Page 53 - MaSzeSz hírcsatorna 2020/4.
P. 53

NEMZETKÖZI KITEKINTÉS






            adatok találhatók , mindenesetre vannak erős  Hillenbrand et al.  nyomán a fékkopás meny-
                                                                              [26]
                             [18]
            arra utaló jelek, hogy a gumiabroncs-kopás  nyisége Németországban 12 350 t/a körül van.
            igen gyorsan heteroagglomerátumokat képez  A részecskék összetétele azonban túlnyomórészt
            az úttestből lekopott, illetve az úttesten találha- szervetlen anyagokból áll , és a d < 10 µm-es
                                                                                       [18]
            tó egyéb részecskékkel [19–21] . Ezért Unice et al.   méretük miatt inkább a finom por kategóriájába
                                                         [22]
            kutatók a gumiabroncs-kopás továbbításának  sorolandók      [27, 28] , így a részecskék jelentékeny há-
            modellszámításai vonatkozásában 1,80 g/cm   nyadát a levegőben lehetne továbbítani. Az anyag
                                                           3
            sűrűség-értéket tételeztek fel, míg Klöckner et  típusa és az igénybevétel függvényében az úttest
            al.  a „fiatalabb” agglomerátumokra < 1,90 g/cm   felületének kopása is hozzájárul az utcai lefolyás
              [21]
                                                           3
            sűrűséget, az idősebb agglomerátumokra pedig  szilárdanyag-terheléséhez. Kulcsparamétert idáig
            > 1,90 g/cm  sűrűséget adtak meg.                nem azonosítottunk . Bertling et al.  szerint a bi-
                        3
                                                                                [29]
                                                                                                [16]
                                                             tumenkopás hányada Németországban 18 800 t/a.
            Wagner et al.  nyomán a német autópályákon ke- Ntziachristos és Boulter  nyomán az aszfaltutak
                                                                                    [30]
                        [23]
            letkező gumiabroncs-kopás értékének kb. 48 000 t/a  kopása 5–10%-ban bitumen, 90– 95%-ban pedig
            körül kell lennie, és a következő összetevőkből  kőzet. A légköri lerakódással együtt az utak kopása
            áll: útpadkák, felszíni víz (közvetlen lefolyás), utcai  mennyiségi szempontból is partnere a gumiab-
            víznyelők és levegő (porként való továbbítás). Gu- roncs-kopás heteroagglomerációjának.
            miabroncs-részecskéket már az útpadkában is
            kimutattak . A településen belüli területeken, ahol  Annak a kérdésnek a megválaszolásához, hogy
                      [19]
            a menetteljesítmény kb. 26%-a német utakon tör- milyen magasak a fajlagos kopásmennyiségek
            ténik, illetve ahol a gumiabroncs-kopás kb. 30%-a  gépkocsi-kilométerenként (Fahrzeugkilometer, Fkm),
            kiesik , a gumiabroncs-kopás további csökkentő  Gehrke és Bertling  a fajlagos gumiabroncs-ko-
                                                                               [31]
                 [23]
            tényezőjeként az utcatakarítást kell figyelembe ven- pást személygépkocsi esetén 53–200 mg/Fkm,
            ni, melynek hozzájárulásának mértékét azonban  nehéz tehergépkocsi esetén pedig 1500 mg/Fkm
            nehéz meghatározni, mivel az alkalmazott gépek és  értékkel tételezik fel. A gumiabroncs-kopás, illetve
            a takarítási gyakoriság is fontos szerepet játszik. Uni- az azzal képződő heteroagglomerátumok részecs-
            ce et al.  itt 14%-os maximális hányadot tételeznek  kemérete vonatkozásában különböző adatok áll-
                   [22]
            fel, ami az utcai szeméttel eltávolításra kerül. Wik és  nak rendelkezésre: Kole et al.  nyomán az egyik
                                                                                         [18]
            Dave  áttekintést készítettek a gumiabroncs-kopás  méretkategória a 1–25 µm-es, míg a másik kate-
                 [24]
            utcai lefolyásban mérhető koncentrációiról, amely  gória az ultrafinom részecskék kategóriája, ami
            értékeket különböző jelölőanyagok segítségével  a 30–60 nm-es tartományba esik. Kreider et al.
                                                                                                           [32]
            határozták meg; az adatok erősen ingadoztak  5–120 µm-es mérettartományt neveznek meg,
            a 12–179 mg/l közti tartományban. Egyesített rend- d50 = 75 µm-es mediánértékkel, Ntziachristos és
            szerű csatornahálózattal rendelkező településeken  Boulter  pedig a d50-értékek vonatkozásában
                                                                     [30]
            gumiabroncs-kopás elméletileg a szennyvíztisztí- a személygépkocsikra 65 µm, tehergépkocsikra
            tó telepek hozzáfolyásában is megtalálható, ezt  pedig 80 µm értéket adnak meg. Ezek az értékek
            azonban Enfrin et al.  nem tudták megerősíteni. a nagyságrend szempontjából Klöckner et al.
                                [25]
                                                                                                           [21]
                                                             tényállásával egyezik, ennek következtében a gu-
            A gumiabroncs-kopás mellett a fékkopás is ré- miabroncs-kopás 60%-os hányada a > 50 µm-es
            szecskék felhalmozódását okozza az útfelszínen.  részecskefrakcióban található.





                                                                                                           53
   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58