Page 69 - MaSzeSz hírcsatorna 2018/6.
P. 69
ÁGAZATI KÖRKÉP
25 ÉVES A
MÉLYÉPTERV KOMPLEX MÉRNÖKI ZRT
BODA JÁNOS
TECHNOLÓGUS FŐMÉRNÖK
TÖRTÉNETI VISSZATEKINTÉS
A Magyar Köztársaság Kormánya 1948. július A MÉLYÉPTERV műszaki szervezete Híd-, Vizi-
16.-án kelt 7740/40 számú rendeletével hozta létesítmények-, Víz- és csatornázási- és Gyors-
létre az Állami Mélyépítéstudományi és Terve- vasúti Irodából állt. Utóbbi 1951-ben Földalatti
ző Intézetet (ÁMTI), mely több tervező vállalat Vasúttervező Vállalat (FŐVATERV) néven önál-
elődjének tekinthető. ló vállalattá alakult.
Az ÁMTI elnevezése 1949-ben Állami Mély- A MÉLYÉPTERV Vizilétesítmények Irodájának
építési Tervező Nemzeti Vállalatra változott. Nagycsatornák Osztályát 1954 januárjában
A vállalat létszáma 1950 elején már 1200 fő az akkor alakult Vízügyi Tervező Vállalat (VI-
volt. Az alapítók a növekvő tervezési igények ZITERV) vette át.
miatt a nagyra nőtt szervezetet három részre 1954 októberében az ÉM Közmű Tervező Iro-
bontották. Ezek közül a Mélyépítési Tervező da (KÖZMŰTERV) a MÉLYÉPTERV része lett,
Vállalatnak (MÉLYÉPTERV) a hidak, viziléte- miközben utóbbitól sokakat az építőipari kivi-
sítmények és a különleges mélyépítmények telezéshez irányítottak át.
tervezése lett a feladata. A KÖZMŰTERV beolvadása után a MÉLYÉP-
Az Út-, Vasúttervező Vállalat (UVATERV) TERV tevékenységében a közművek komplex
az utak, vasutak, repülőterek, szállítóberende- tervezése lett a meghatározó.
zések és a kőbányák tervezésére szakosodott. A vállalat elnevezése 1968. január elsejével
A Közlekedésüzemi Épülettervező Vállalatot Mélyépítési Tervező Vállalatra változott. Az ezt
(KÖZÉPTERV) a közlekedésüzemi magasépü- követő években a MÉLYÉPTERV az ország
letek tervezésére hozták létre. legnagyobb műszaki tervezési tevékenységet
69