Page 34 - MaSzeSz hírcsatorna 2022/4
P. 34
A tervezés másik igen fontos feltétele a haté- különösen, ha a szakma minden területén
kony szakmaközi kommunikáció, ami sajnos maximális hatékonyságot akarunk elérni. Ezért
még nem eléggé megszokott és magától ér- a Víz 4.0 szint elérése minden hazai szakmai
tetődő napjainkban, mivel igen sok szakterü- résztvevőnek, üzemeltetőnek, tervezőnek,
letet mélységében érint. A teljesség igénye kivitelezőnek elemi érdeke.
nélkül azok a mérnöki szakmák, amelyeknek
a megszokottnál szorosabb együttműködésére Jelenleg ezen az úton a többség az 1-es ütem-
szükség lehet: nek megfelelő fázisban van, ami talán a leg-
erőforrásigényesebb lépés. Dolgozatunkkal
• Építész és település tervező szeretnénk támogatni a fejlesztéseket, és ha
• Infrastruktúra építőmérnök szerénytelennek is tűnik, de irányt mutatni,
• Gépészmérnök hogy legalábbis a mi véleményünk szerint,
• Kertészmérnök merre érdemes előre haladni a fő célok te-
• Környezetmérnök kintetében.
• Villamosmérnök
A részletek tekintetében még igen sokat kel-
A kivitelezési technológiák és megoldások inno- lene, lenne érdemes szakmai konzultációkat,
vatív és fenntarthatóságot elősegítő fejlesztése vitákat folytatni, amelyek bizonyosan mindenki
is a kulcskérdések közé tartozik. Mivel általában hasznára válnának.
települési környezetben kell a kivitelezéseket
végrehajtani, ezért azok megvalósítását és
ütemezését a környezeti hatásokat figyelem-
bevételével kell megvalósítani. Itt kerülhetnek
képbe a kitakarás nélküli diagnosztikai építési,
felújítási technológiák, melyek a kedvezőtlen
környezeti hatásokat képesek minimalizálni.
Az említett innovatív technológiák folyama-
tos fejlesztése egyre több problémára kínál
kitakarás nélküli, vagy minimális kitakarással
megoldásokat.
4. ÖSSZEFOGLALÁS, ÜZENET
A hazai vízi közmű szolgáltatás, akárcsak az or-
szág egésze jelentős, mondhatni forradalmi
átalakulás közben van. Az átalakulásban van-
nak már látható és kevésbé világos irányok.
Az azonban biztos, hogy a világszerte folyó
technológiai és szakmai fejlődés és fejlesztés
fő sodor vonalából nem szabad kimaradni,
34