Page 67 - MaSzeSz hírcsatorna 2018/6.
P. 67
ÁGAZATI KÖRKÉP
megjelent. Az állami- és helyi döntések rend- költséghatékony üzemhez. Célja a pénzügyi
szeréhez és a vízgazdálkodás integrált keze- fedezet biztosítása lenne, ezzel összefüggés-
léséhez, valamint az önvédelmi képességhez ben megjegyezte, hogy a műszaki feltétel-
kell biztosítani a jogi szabályozást. Megállapí- rendszer állapota sajnos egyre romló trendet
totta, hogy a Vízgazdálkodási törvény rekonst- mutat. Ennek oka, hogy nincs fedezet. A GFT
rukciója még nem időszerű. elkészítése a közszolgáltatóra hárul, de kevés
Az interoperabilitást az elektronikus kapcsolati a jogosultsága a műszaki ellenőrzés és mű-
rendszerben kell működtetni. szaki szabályozás hiányosságai miatt. A díjak
Megemlítette a Paks II. –vel és a víz visszatar- befagyasztása miatt az önkormányzatoknak
tással kapcsolatos problémákat. Szólt a tele- kevés a befolyása. Az éves önkormányza-
pülési víziközművek és az állami teherviselés ti támogatás 4,5 Mrd Ft, míg az állami 16,6,
kérdéseiről. Mrd. A közművezeték adó és a minimálbér
emelések miatt üres a kassza, nincs tartalék
Dr. Papp Mária c. egyetemi docens előa- a rendszerben. Kérdés hogy meddig lehetsé-
dásának címe: „A víziközmű szolgáltatás ges a szolgáltatói felelősség elvét ilyen körül-
jogszabályi hátterének változása” volt. Beve- mények között biztosítani.
zetésképpen a közszolgáltatás működtetési
feltételrendszerének és a politikai akaratnak Domonkos Ernő ügyvezető (Gödöllői Vá-
összefüggéseit ismertette 1990-2011 között. rosüzemeltető és Szolgáltató Nonprofit Köz-
Megállapította, hogy az Önkormányzati tör- hasznú Kft), a MaSzeSz elnökségi tagja, felkért
vény a víziközművek szétaprózottságát ered- hozzászólóként kifejtette, hogy az Önkor-
ményezte. A Vízközmű törvény elvei között mányzatok mindegyike speciális, így sajátosan
kiemelte a természeti erőforrások kímélete, érintik azokat a jogszabályok. Az üzemeltetői
az ellátás biztonsága, szolgáltatási felelős- koncentrációt pozitívnak értékeli, a vagyon-
ség, a szennyező fizet, a regionalitás, a szo- értékelést át kellene vezetnie az önkormány-
lidaritás, a költségmegtérülés, a legkisebb zatnak, ebben azonban ellenérdekeltek, mert
költség, a víziközművek együttműködése és terhelné őket gazdasági téren, nem képződne
a keresztfinanszírozás tilalmának elveit. A cél ezért fedezet. A tulajdonviszonyok rendezet-
az integráció biztosítása, a központi felügyelet tek, a jogi szabályozásban számtalan módosí-
megteremtése, a díjmegállapítás korrekt rend- tás következett be. Erre példákat sorolt fel, pl.
szere és az ellenőrzött rekonstrukciós tervek a GFT először mind felújítási, mind beruházási
készítése volt. A megvalósítás ismertetése ke- célra kitért. Az Önkormányzatnak nincs díj-
retében kiemelte a tulajdonviszonyok rende- megállapító jogköre, ennek ellenére a viszony
zését (közművagyon és működtetői vagyon a szolgáltatók és önkormányzatok között jónak
szétválasztása), a vagyonértékelés fontossá- mondhatók. Szakember ellátottsági hiányok
gát és megfelelőségét. A vagyonértékelés folytán a szakszerűségben jelentkeznek prob-
megbízható kiindulópont a fenntartható és lémák, amiket az önkormányzati társulásokkal
67