a gumikerekek vákuum hatása kiszívja a fej
körüli „apróbb” részeket, ami a sima gördülés Az országban legelőször a Főváros épített há-
helyett dinamikus ütődést ad át és meglazítja lózatot, itt a legkiterjedtebb a vezeték hosz-
a csatornafejet. sz. (~6 500 km.) Természetesen itt található
a legkülönfélébb gyártású, rajzolatú, anyagú
Az alábbi képek a leggyakoribb kiálló vagy elem is.
megsüllyedt akna hibákat fedik fel.
101