Page 42 - MaSzeSz hírcsatorna 2019/2.
P. 42
viszont egyszerűen lehetett bekötni a csatorná- A RENDSZER ÜZEMELTETÉSE
ba. A Liget utca sarkán lévő fejaknába csatlako-
zott a kenyérgyár nyomócsöve. A nagyállomás A rendszer üzemeltetője az 1961-ben újjászer-
mellett egy közbenső átemelő épült körülbelül vezett Csongrád Megyei Víz- és Csatornamű
700 m távolságra az indító aknától. Az itt elhe- Vállalat lett, amely ugyanebben az évben
lyezett vízszintes tengelyű vákuumos indítású a hódmezővásárhelyi tisztító átvételekor talál-
szivattyúk felemelték a szennyvizet az újabb kozott először szennyvíztisztító teleppel, tehát
gravitációs szakaszba, ami a vasúti sínek alatt ilyen üzemeltetési tapasztalatokkal még nem-
átbújva a gépgyár területén mintegy 200 mé- igen rendelkezhetett. A vállalat makói telepét
tert haladva érkezett a kétszintes ülepítőbe. egy technikus irányította, szintén megfelelő
A rendszer 1650 fm gravitációs gyűjtőt és 800 felkészültség és tapasztalat nélkül. A csator-
fm nyomócsövet tartalmazott mindössze, ami namű kezelők képzése országos gyorstalpaló
akkor a tisztítóval együtt 5 millió forintba került. tanfolyamokkal is csak 1964-ben kezdődött,
A szennyvíztisztítást végző 6 x 12 m alapterületű és az Országos Vízügyi Főigazgatóság is csak
3
7 méter mélységű, 55 m ülepítő teret és 115 m ebben az évben adott ki balesetelhárítási út-
3
iszapteret tartalmazó mechanikai tisztítást bizto- mutatót. A belvárosi csatornarendszer kése-
sító terepszint alá süllyesztett kétszintes ülepí- delme, a súlyos tervezési hibák, a kivitelezői
tőt meglepő módon az árvízvédelmi töltéstől hanyagság, az üzemeltetői tapasztalat hiá-
mindössze 30-40 méterre tervezték. nya, a felhasználói könnyelműség együttesen
eredményezte két csatornamű kezelő halálát
A kétszintes ülepítő után egy 5,5 m x 5,5 m 1967. áprilisában. A makói ipari szennyvíztisz-
alapterületű 4,2 m mélységű háromszintes tító így lett a szakma „állatorvosi lova”, hiszen
épület következett, melynek alsó szintje az üle- ami hibát lehetett, azt mindenki el is követte
pített szennyvíz tárolására szolgált, szellőző a beruházás és üzemeltetés során. Az iszaptér-
nélkül. A földszinten helyezték el a két darab ből az iszapot szippantó kocsival kellett volna
2260 l/perc teljesítményű villamos hajtású és felszívni, ami többek között az iszap sűrűsége
az 1 db 1.000 l/perc kapacitású benzinmoto- miatt sem sikerülhetett, ezért a bonyolult kézi
ros tartalékszivattyút és a vákuumszivattyúkat. tisztítást választotta az üzemeltető, amit viszont
Az emeleten a kezelők tartózkodhattak, biztosít- csak ritkán tudott elvégezni.
va az igencsak szükséges állandó felügyeletet.
A szivattyúk egy acél nyomócsövön keresztül A baleset előtt és után az üzemeltető szabaddá
a strand alatt nyomták be a tisztított szennyvi- tette a nyomócsövet a bent felejtett drugafától
3
zet a Marosba, 600 m /nap kapacitással, ami és fertőtlenítette a Maros árterét a kiengedett
ezerszeres hígítást jelentett, és még kisvíz idején szennyvíz miatt, a baleset után kijavította a szí-
sem volt sok az öntisztuláshoz. vócsöveket, egy csatornamű kezelő díjazott
42