Page 67 - MaSzeSz hírcsatorna 2018/6.
P. 67

ÁGAZATI KÖRKÉP














            megjelent. Az állami- és helyi döntések rend- költséghatékony üzemhez.  Célja a pénzügyi
            szeréhez és a vízgazdálkodás integrált keze- fedezet biztosítása lenne, ezzel összefüggés-
            léséhez, valamint az önvédelmi képességhez  ben megjegyezte, hogy a műszaki feltétel-
            kell biztosítani a jogi szabályozást. Megállapí- rendszer állapota sajnos egyre romló trendet
            totta, hogy a Vízgazdálkodási törvény rekonst- mutat. Ennek oka, hogy nincs fedezet. A GFT
            rukciója még nem időszerű.                       elkészítése a közszolgáltatóra hárul, de kevés
            Az interoperabilitást az elektronikus kapcsolati  a jogosultsága a műszaki ellenőrzés és mű-
            rendszerben kell működtetni.                     szaki szabályozás hiányosságai miatt. A díjak
            Megemlítette a Paks II. –vel és a víz visszatar- befagyasztása miatt az önkormányzatoknak
            tással kapcsolatos problémákat. Szólt a tele- kevés  a  befolyása.  Az  éves  önkormányza-
            pülési víziközművek és az állami teherviselés  ti támogatás 4,5 Mrd Ft, míg az állami 16,6,
            kérdéseiről.                                     Mrd. A közművezeték adó és a minimálbér
                                                             emelések miatt üres a kassza, nincs tartalék
            Dr. Papp Mária c. egyetemi docens előa- a rendszerben. Kérdés hogy meddig lehetsé-
            dásának címe: „A víziközmű szolgáltatás  ges a szolgáltatói felelősség elvét ilyen körül-
            jogszabályi hátterének változása” volt. Beve- mények között biztosítani.
            zetésképpen a közszolgáltatás működtetési
            feltételrendszerének és a politikai akaratnak  Domonkos Ernő ügyvezető (Gödöllői Vá-

            összefüggéseit ismertette 1990-2011 között.  rosüzemeltető és Szolgáltató Nonprofit Köz-
            Megállapította, hogy az Önkormányzati tör- hasznú Kft), a MaSzeSz elnökségi tagja, felkért
            vény a víziközművek szétaprózottságát ered- hozzászólóként kifejtette, hogy az Önkor-
            ményezte. A Vízközmű törvény elvei között  mányzatok mindegyike speciális, így sajátosan
            kiemelte a természeti erőforrások kímélete,  érintik azokat a jogszabályok. Az üzemeltetői
            az ellátás biztonsága, szolgáltatási felelős- koncentrációt pozitívnak értékeli, a vagyon-
            ség, a szennyező fizet, a regionalitás, a szo- értékelést át kellene vezetnie az önkormány-
            lidaritás, a költségmegtérülés, a legkisebb  zatnak, ebben azonban ellenérdekeltek, mert
            költség, a víziközművek együttműködése  és  terhelné őket gazdasági téren, nem képződne
            a keresztfinanszírozás tilalmának elveit. A cél  ezért fedezet. A tulajdonviszonyok rendezet-
            az integráció biztosítása, a központi felügyelet  tek, a jogi szabályozásban számtalan módosí-
            megteremtése, a díjmegállapítás korrekt rend- tás következett be. Erre példákat sorolt fel, pl.
            szere és az ellenőrzött rekonstrukciós tervek  a GFT először mind felújítási, mind beruházási
            készítése volt. A megvalósítás ismertetése ke- célra kitért. Az Önkormányzatnak nincs díj-
            retében kiemelte a tulajdonviszonyok rende- megállapító jogköre, ennek ellenére a viszony
            zését (közművagyon és működtetői vagyon  a szolgáltatók és önkormányzatok között jónak
            szétválasztása), a vagyonértékelés fontossá- mondhatók. Szakember ellátottsági hiányok
            gát és megfelelőségét. A vagyonértékelés  folytán a szakszerűségben jelentkeznek prob-
            megbízható kiindulópont a fenntartható és  lémák, amiket az önkormányzati társulásokkal



                                                                                                           67
   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72