Page 24 - MaSzeSz hírcsatorna 2017/2.
P. 24
és befolyásolja azt a tető hajlásszöge továbbá a szerves,- a nitrogén-, a foszfor –, a kálium- és
csapadék intenzitása is. A cink lefolyását 1,1-8,4 a bakteriális eredetű szennyezés jellemzőit,
mg/m értékben mérték a first flushban, és át- míg a kemizáción alapuló növényvédelem
2
2
lagosan 3,8 mg/m értékben határozták meg. a toxikusnak tekinthető peszticid és herbicid
2
Az éves cinklefolyást 0,7 g/m *év-re becsülték összetevőket. Fontos megemlíteni az állattar-
és a réz lefolyását 0,009 mg/mm .d nagyság- tó telepekről lemosódó szerves és bakteriális
2
rendben határozták meg. szennyezést is (Katona, 1989). Mindezek egyér-
telműen arra utalnak, hogy az adott terület jel-
A csapadékvíz minősége a vízgyűjtő-területi lemzői és a használat módozatai alapvetően
lefolyásban befolyásolják a lefolyó csapadékvíz szennye-
zettségének konkrét mutatóit.
A vízgyűjtő-területi lefolyás során a terület tu-
lajdonságai,valamint az ott folyó tevékenysé- A csapadékvíz minősége a közlekedési pá-
gek nagyban befolyásolják az összegyülekező lyákon
csapadékvíz minőségét. Ebből a szempontból
meghatározó lehet a kül- illetve belterületi lefo- A közúthálózatról származó szennyeződés
lyás, a természetes- illetve a mesterséges- (ur- igen összetett. Ez egyrészt a forgalom követ-
banizált területi) hidrológiai körfolyamat. keztében keletkező, másrészt a forgalombiz-
tonság megteremtésének következményeiből
A külterületi lefolyás során a víz elsősorban származó hulladékból áll. A közlekedés során
a közlekedési eszközök szennyezőanyag kibo- keletkező főbb szennyezőanyagok: a gépkocsi
csájtása miatt és/vagy a mezőgazdasági műve- abroncsok morzsaléka, a járművekhez hasz-
lés során szennyeződik. E két szennyező forrás nálatos folyadékok cseppvesztesége, az üzem-
az összegyülekező vizek eltérő használatát te- anyag elégetésének termékei, a fékbetétek és a
szi szükségessé. Ezért érdemes különbséget fém-alkatrészek morzsaléka, és az egyéb hul-
tenni a természetes vízgyűjtőkről lefolyó vizek ladékok, amelyek főként a közlekedő emberek
között a szerint, hogy közlekedési funkciójú, helytelen magatartása miatt jutnak a közutakra.
vagy mezőgazdasági felhasználású területről Az útburkolatra kiszóródó forgalmi eredetű ne-
származnak. (Gayer et Ligetvári, 2007, Buzás et hézfém részecskék térbeli eloszlását több té-
Budai, 2008, Buzás, 2009, Budai et Clement, nyező is befolyásolja: függ a kibocsátó források
2011). (járművek) jellegétől, a szennyeződéseket az út
felületéről eltávolító mechanizmusoktól (a jár-
A mezőgazdasági művelés alatt álló terüle- művek menetszelétől, a természetes légmoz-
teken a talaj jellegétől és a domborzati viszo- gástól) illetve más helyi adottságoktól (például a
nyoktól függően eltérő nagyságrendet képvi- szemcsék csapdázottságának lehetőségét be-
selhet az erózió okozta lebegtetett és görgetett folyásoló burkolati egyenlőtlenségektől – göd-
hordalék mennyisége és aránya. Továbbá az röktől, mélyedésektől). A fékbetétek kopásából
erózióhoz köthető más szennyezők lefolyása származó fémek jellemzően: a Cu, Sb, Pb. A
is, mivel ezek gyakran a lemosott részecskék- gumiköpeny gördülési kopásából származó fé-
hez tapadva jutnak a vízbe. A művelés alatt mek pedig: a Zn, Cd (Budai et Clement, 2011).
álló területeken az agrotechnika sajátosságai, Az autópályák burkolatáról lefolyó csapadék-
a tápanyag utánpótlás jellege befolyásolja a víz a forgalom nagyságától és összetételétől
24