Page 68 - MaSzeSz hírcsatorna 2023/1.
P. 68
A rendelet a „visszanyert víz” fogalmát a telepü- a termelési célú mezőgazdasági hasznosítás
lési szennyvíztisztító telepről származó tisztított jelenik meg, de a rendelet számos egyéb le-
szennyvízként definiálja. Míg korábban a föld- hetőséget nyújt a tagállamok számára a leg-
használónak, illetve a szennyvíztisztítómű, inkább célravezető hasznosításra, kiemelve,
szennyvízkezelő berendezés üzemeltetőjének hogy minden esetben a legfontosabb a kör-
kellett az engedélyt a szennyvíz, szennyvízi- nyezet, illetve az emberi és állati egészség
szap felhasználására tervezett mezőgazdasá- magas szintű védelme. A korábbi irányelvek
gi terület fekvése szerint illetékes talajvédelmi immár rendeletben realizálódnak, viszont to-
hatósághoz benyújtani, addig az új szabályo- vábbra is nyitott marad az elfogadtatás kérdé-
zás szerint a visszanyert víz előállítását, mint se, vajon hogyan érhető el nagyobb arányú
másodlagos tevékenységet, a települési szeny- hasznosítás olyan országokban, ahol stabilan
nyvíztisztító telep üzemeltetésére vízjogi enge- rendelkezésre álló vízkészletekkel gazdálkod-
déllyel rendelkező víziközmű-szolgáltatónak nak, a vízhiány nem ösztönzi a gazdálkodókat
az illetékes vízügyi és vízvédelmi hatósághoz a visszanyert víz használatára. E tekintetben
kell bejelentenie. Az 50/2001 rendelet 6. § (1) fontos eszköz a megfelelő kommunikáció, il-
pontja, a szennyvíz, szennyvíziszap mezőgaz- letve, a már többször vitatott „vízérték”, „addig
dasági felhasználását megalapozó talajtani míg a víz fillérekbe sem kerül, nincs és nem
szakvélemény mellett a 2020/741 rendeletben is lesz megtérülése a vízkészlet pótlásnak”. Ja-
előírt kockázatkezelési terv mellékletét képező, vaslatként került megfogalmazásra a vízkészlet
a visszanyert víz mezőgazdasági felhasználá- használati díj megemelése, a vízdíjba a meglé-
sát megalapozó talajvédelmi terv elkészítését is vő infrastruktúra költségeinek beépítése.
kötelezővé teszi. A kockázatkezelési terv köte- A jövőben elsősorban az éghajlatváltozás kö-
lezően elkészítendő, és ötévente felülbírálandó vetkeztében növekvő szárazság és ehhez kap-
a vízvisszanyerő létesítmény üzemeltetője által. csolódó aszályhelyzet hazánkban is elő kell,
A terv készítési és az ellenőrzési folyamatba be hogy mozdítsa a visszanyert víz minél nagyobb
kell vonni a végfelhasználót is, az együttmű- arányú biztonságos felhasználását, melynek el-
ködés feltételeit és a felelősségi köröket pedig engedhetetlen eleme a visszanyert víz előállí-
írásbeli szerződés határozza meg. A visszanyert tásához, szolgáltatásához és felhasználásához
víz felhasználásának előfeltételeként előírja szükséges infrastruktúra kiépítése is. A fentebb
a rendelet, hogy a fertőtlenítés során a klórban bemutatott rendeletek megteremtik a megfe-
csökkentett, vagy az elérhető legjobb technikát lelő és EU-val összhangban lévő szabályozási
kell alkalmazni, továbbá a tisztított szennyvíz- hátteret. A társadalmi elfogadás fontos feltétele
zel, és a visszanyert vízzel történő gazdasági pedig a tájékoztatás, a megfelelő kommuniká-
célú öntözés külterületen lehetséges. ció, a mérési eredményekhez való hozzáférés
Összességében, a 2020/741 rendelet nagy lehetősége. Mindezek együttesen befolyásol-
előrelépést jelenthet a tagállamoknak az újra- ják, hogy a jövőben milyen szinten sikerül a ha-
hasznosításban, (29) pontja szabályzati szinten zai vízgazdálkodást a körforgásos gazdálkodás
igazolja, a „kezelt szennyvíz újrahasznosítása, il- irányába elmozdítani.
letve újrafelhasználása nagy lehetőségeket rejt
magában”. A hazai adaptációban kizárólagosan HIVATKOZÁSOK
68