Page 49 - MaSzeSz hírcsatorna 2019/2.
P. 49
TÖRTÉNETI VISSZATEKINTÉS
és műszaki ellenőrzéséért kapott bevételből jogszabályi változások miatt már nem jelenthe-
vásárolta meg a Víziközmű kft. a Tinódi utcai tett sem lebonyolítást sem műszaki ellenőrzést.)
volt DÉGÁZ központot, ami most Makó város A projekt Makó, Apátfalva, Magyarcsanád, Föl-
tulajdonát képezi.) deák, Maroslele, Kiszombor teljes csatornázását
tartalmazta a megyében alkalmazott legjobb
A NEGYEDIK FÁZIS csőanyagokkal (kőagyag és SN8-as KGPVC cső,
ami legalább 10 százalékkal megnövelte a köz-
A társult önkormányzatoknál a projekt mene- mű értékét,) és többek kötött napenergiával tör-
dzseléséhez szükséges szakmai felkészültség ténő automatikus iszapszárítással a makói tele-
híján a kft. szakembereire hárult a legnagyobb pen. A támogatási pályázat és a közbeszerzés
teher. Helyi, megyei, regionális, országos és során is sikerült megvédeni a jól bevált alacsony
EU-s szinten kellett bizonyítanunk azt, hogy költségű, szennyvízbírság nélküli technológiát,
a szakmai program optimális és fenntartható. ami igen kevés folyószennyezést és vízterhelési
Az évek során azonban nemcsak az irányító, díjat eredményezett. Ugyan úgy, mint koráb-
a közreműködő és más felügyeleti szervek vál- ban is, elkerültük a vákuumos szennyvízgyűj-
toztak, hanem a projektmenedzserek is. A pá- tő hálózatot, de a nyomás alatti részgyűjtőket
lyázat végén már a nevükre sem emlékeztünk kényszerből tudomásul vettünk. A FIDIC „sárga
azoknak a „felső projektmenedzsereknek”, akik- könyves” közbeszerzést 12 hónapos próba-
kel a munkát elkezdtük. Jellemző példa az is, üzemmel is próbáltuk ellensúlyozni.
hogy a pályázat elején azt kellet bizonyítanunk,
hogy a technológia nem végez tápanyag eltá- A rendszer határidőre, a tervezett költség túl-
volítást (mert ez a Maros befogadó esetében lépése nélkül készült el, mint a kistérség eddigi
akkor nem volt kötelező és ezért nem is tá- legnagyobb projektje, akkor 15 milliárd forint
mogatták a magyar hatóságok). Két év múlva összegből, ami természetesen a szükséges
pedig már azt, hogy a Duna, illetve a Fekete gépjárműflottát is tartalmazta. (Woma nagynyo-
tenger védelmében tápanyag eltávolításra alkal- mású csatornatisztító, szippantó kocsi, kamerás
mas a technológia, mert közben megváltoztak kocsi, szerviz kocsi, konténer szállító, kotró- ra-
a követelmények.) kodó, mobil áramfejlesztő stb.) A rendszer ka-
3
pacitása 8400 m /nap és 52.500 lakosegyenér-
Makó negyedik, az agglomeráció első csator- ték, a megépített gravitációs csatornahossz 175
názási programja 2014-ben fejeződött be 10 km, a nyomóvezeték hossz 69 km, az áteme-
éves előkészítés után a harmadik pályázati for- lők száma 37 db, a bekötések száma 14500 db
mában „Kiemelt Európai Uniós Nagyberuhá- nagyságrendű. A szennyvíztisztító telepen épült
zásként”, az érdekelt települések társulásának egy kétszintes kezelőépület, egy szociális épü-
lebonyolításában, a Makó Térségi Víziközmű let, egy gépjármű tároló és egy kerékpártároló.
Kft. meghatározó közreműködésével. (Bár ez A telep terepszintjét 50 cm-rel megemeltettük.
49