Page 19 - MaSzeSz hírcsatorna 2020/4.
P. 19
SZAKMAI - TUDOMÁNYOS ROVAT
kialakulását. További célunk, hogy felkészítsen RSD PROJEKT
a környezettudatos, felelős életvitelre, melyhez
valóságos élethelyzetekre, tapasztalatokra van Egy valós életből származó komplex probléma
szükség. megoldása, mely a projektoktatás központi ele-
me, a környezetmérnök képzésben oktatott tan-
A vízminőségvédelmi projektek központi prob- tárgyak integrációját, ezáltal a multidiszciplináris
léma felvetése a felszíni vizek szennyezettsége, ismeretek megszerzését és a rendszerben való
melynek kapcsán a hallgatók hazai kisvízfolyások gondolkodás kialakulását, fejlesztését szolgálja.
állapotértékelésén keresztül tárják fel a problémá- A probléma, melynek megoldásán dolgoznak
kat, végeznek terepi és labor méréseket, fedezik a projektben a hallgatók vagy irányítottan a kép-
fel és tanulmányozzák az adott kisvízfolyások ző intézménnyel együttműködésben lévő ipari
vízgyűjtő területét és a tapasztalatok, mért adatok képviselőktől, vagy a hallgatók által kiválasztottak
értékelése alapján vonják le következtetéseiket, lehetnek, mint például az RSD projekt esetében.
adnak javaslatot a felmerült probléma megol-
dására. Projektjeikben általában megállapítják, 2020 decemberében az olajszennyezés meg-
hogy az emberi tevékenységek során a külön- döbbentő híre kapcsán a hallgatók kezdemé-
böző vízhasználatokon keresztül közvetlenül is nyezésére indult az olajszennyezés okozta ká-
számtalan módon járulunk hozzá vízkészleteink rok felmérésére a projektmunka, két hónappal
szennyezéséhez. Egy ilyen konkrét esemény megelőzve a mintatanterv szerinti tavaszi féléves
– 2020 decemberében a Ráckevei (Soroksári)- projekt tárgy indulását. Ez már erős motivált-
Dunaágon (RSD) történt olajszennyezés – felde- ságra utalt a hallgatók részéről és ez az egész
rítésére és kárelhárításának nyomon követésére félév alatt jellemző volt a projektcsoport tagja-
alakult egy projektcsapat a 2020/21 tanév első ira: Csuzi Henrik IV. évf. villamosmérnök szak
félévének végén, melynek tagjai a helyszínen (projekt ötletgazdája), Szilágyi Ákos III. évf. kör-
tapasztaltak alapján az ehhez hasonló káresemé- nyezetmérnök hallgató (projektcsoport veze-
nyek elkerülésére egy vízminőség ellenőrzésére tője), Galántai Csilla, Molnár Rebeka, Pácsonyi
alkalmas monitoring berendezés megalkotásán Diána, III. évf., Ponauer Anna Szimonetta IV.
dolgoznak. A projekt ötletgazdája és a projekt- évf. környezetmérnök hallgatók, a projektcso-
csoport hallgatói vezetője a projektmunka alatt port tagjai, valamint mentorként Virga Szabolcs
figyeltek fel az Egyetemen meghirdetett Proof végzett környezetmérnök, jelenleg a Corvinus
of Concept pályázatra, melynek keretei között Egyetem Vezetés és szervezés I. évf MSc hallga-
lehetőség nyílt arra, hogy az Egyetem különböző tója. A projektmunka oktatói vezetője Bodáné
képzésein – környezetmérnök, villamosmérnök, Dr. Kendrovics Rita (Óbudai Egyetem, egyete-
ipari termék-és formatervező mérnök, informati- mi docens), szakmai vezetője Szendőfi Balázs
kai mérnök – tanuló hallgatók egy újabb projek- (halkutató, természetfilmes) volt.
tet hozhassanak létre. Az egyes szakterületeket
összekapcsolva, igazi csapatmunkát példázva A projekt megvalósításában nagy nehézsé-
dolgoznak egy olyan innovatív megoldáson, get jelentett az éppen fennálló veszélyhelyzet,
mellyel elkerülhetők, vagy legalábbis csökkent- melynek kapcsán a személyes kapcsolattar-
hetők a vízszennyezések hatásai. tásra nem volt lehetőség, a megbeszéléseket
19