Page 97 - MaSzeSz hírcsatorna 2023/4.
P. 97
MASZESZ HÍREK
modellezés, koncepció tervezés (értsd GFT kormányzati elmozdulást e tekintetben
tervezési módszertan kidolgozásához pilot (lásd közműtörvény módosítása). Rengeteg
projektek megvalósítása), külföldi megoldá- létesítmény épült, aminek jótékony hatását
sok alkalmazása (Düsseldorfi csatornavizs- már most érezzük, egészséges ivóvíz már
gálati módszertan, MSZ 1358-as szabvány), az ország minden részén elérhető, tisztáb-
gazdaságilag megfizethető, fenntartható bak lettek állóvizeink, folyóvizeink, épültek
változatok kiválasztása (DCC dinamikus költ- csapadékvízelvezető rendszerek, tisztulnak
ségelemzés honosítása). A több szempontú a csapadékvíz árkaink. A meglévő víziköz-
integrált közművagyon-értékelési módszer- művek hosszútávú fenntartásához azonban
tanunk eredményeként, lehetővé vált a fe- hiányzik egy intenzívebb állami és önkor-
lelős és fenntartható vagyongazdálkodás mányzati szerepvállalás, a valós helyzettel
alapjainak megteremtése és a szolgáltatási való szembenézés, amely igyekszik a meg-
díjak optimalizálása. A vagyonértékelésekkel lévő problémákat feltárni, és azokat haté-
felállított strukturált közművagyon-adatbá- kony hatósági és vagyongazdálkodási esz-
zissal számos üzemeltető, önkormányzat, közökkel, szociálisan érzékeny díjpolitikával
maga a Magyar Állam objektív képet kap- támogatni.
hatott a közművagyon értékéről, tényleges
gazdasági és műszaki helyzetéről. Az újabb kor kihívásaival bizony a körü-
löttünk lévő világ szembesít bennünket.
De hol is tartunk ma a vizes kihívásaink A klímaváltozásra való reagálás már tár-
tekintetében? sadalmunk minden szegletében komoly
Egyoldalú helyzet alakult ki a víziközművek erőfeszítést jelent. A döntéshozók késve
fejlesztési lehetőségei és a meglévő rendsze- ugyan, de reagálnak ezen környezeti, társa-
rek fenntarthatóságának biztosítása között. dalmi problémákra. Ennek szembetűnő jele
Míg a hazai viszonylatban fejlesztésre az el- a pénzpiaci szereplők, banki finanszírozók
múlt időszakig, szigorú követelmény mel- és egyéb döntéshozók részéről a gazdasági
lett, de biztosított volt a finanszírozás, , addig szereplők, elsősorban nagy és középválla-
a pótlási szükségletek kielégítésére szánt fe- lati szereplők részére az ESG jelentéstételi
dezet sem belső, sem külső finanszírozása kötelezettség, illetve az Európai Közösség
nem volt megoldott. Bár tapasztalhatunk
97