Page 44 - MaSzeSz hírcsatorna 2019/2.
P. 44
közműkultúrája tehát még a horizonton sem • A tervező miért olyan területet választott,
volt, ami jelentősen hozzájárult Ökrös Imre és ahová egy gyáron keresztül, vagy az árvíz-
Földinszki János csatornamű kezelők halálá- védelmi töltésen lehetett bejutni?
hoz. A bomló szerves anyagok ugyanis átúsz- • A kivitelező hogyan hagyhatta az acél nyo-
tak a szívóaknába, ott is iszapréteget képeztek, mócsőben az emelőfát?
megnehezítették a centrifugál szivattyúk vá- • A kivitelező miért a szívóaknán keresztül
kuumszivattyús indítását, a korrózió pedig per- vezette el a horganyzott acélcsövet, ami
forálta az acél szívócsöveket. A kezelők tehát az ivóvízellátást biztosította?
lementek a szívóaknába, hogy felkavarják, fella- • A beruházó hogyan vehetett át ilyen minő-
zítsák az iszapot azért, hogy a szivattyú fel tudja ségű létesítményt?
„kapni” az iszapos szennyvizet. Az első kezelő • Az üzemeltető miért nem követelte meg
a rendelkezésre álló frisslevegős készülék nélkül a biztonságos üzemeltetés feltételeit?
ment le az aknába, és valószínűleg a felszaba- • Az üzemeltető vajon betartotta-e az üze-
dult kénhidrogéntől gázmérgezést szenvedett, meltetési utasítást, aszerint járt-e le a szívó-
ugyanúgy mint a segítségére siető munkatársa. aknába?
• A kezelők miért nem használták a frissle-
A TRAGÉDIA UTÁN FEL KELLETT TENNI vegős készüléket?
NÉHÁNY KÉRDÉST • A kezelők elvégezték-e az OVF által 1964-
ben indított csatornaműkezelő tanfolyamot?
• A tervező miért nem géppel oldotta meg • A csatornahasználók hogyan szeghettek
a süllyesztett kétszintes ülepítőből az iszap meg ennyi szabályt büntetés nélkül?
kivételét? (például süllyesztett száraz akná- • stb.
ban iszapszivattyúval, dugulásmentes vagy
mammut szivattyúval) A kérdések sorát folytathatnánk, a válaszok is-
• A tervező miért felszívó centrifugál szivaty- merete nélkül, azonban a következmények tu-
tyúval tervezte az ülepített szennyvíz továb- datában.
bítását? (Miért nem függőleges tengelyű
szivattyúval, vagy süllyesztett aknában rá- Tudjuk azonban, hogy az üzemeltetőt az mi-
folyással?) Igaz viszont, hogy Flygt búvár- nősíti, hogy a beruházó, a tervező, a kivitele-
szivattyú és a Flygt-MOBA átemelők is csak ző és a felhasználók által elkövetett hibákat
1969-ben jelentek meg Magyarországon. többnyire magára maradva milyen gyorsan
• A tervező a 7 méter mély kétszintes ülepí- és milyen szinten képes felszámolni. Láthat-
tőt miért süllyesztette terepszint alá a töltés juk azt is, hogy a tudás és a tapasztalat hiánya
közelében, hiszen így árvíz idején a fakadó mekkora kockázatot jelent a víziközműveknél
vizektől is védeni kellett és a felúszás kocká- az alulfinanszírozás mellett. (Ebben az időben
3
zata is fennállt, az iszapkivétel nehézségéről 81 fillért kellett fizetni 1 m szennyvíz elveze-
nem is beszélve? téséért.)
44