Page 77 - MaSzeSz hírcsatorna 2025/3.
P. 77
SZAKMAI - TUDOMÁNYOS ROVAT
Nemzetközi felmérések alapján az ügyfelek elfogadottsági arányai.
projektben, amely több ezer intelligens a háztartások széles körben alkalmazzák
vízmérő teljesítményét vizsgálta. A hang- ezeket a mérőórákat, a víziközmű szolgálta-
súly inkább műszaki tesztelésen volt, nem tók hatékonyabban, pontosabban és költség-
fogyasztói attitűdön. takarékosabban működhetnek.
• Energiatudatosság: szakértői megállapí- • Pontosabb számlázás: a fogyasztási ada-
tások szerint a hazai fogyasztók körében tok valós időben és hibamentesen érkez-
az energiatudatos mérés még kevéssé nek, így csökken a vitás ügyek száma.
elterjedt. Az okos mérők bevezetésének • Vízveszteség csökkentése: a szivárgások
sikere így erősen függ a kommunikációtól és rendellenes fogyasztások gyors ész-
és a bizalomépítéstől. lelése hozzájárul a hálózati veszteségek
Magyarországon az okos vízmérők bevezeté- mérsékléséhez.
sének fő akadálya nem technológiai, hanem • Költségmegtakarítás: nincs szükség hely-
kulturális és kommunikációs jellegű. A lakos- színi leolvasásra, csökkennek az üzemel-
sági magatartások feltárása, ösztönzők beve- tetési és ügyfélszolgálati költségek.
zetése, valamint az adatbiztonság garantálása • Jobb ügyfélkapcsolat: a fogyasztók rész-
kulcsfontosságú lehet a szélesebb körű elter- letes adatokat kapnak, nő az átláthatóság
jedéshez. és a szolgáltatóba vetett bizalom.
• Stratégiai tervezés és hálózatfejlesztés:
Szolgáltatói előnyök a lakossági használatból: a fogyasztási adatok segítik a hosszú távú
Az okos vízmérők elterjedése nemcsak kapacitástervezést és a vízellátás optima-
a lakosság, hanem a szolgáltatók számá- lizálását.
ra is számos előnyt biztosít. Amennyiben
77