Page 38 - MaSzeSz hírcsatorna 2022/4
P. 38

megoldások számos otthonban bevezetésre  nélkül intézkednek az adott ügyben. Az auto-
            kerültek. Párszázezer forintos beruházásból egy  matizáltság igen alacsony foka, tulajdonkép-
            tucat szenzorral és egy felhő alapú személyes  pen a 90-es évek technológiai színvonalán
            asszisztenssel automatizálhatjuk és hangvezé- megrekedt megoldások miatt az üzemeltetők
            reltté tehetjük a családi házunkat. Az okos város  jelentős része is azt gondolja, hogy a víz 4.0
            (Smart City) koncepciója alapján a település  kérdésköre nagyon távol van a magyar gya-
            közszolgáltatásait lehet optimalizálni és hatéko- korlattól. Ezzel szemben az elérhető rendkívül
            nyabban kihasználni. Egy ilyen megoldás lehet  olcsó technológia beépítésével éppen hogy
            például az okos parkolás bevezetése, ahol a jár- alacsony beruházási volumen mellett, jóval
            daszegélybe beépített szenzorok segítségével  hatékonyabb üzemeltetési paramétereket lehet
            a parkolni vágyó autós egy mobilalkalmazáson  elérni. Nyilván az adott vállalat jelenlegi infor-
            keresztül látja az úticélhoz legközelebb eső  matikai és üzemirányítási infrastruktúrájának
            szabad parkolóhelyeket, és a navigációban ezt  függvényében válhat ez a technológia (illetve
            az adatot átadva minimalizálhatja a parkolóhely  azok egyes elemei) a napi gyakorlat részévé,
            keresés idejét.                                  de mindenképpen számolnunk kell az elkövet-
                                                             kezendő években az ilyen irányú technológiai
            Víziközművek tekintetében ezek talán utópiszti- fejlesztésekkel.
            kusnak hangzanak, például a jelenlegi műszaki
            és finanszírozási helyzet miatt. A vízmű infra- Milyen tényleges gyakorlati felhasználásra ér-
            struktúra erősen amortizálódott állapotban van.  demes gondolnunk vízmű szakmai területen?
            Az Innovációs és Technológiai Minisztérium  A VITUKI még 1994-ben készített egy világ
            fenntartható fejlesztésekért felelős helyettes  szintfelmérő tanulmányt arról, hogy a számí-
            államtitkárának előadása alapján (Makai, 2019)  tástechnikát milyen mértékben használják a víz
            a hazai ivóvíz vezetékek 30%-a kockázatos, 56%- és csatornaműveknél különböző országokban.
            a pedig túlnyomóan kockázatos besorolású,  (Déri, 1994) A főbb területekként a térinforma-
            míg a szennyvíz vezetékek 3%-a kockázatos,  tikai alkalmazásokat, az üzemvitel folyamat-
            4%-a pedig túlnyomóan kockázatos besorolású.  irányítását, a vízdíj-elszámolást és a szakértői
            Az automatizáltság mértékére vonatkozóan nem  rendszerek bevezetését azonosították. A két és
            rendelkezek részletes információval, de egy  fél évtizede leírt francia gyakorlattól még ma
            vidéki víziközmű szolgáltató esetében az ivóvíz  is gyakran elmarad egy kisebb magyar víziköz-
            ágazat tekintetében nem épült ki központi folya- mű-szolgáltató, de egy ilyen fejlesztés gyakran
            matirányítás a KEOP projekt keretében, így nin- nem szerves piaci fejlődés, hanem kormányzati
            csen távfelügyelet és távbeavatkozási lehetőség.  döntés eredménye. A térinformatika tekintetében
            Az összes vízműtelepen a helyi irányítástech- például az elektronikus közműnyilvántartás és
            nikai berendezés hibajelzéseket küld SMS-ben  a közműegyeztetés folyamata a szakmában
            az üzemeltetők számára. A hibaelhárítás szükség  ismert.  A hatóság az adatokat elektronikus for-
                                                                    4
            esetén a villanyszerelő-műszerész, technológus,  mában bekérve építi fel az adatbázisát, amivel
            TMK vagy ágazatvezető bevonásával történik.  így jelentősen egyszerűsödik a közműtervezés
            A hibaelhárításról jelentést tesznek a diszpé- és üzemben tartás folyamata. De ezen túllépve
            cserszolgálat felé, ahol folyamatautomatizálás  is, a megfelelő adatok birtokában (pl. a lenti





           38
   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43