Page 76 - MaSzeSz hírcsatorna 2025/3.
P. 76

Előnyök a lakosság számára:                          különösen ha az előnyöket jól kommuni-
            •  Költségkontroll és tudatosság: valós idejű        kálják és a telepítés ingyenes.
                fogyasztáskövetés, szivárgások gyors fel- •  UK (CCW, 2025): a fogyasztók elismerik
                ismerése.                                        az okosmérők hasznosságát, de aktívan
            •  Kényelmi szempontok: nincs szükség ma-            csak emlékeztetők, ösztönzők és köny-
                nuális leolvasásra, pontosabb és átlátha-        nyen érthető, pénzben kifejezett informá-
                tóbb számlázás.                                  ciók esetén használják azokat.
            •  Környezeti előnyök: tudatosabb vízhasz- •  Hollandia  (MDPI,  2021):  az  attitűd és
                nálat, pazarlás csökkentése, fenntartható-       az oktatás szintje meghatározó az elfo-
                sági hozzájárulás.                               gadásban.
            •  Biztonság: szivárgás esetén riasztás, vízká- •  UK (IoT „event” mérők, 2022): kb. 50%
                rok megelőzése.                                  választaná, különösen fiatalabb, okosesz-
                                                                 köz-használó fogyasztók. Motiváló té-
            Hátrányok és kihívások:                              nyezők: adatkontroll, költségcsökkentés,
            •  Kezdeti költségek: a mérőóra cseréje és           ingyenesség.
                infrastruktúra kiépítése költséges lehet.     •  Harare, Zimbabwe (2019): inkább elége-
            •  Adatbiztonság és adatvédelem: fogyasz-            dettek voltak az okos vízmérők beveze-
                tási adatok digitális továbbítása adatvédel-     tésével, és a kommunikáció minősége
                mi kérdéseket vethet fel.                        erősen befolyásolta az elfogadottságot.
            •  Technológiai függőség: internetkapcsolat  •  A kutatások alapján a felhasználói biza-
                vagy rendszerhiba esetén problémás le-           lom, a transzparens kommunikáció és
                het a működés.                                   a megfelelő ösztönzők kulcsszerepet ját-
            •  Elfogadottság kérdése: egyes fogyasztók           szanak az okos vízmérők bevezetésének
                bizalmatlanok az új technológiával szem-         sikerében.
                ben.
            •  Összességében az okos vízmérők a la- Magyarországi helyzet
                kosság számára nagyobb átláthatóságot,  Magyarországon eddig kevés publikus adat
                kényelmet és költségmegtakarítást bizto- áll rendelkezésre a fogyasztók okos vízmé-
                síthatnak. Ugyanakkor a széles körű elfo- rőkhöz való hozzáállásáról. Néhány releváns
                gadáshoz elengedhetetlen a megfelelő  projekt és kezdeményezés azonban iránymu-
                kommunikáció, valamint az adatbizton- tatást ad:
                sági garanciák megerősítése.                  •  Budapesti pilot (ELMŰ, Fővárosi Vízművek,
                                                                 Főgáz, Főtáv, 2013 körül): a cél a fogyasz-
            Felhasználók elfogadása:                             tói szokások feltérképezése és tudatosabb
            Nemzetközi esettanulmányok alapján az ügy-           energiafelhasználás elősegítése volt. Bár
            felek elfogadása változó, de összességében           a lakossági attitűdök elemzése megtör-
            pozitív tendenciát mutat:                            tént, az eredmények nem kerültek pub-
            •  UK (Waterwise/Arqiva, 2023): a válaszadók         likálásra
                48%-a elfogadna egy fejlett okos vízmérőt,  •  SMART.MET prototípusteszt (2019–2021):
                további 43% pedig később nyitott lehet rá,       Budapest is részt vett a nemzetközi





           76
   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81