Page 35 - MaSzeSz hírcsatorna 2020/4.
P. 35
SZAKMAI - TUDOMÁNYOS ROVAT
A KÉPZÉS SZERKEZETE, A VÉGZETT HALLGA-
TÓK KOMPETENCIÁJA
A képzés színvonala szempontjából rendkívül A hidrobiológus szak követelményrendszere
fontos a stabil és színvonalas tudományegyetemi a korábbi egységes biológus szakéval összevetve
környezet. A Debreceni Egyetem 2000. január 1-én annyiban azonos, hogy az egyetemi szintű diplo-
jött létre a Debreceni Agrártudományi Egyetem, ma megszerzéséhez a korábbiakhoz hasonlóan
a Debreceni Orvostudományi Egyetem, a Kossuth 300 kreditet kell teljesíteniük a hallgatóknak. Ez
Lajos Tudományegyetem és a Hajdúböszörményi a gyakorlatban azt jelenti, hogy a BSc szintről
Wargha István Pedagógiai Főiskola integrációjával. hozott 180 kredithez MSc szinten minimálisan
Az egyetemet 2021. augusztus 1. napjától kez- további 120 kredit teljesítése szükséges. Lénye-
dődően – nevének megtartása mellett – a Gróf ges különbség van azonban két szempontból:
Tisza István Debreceni Egyetemért Alapítvány egyrészt a szak alapításának személyi és tárgyi
működteti. A Debreceni Egyetemnek közel 30 feltételrendszere lényegesen szigorúbb volt,
000 hallgatója van, 14 karral, nyolc campuson ami minőségi garanciát biztosított, másrészt
működik. A 72 alapszakkal, 84 mesterszakkal, 6 a hidrobiológus MSc az oktatott szaktárgyait
osztatlan képzési szakkal, 223 szakirányú tovább- tekintve a hidrobiológia tudományának olyan
képzési szakkal, 14 felsőoktatási szakképzéssel, 69 aktuális, a jelen kor kihívásainak megfelelően
idegennyelvű képzéssel, 24 tudományágban 24 rendszerezett ismeretanyagát közvetíti a hallga-
doktori iskolával, 73 doktori programmal az egyik tók felé, amit eddig ilyen koncentrált szerkezet-
legszélesebb képzési palettával rendelkező hazai ben nem lehetett megszerezni. A szak tantárgyi
egyetem. A Debreceni Egyetem a régió meg- anyagának összeállításánál szem előtt tartottuk
határozó tudásközpontja, a hazai tudományos mind a hidrobiológiai tudomány fejlődésének
kutatás-fejlesztés egyik legfontosabb bázisa, mely legújabb irányzatait és ismeretanyagát, mind
az alap- és alkalmazott kutatások nemzetközi szín- a lehetséges alkalmazók által igényelt speciális
vonalú művelésének fejlesztésére, a hazai és nem- ismereteket. A mesterképzésre jelentkező hall-
zetközi hálózati kapcsolatokban rejlő lehetőségek gatók teljes kreditérték beszámításával léphetnek
kihasználására törekszik. Kiemelt kutatási területei: be a biológia alapképzési szakról. Meghatározott
orvos- és egészségtudomány, gyógyszeripar, kreditek teljesítésével beléphetnek a környezet-
élelmiszeripar, természettudományok, sporttudo- tan, földrajz, földtudományi, a kémia alapképzési
mány, valamint elektronika és informatika. Olyan szakokról, továbbá az agrártudományi képzési
oktatási-kutatási potenciált képvisel és követel meg területen a természetvédelmi mérnöki, a mező-
az egyes szakokat működtető egységektől, ami gazdasági mérnöki, az állattenyésztő mérnöki
minden tekintetben garanciát jelent a kibocsátott alapképzési szak, a műszaki képzési területen
hallgatók szakmai felkészültségét illetően. A hid- a biomérnöki, a környezetmérnöki alapképzési
robiológus képzés minőségbiztosításának alapja, szak végzett hallgatói. A felsőoktatásról szóló
hogy minden oktatónak tudományos minősítése 1993. évi LXXX. törvény szerint a szak Képzési és
(PhD) van, valamint – különböző pályázatok révén Kimeneti Követelményei 9.4. pontban meghatá-
– XXI. századi színvonalú terepi és laboratóriumi, rozott kreditek teljesítésével vehetők figyelembe
műszer és eszközparkkal rendelkezünk. továbbá a belépést illetően azok az alapképzési
35