Page 53 - MaSzeSz hírcsatorna 2020/4.
P. 53
NEMZETKÖZI KITEKINTÉS
adatok találhatók , mindenesetre vannak erős Hillenbrand et al. nyomán a fékkopás meny-
[26]
[18]
arra utaló jelek, hogy a gumiabroncs-kopás nyisége Németországban 12 350 t/a körül van.
igen gyorsan heteroagglomerátumokat képez A részecskék összetétele azonban túlnyomórészt
az úttestből lekopott, illetve az úttesten találha- szervetlen anyagokból áll , és a d < 10 µm-es
[18]
tó egyéb részecskékkel [19–21] . Ezért Unice et al. méretük miatt inkább a finom por kategóriájába
[22]
kutatók a gumiabroncs-kopás továbbításának sorolandók [27, 28] , így a részecskék jelentékeny há-
modellszámításai vonatkozásában 1,80 g/cm nyadát a levegőben lehetne továbbítani. Az anyag
3
sűrűség-értéket tételeztek fel, míg Klöckner et típusa és az igénybevétel függvényében az úttest
al. a „fiatalabb” agglomerátumokra < 1,90 g/cm felületének kopása is hozzájárul az utcai lefolyás
[21]
3
sűrűséget, az idősebb agglomerátumokra pedig szilárdanyag-terheléséhez. Kulcsparamétert idáig
> 1,90 g/cm sűrűséget adtak meg. nem azonosítottunk . Bertling et al. szerint a bi-
3
[29]
[16]
tumenkopás hányada Németországban 18 800 t/a.
Wagner et al. nyomán a német autópályákon ke- Ntziachristos és Boulter nyomán az aszfaltutak
[30]
[23]
letkező gumiabroncs-kopás értékének kb. 48 000 t/a kopása 5–10%-ban bitumen, 90– 95%-ban pedig
körül kell lennie, és a következő összetevőkből kőzet. A légköri lerakódással együtt az utak kopása
áll: útpadkák, felszíni víz (közvetlen lefolyás), utcai mennyiségi szempontból is partnere a gumiab-
víznyelők és levegő (porként való továbbítás). Gu- roncs-kopás heteroagglomerációjának.
miabroncs-részecskéket már az útpadkában is
kimutattak . A településen belüli területeken, ahol Annak a kérdésnek a megválaszolásához, hogy
[19]
a menetteljesítmény kb. 26%-a német utakon tör- milyen magasak a fajlagos kopásmennyiségek
ténik, illetve ahol a gumiabroncs-kopás kb. 30%-a gépkocsi-kilométerenként (Fahrzeugkilometer, Fkm),
kiesik , a gumiabroncs-kopás további csökkentő Gehrke és Bertling a fajlagos gumiabroncs-ko-
[31]
[23]
tényezőjeként az utcatakarítást kell figyelembe ven- pást személygépkocsi esetén 53–200 mg/Fkm,
ni, melynek hozzájárulásának mértékét azonban nehéz tehergépkocsi esetén pedig 1500 mg/Fkm
nehéz meghatározni, mivel az alkalmazott gépek és értékkel tételezik fel. A gumiabroncs-kopás, illetve
a takarítási gyakoriság is fontos szerepet játszik. Uni- az azzal képződő heteroagglomerátumok részecs-
ce et al. itt 14%-os maximális hányadot tételeznek kemérete vonatkozásában különböző adatok áll-
[22]
fel, ami az utcai szeméttel eltávolításra kerül. Wik és nak rendelkezésre: Kole et al. nyomán az egyik
[18]
Dave áttekintést készítettek a gumiabroncs-kopás méretkategória a 1–25 µm-es, míg a másik kate-
[24]
utcai lefolyásban mérhető koncentrációiról, amely gória az ultrafinom részecskék kategóriája, ami
értékeket különböző jelölőanyagok segítségével a 30–60 nm-es tartományba esik. Kreider et al.
[32]
határozták meg; az adatok erősen ingadoztak 5–120 µm-es mérettartományt neveznek meg,
a 12–179 mg/l közti tartományban. Egyesített rend- d50 = 75 µm-es mediánértékkel, Ntziachristos és
szerű csatornahálózattal rendelkező településeken Boulter pedig a d50-értékek vonatkozásában
[30]
gumiabroncs-kopás elméletileg a szennyvíztisztí- a személygépkocsikra 65 µm, tehergépkocsikra
tó telepek hozzáfolyásában is megtalálható, ezt pedig 80 µm értéket adnak meg. Ezek az értékek
azonban Enfrin et al. nem tudták megerősíteni. a nagyságrend szempontjából Klöckner et al.
[25]
[21]
tényállásával egyezik, ennek következtében a gu-
A gumiabroncs-kopás mellett a fékkopás is ré- miabroncs-kopás 60%-os hányada a > 50 µm-es
szecskék felhalmozódását okozza az útfelszínen. részecskefrakcióban található.
53