Page 98 - MaSzeSz hírcsatorna 2022/3.
P. 98
1-2-3 sz. ábrák: A víziútak lerövidülése és a csatorna térsége
Történelmi jellegét tekintve a Földközi- és a Vörös-tenger közötti mesterséges vízi út létesítésének terve már
az ókorban felmerült: III. Szeszotrisz fáraó ásatott először kelet-nyugat irányú csatornát a Tumilat-völgyében
(Wadi Tumilat) mely összekapcsolta a Nílust a Vörös-tengerrel a puntokkal való közvetlen kereskedelem érde-
kében. A csatorna a Kr.e. XIII. századig, II. Ramszeszig fennállt. Amikor betemetődött, II. Néko (Kr.e. 610-595)
kezdett új csatornát a Nílus-delta pelusiai ága és a Keserű-tavak északi vége közt, amelyet a perzsa Dareiosz
(Kr.e.522-486), Egyiptom meghódítója fejezett be 100 évvel később. Ezt II. Ptolemaiosz (Kr.e. 285-247) bő-
vítette a Vörös-tengerig. Idővel ennek az állapota is romlott (a csatorna partfala helyenként beomlott), de
az actiumi csata idején (Kr.e. 31) Kleopátra néhány hajója még átjutott rajta a Vörös-tengerre. Ezután elhanya-
golták, csak Traianus (98-117), majd Omár kalifa (VII. század) újította fel, de 767-ben al-Manszúr kalifa a nílusi
lázadók elszigetelésére végleg betemettette. (Forrás: Wikipedia)
1869-ben nagy avatási ünnepség keretében Az 1956 öbölháborúban viszontagságokat átélt
adták át és haladt át rajta az első hajó.( Kulturális csatorna (több hónapos zárlat) majd üzemel-
emlék, hogy ezen az ünnepségen mutatták tetői birtoklás és váltás után a birtokjogot ma
be Verdi olasz zeneszerző nagy sikert aratott már Egyiptom gyakorolja.
Aida c. operáját)
Mivel az áteresztő képesség egyre szűkösebb-
A korábbi hajózási útvonal hossza Londontól nek bizonyult, sor került a csatorna kiszélesíté-
- Afrikát megkerülve – Mumbaig 19 800 km sére, mely munkálatok jelentős költségvonza-
(12 200 mérföld) volt, ami a földközi tengeren tot követelve 2015-ben átadásra is kerültek.
keresztül a szuezi csatorna kiépítésével 11 600 A hajózó utat oly módon szélesítették ki, hogy
km.-re (7 200 mérföld) rövidült. Hasonlóan a kétirányú közlekedés létre jöhessen (4-5
számottevő szállítási hossz csökkenést jelentett sz. ábrák), minek hatására az áthaladás ide-
Európa egyik legnagyobb kikötője – Rotter- je csaknem a felére (11 órára), az átbocsátás
dam - és Kína közötti távolságban jelentkező előtti veszteglési időt 11 óráról 3 órára tudták
út megtakarítás is (3.sz. ábra). csökkenteni. Lényegesen, mint egy kétsze-
resére nőtt a napi hajó átbocsátás, mellyel
98