Page 42 - MaSzeSz hírcsatorna 2019/2.
P. 42

viszont egyszerűen lehetett bekötni a csatorná- A RENDSZER ÜZEMELTETÉSE
            ba. A Liget utca sarkán lévő fejaknába csatlako-
            zott a kenyérgyár nyomócsöve. A nagyállomás  A rendszer üzemeltetője az 1961-ben újjászer-
            mellett egy közbenső átemelő épült körülbelül  vezett Csongrád Megyei Víz- és Csatornamű
            700 m távolságra az indító aknától. Az itt elhe- Vállalat lett, amely ugyanebben az évben
            lyezett vízszintes tengelyű vákuumos indítású  a hódmezővásárhelyi tisztító átvételekor talál-
            szivattyúk felemelték a szennyvizet az újabb  kozott először szennyvíztisztító teleppel, tehát
            gravitációs szakaszba, ami a vasúti sínek alatt  ilyen üzemeltetési tapasztalatokkal még nem-
            átbújva a gépgyár területén mintegy 200 mé- igen rendelkezhetett. A vállalat makói telepét
            tert haladva érkezett a kétszintes ülepítőbe.  egy technikus irányította, szintén megfelelő
            A rendszer 1650 fm gravitációs gyűjtőt és 800  felkészültség és tapasztalat nélkül. A csator-
            fm nyomócsövet tartalmazott mindössze, ami  namű kezelők képzése országos gyorstalpaló
            akkor a tisztítóval együtt 5 millió forintba került.  tanfolyamokkal is csak 1964-ben kezdődött,
            A szennyvíztisztítást végző 6 x 12 m alapterületű  és az Országos Vízügyi Főigazgatóság is csak
                                     3
            7 méter mélységű, 55 m  ülepítő teret és 115 m   ebben az évben adott ki balesetelhárítási út-
                                                           3
            iszapteret tartalmazó mechanikai tisztítást bizto- mutatót. A belvárosi csatornarendszer kése-
            sító terepszint alá süllyesztett kétszintes ülepí- delme, a súlyos tervezési hibák, a kivitelezői
            tőt meglepő módon az árvízvédelmi töltéstől  hanyagság, az üzemeltetői tapasztalat hiá-
            mindössze 30-40 méterre tervezték.               nya, a felhasználói könnyelműség együttesen
                                                             eredményezte két csatornamű kezelő halálát
            A kétszintes ülepítő után egy 5,5 m x 5,5 m  1967. áprilisában. A makói ipari szennyvíztisz-
            alapterületű 4,2 m mélységű háromszintes  tító így lett a szakma „állatorvosi lova”, hiszen
            épület következett, melynek alsó szintje az üle- ami hibát lehetett, azt mindenki el  is követte
            pített szennyvíz tárolására szolgált, szellőző  a beruházás és üzemeltetés során. Az iszaptér-
            nélkül. A földszinten helyezték el a két darab  ből az iszapot szippantó kocsival kellett volna
            2260 l/perc teljesítményű villamos hajtású és  felszívni, ami többek között az iszap sűrűsége
            az 1 db 1.000 l/perc kapacitású benzinmoto- miatt sem sikerülhetett, ezért a bonyolult kézi
            ros tartalékszivattyút és a vákuumszivattyúkat.  tisztítást választotta az üzemeltető, amit viszont
            Az emeleten a kezelők tartózkodhattak, biztosít- csak ritkán tudott elvégezni.
            va az igencsak szükséges állandó felügyeletet.
            A szivattyúk egy acél nyomócsövön keresztül  A baleset előtt és után az üzemeltető szabaddá
            a strand alatt nyomták be a tisztított szennyvi- tette a nyomócsövet a bent felejtett drugafától
                                    3
            zet a Marosba, 600 m /nap kapacitással, ami  és fertőtlenítette a Maros árterét a kiengedett
            ezerszeres hígítást jelentett, és még kisvíz idején  szennyvíz miatt, a baleset után kijavította a szí-
            sem volt sok az öntisztuláshoz.                  vócsöveket, egy csatornamű kezelő díjazott







           42
   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47