Page 97 - MaSzeSz hírcsatorna 2022/3.
P. 97
TÖRTÉNETI VISSZATEKINTÉS
„LEG”-EK A VÍZÉPÍTÉS VILÁGÁBAN - I.RÉSZ
PROF. DR. JUHÁSZ ENDRE CSC.
A Földet övező sós vizű tengereket felszabdalják A jövőben számítani lehet a klímaváltozással
az emberiség létfeltételét adó, kontinense- járó hó, ill. jégtakarók olvadása általi vízszin-
ket képező szárazföldek, ahol természetesen temelkedésre is, mely magában hordja a vízi
a levegő mellett alapvető harmadik lételem úton történő, nagyobb hajók számára is az áru-
az édesvíz. Társadalom fenntartásához alap cél szállítás Északi „átjárón” keresztül történő teljes
az életszükségletünk és termelési tevékenysé- föld megkerülését.
günkhez „kellő” minőségű és mennyiségű víz A „legek” közül az elmúlt másfél század vízi
biztosítása és a létünket olykor veszélyeztető építkezéseinek egyik legkiemelkedőbb léte-
vízkárok elhárítása. Ám a víz egyben speciális sítménye, a tengeri áruszállítás meghatározó
potenciáljával ki is szolgálja az emberiséget. csomópontja a Szuezi csatorna, melynek célja
Nem véletlen, hogy az eleink főleg vízfolyások, Európa és Ázsia közötti szállítási útvonal lerö-
tavak, tengerek mellett vetettek gyökeret. vidítése. E mesterséges vízi út a Sínai-félsziget
nyugati része mentén húzódik és a földközi
A mobilitás ősi lehetősége a víz által nyújtott tengeri Port Szaid és a Vörös tengernél kiépült
- archimédeszi törvényben is megfogalma- Szuez városok között nyúlik.
zott – elv, azaz a vízkiszorításon alapuló hajók A Földközi-tengert a Vörös-tengerrel össze-
létrejötte, mely Noétól a Vikingeken keresztül kötő 190 km-es Szuezi-csatorna az 1869-es
a fultoni gőzhajóig, a víz áramlásától vagy a szél átadásakor 8 méter mély, 70 méter széles volt.
erejével mozgatva, nem csak a felszínen, ha- Jelenlegi hossza 163 km, legkeskenyebb ré-
nem pl. atom meghajtással a vízszint alatt is szén 300 m széles, átlagos mélysége 22m.
közlekedve végig kísérte és kiséri az emberiség (lásd 1.-2. sz ábrát)
történelmét. A hajózás nem kíván sok tízezer .A vízszint különbség - feltehetőleg mérési
km.-es kötöttpályás alépítményt, ezért az ipari pontatlanságból származó - néhány cm, ezért
forradalom időszakától számítva különös mó- zsilipelésre nincs is szükség. A szárazföldi köz-
don, a vízen történő teherszállítás területén lekedést a csatornát áthidaló hidak segítik.
nőtt meg a jelentősége. Viszonylag könnyű volt bővíteni, mert nincse-
A világtengereket elválasztó szárazföldi szű- nek rajta zsilipek és a sivatagot szeli át.
kületek átvágásával lerövidíthetővé válhattak
a szállítási hosszok, időt és üzemanyagot stb. Már az újkorban Lesseps Ferdinánd nevű vál-
takaríthattak meg, ezért az emberi agy meg- lalkozó által indított csatornaépítő konzorci-
kereste azokat a pontokat, ahol ezek a szem- um osztrák tervek alapján 1859-ben kezdte
pontok leginkább érvényesíthetőkké válhattak. el az építési munkákat és tíz évvel később,
97