Page 76 - MaSzeSz hírcsatorna 2025/3.
P. 76
Előnyök a lakosság számára: különösen ha az előnyöket jól kommuni-
• Költségkontroll és tudatosság: valós idejű kálják és a telepítés ingyenes.
fogyasztáskövetés, szivárgások gyors fel- • UK (CCW, 2025): a fogyasztók elismerik
ismerése. az okosmérők hasznosságát, de aktívan
• Kényelmi szempontok: nincs szükség ma- csak emlékeztetők, ösztönzők és köny-
nuális leolvasásra, pontosabb és átlátha- nyen érthető, pénzben kifejezett informá-
tóbb számlázás. ciók esetén használják azokat.
• Környezeti előnyök: tudatosabb vízhasz- • Hollandia (MDPI, 2021): az attitűd és
nálat, pazarlás csökkentése, fenntartható- az oktatás szintje meghatározó az elfo-
sági hozzájárulás. gadásban.
• Biztonság: szivárgás esetén riasztás, vízká- • UK (IoT „event” mérők, 2022): kb. 50%
rok megelőzése. választaná, különösen fiatalabb, okosesz-
köz-használó fogyasztók. Motiváló té-
Hátrányok és kihívások: nyezők: adatkontroll, költségcsökkentés,
• Kezdeti költségek: a mérőóra cseréje és ingyenesség.
infrastruktúra kiépítése költséges lehet. • Harare, Zimbabwe (2019): inkább elége-
• Adatbiztonság és adatvédelem: fogyasz- dettek voltak az okos vízmérők beveze-
tási adatok digitális továbbítása adatvédel- tésével, és a kommunikáció minősége
mi kérdéseket vethet fel. erősen befolyásolta az elfogadottságot.
• Technológiai függőség: internetkapcsolat • A kutatások alapján a felhasználói biza-
vagy rendszerhiba esetén problémás le- lom, a transzparens kommunikáció és
het a működés. a megfelelő ösztönzők kulcsszerepet ját-
• Elfogadottság kérdése: egyes fogyasztók szanak az okos vízmérők bevezetésének
bizalmatlanok az új technológiával szem- sikerében.
ben.
• Összességében az okos vízmérők a la- Magyarországi helyzet
kosság számára nagyobb átláthatóságot, Magyarországon eddig kevés publikus adat
kényelmet és költségmegtakarítást bizto- áll rendelkezésre a fogyasztók okos vízmé-
síthatnak. Ugyanakkor a széles körű elfo- rőkhöz való hozzáállásáról. Néhány releváns
gadáshoz elengedhetetlen a megfelelő projekt és kezdeményezés azonban iránymu-
kommunikáció, valamint az adatbizton- tatást ad:
sági garanciák megerősítése. • Budapesti pilot (ELMŰ, Fővárosi Vízművek,
Főgáz, Főtáv, 2013 körül): a cél a fogyasz-
Felhasználók elfogadása: tói szokások feltérképezése és tudatosabb
Nemzetközi esettanulmányok alapján az ügy- energiafelhasználás elősegítése volt. Bár
felek elfogadása változó, de összességében a lakossági attitűdök elemzése megtör-
pozitív tendenciát mutat: tént, az eredmények nem kerültek pub-
• UK (Waterwise/Arqiva, 2023): a válaszadók likálásra
48%-a elfogadna egy fejlett okos vízmérőt, • SMART.MET prototípusteszt (2019–2021):
további 43% pedig később nyitott lehet rá, Budapest is részt vett a nemzetközi
76