Page 24 - MaSzeSz hírcsatorna 2017/2.
P. 24

és befolyásolja azt a tető hajlásszöge továbbá a  szerves,- a nitrogén-, a foszfor –, a kálium- és
            csapadék intenzitása is. A cink lefolyását 1,1-8,4  a bakteriális eredetű szennyezés jellemzőit,
            mg/m  értékben mérték a first flushban, és át- míg a kemizáción alapuló növényvédelem
                   2
                               2
            lagosan 3,8 mg/m  értékben határozták meg.  a toxikusnak tekinthető peszticid és herbicid
                                          2
            Az éves cinklefolyást 0,7 g/m *év-re becsülték  összetevőket. Fontos megemlíteni az állattar-
            és a réz lefolyását 0,009 mg/mm .d nagyság- tó telepekről lemosódó szerves és bakteriális
                                               2
            rendben határozták meg.                          szennyezést is (Katona, 1989). Mindezek egyér-
                                                             telműen arra utalnak, hogy az adott terület jel-
            A csapadékvíz minősége a vízgyűjtő-területi  lemzői és a használat módozatai alapvetően
            lefolyásban                                      befolyásolják a lefolyó csapadékvíz szennye-
                                                             zettségének konkrét mutatóit.
            A vízgyűjtő-területi lefolyás során a terület tu-
            lajdonságai,valamint az ott folyó tevékenysé- A csapadékvíz minősége a közlekedési pá-
            gek nagyban befolyásolják az összegyülekező  lyákon
            csapadékvíz minőségét. Ebből a szempontból
            meghatározó lehet a kül- illetve belterületi lefo- A közúthálózatról származó szennyeződés
            lyás, a természetes- illetve a mesterséges- (ur- igen összetett. Ez egyrészt a forgalom követ-
            banizált területi) hidrológiai körfolyamat.      keztében keletkező, másrészt a forgalombiz-
                                                             tonság megteremtésének következményeiből
            A külterületi lefolyás során a víz elsősorban  származó hulladékból áll. A közlekedés során
            a közlekedési eszközök szennyezőanyag kibo- keletkező főbb szennyezőanyagok: a gépkocsi
            csájtása miatt és/vagy a mezőgazdasági műve- abroncsok morzsaléka, a járművekhez hasz-
            lés során szennyeződik. E két szennyező forrás  nálatos folyadékok cseppvesztesége, az üzem-
            az összegyülekező vizek eltérő használatát te- anyag elégetésének termékei, a fékbetétek és a
            szi szükségessé. Ezért érdemes különbséget  fém-alkatrészek morzsaléka, és az egyéb hul-
            tenni a természetes vízgyűjtőkről lefolyó vizek  ladékok, amelyek főként a közlekedő emberek
            között a szerint, hogy közlekedési funkciójú,  helytelen magatartása miatt jutnak a közutakra.
            vagy mezőgazdasági felhasználású területről  Az útburkolatra kiszóródó forgalmi eredetű ne-
            származnak. (Gayer et Ligetvári, 2007, Buzás et  hézfém részecskék térbeli eloszlását több té-
            Budai, 2008, Buzás, 2009, Budai et Clement,  nyező is befolyásolja: függ a kibocsátó források
            2011).                                           (járművek) jellegétől, a szennyeződéseket az út
                                                             felületéről eltávolító mechanizmusoktól (a jár-
            A mezőgazdasági művelés alatt álló terüle- művek menetszelétől, a természetes légmoz-
            teken a talaj jellegétől és a domborzati viszo- gástól) illetve más helyi adottságoktól (például a
            nyoktól függően eltérő nagyságrendet képvi- szemcsék csapdázottságának lehetőségét be-
            selhet az erózió okozta lebegtetett és görgetett  folyásoló burkolati egyenlőtlenségektől – göd-
            hordalék mennyisége és aránya. Továbbá az  röktől, mélyedésektől). A fékbetétek kopásából
            erózióhoz köthető más szennyezők lefolyása  származó fémek jellemzően: a  Cu, Sb, Pb. A
            is, mivel ezek gyakran a lemosott részecskék- gumiköpeny gördülési kopásából származó fé-
            hez tapadva jutnak a vízbe. A művelés alatt  mek pedig:  a Zn, Cd (Budai et Clement, 2011).
            álló területeken az agrotechnika sajátosságai,  Az autópályák burkolatáról lefolyó csapadék-
            a tápanyag utánpótlás jellege befolyásolja a  víz a forgalom nagyságától és összetételétől



           24
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29