Page 54 - MaSzeSz hírcsatorna 2020/4.
P. 54
amellyel megteremthetjük a változásokhoz vízszolgáltatással kapcsolatban.A kutatás arra
szükséges közös akaratot. Sem a mostani, sem is kitért, hogy milyen vízzel kapcsolatos hely-
a jövő generáció számára nem mindegy, hogy zetek miatt aggódnak leginkább a fogyasztók.
milyen vízvezetékrendszer van a csap mögött, Ez alapján az látható, hogy leginkább a hazai
ezért feladatunk, hogy a társadalom aktívan vízkészletek és az ivóvízellátást biztosító rend-
igényelje és támogassa a szektor fenntartha- szer minősége miatt aggódik a társadalom.
tóságát célzó törekvéseket és a szükséges kor-
mányzati döntéseket” – tájékoztatott Kovács Az elemzésre építve készült el az a kommu-
Károly, a MaSzeSz elnöke az eredmények be- nikációs stratégia, melynek keretében olyan
mutatása kapcsán. üzenettartalmak, hordozók, megvalósítási ak-
ciótervek és azokon alapuló tartalmak is ösz-
A víz és a vízhálózat minősége összefügg szeállításra kerültek, amik a közeljövőben a Ma-
SzeSz, valamint az ágazat összes szereplőjének
A lakosság számára alapvető elvárás a vízszol- számára; hosszú távon is könnyen felhasznál-
gáltató cégek által megtisztított, iható csapvíz. ható, információkat, tudnivalókat, adatokat biz-
Csak kevesen gondolnak azonban bele abba, tosítanak a fogyasztókban meglévő érdeklődés
hogy ennek minősége a szállítás és tárolás so- fenntartására, a tudásszomj kielégítésére.
rán, azaz a víztisztítástól a csapból kiengedésig A felmérésekre alapozott és szakértők be-
bizony sokat változhat. Annak érdekében, hogy vonásával kialakított ágazati kommunikációs
a jó minőségű ivóvíz a jövő generáció számá- stratégia azonban akkor tud igazán hatékony
ra is fenntartható módon folyamatosan és lenni, amennyiben az a helyi sajátosságokat
korlátlan mennyiségben rendelkezésre álljon, integrálva, de országosan összehangolt üze-
a magyar vízvezetékrendszer jelentős részének netekkel teremti meg a változásokhoz szüksé-
mielőbbi felújítására-fejlesztésére van szükség. ges közös akaratot. Biztosítani kell a láthatatlan
A lakosság is közvetlenül érzékeli a problémát, infrastruktúra és szolgáltatás láttatását, hiszen
hiszen a felmérésben a válaszadók 48 száza- sem a mostani, sem a jövő generáció számára
lékának környezetében történt csőtörés az el- nem mindegy, hogy milyen (víz)forrás és vízve-
múlt két évben, és ennek legfőbb okát az elö- zetékrendszer van a csap mögött.
regedett hálózatban látják (89%).
A pályázat keretében készített felmérés publi-
A felújítási költségekre – sok fogyasztó felté- kálására négy sajtóközleményt is megjelentett
telezésével ellentétben – a víz- és szennyvíz a MaSzeSz az alábbi témákban:
díjak nem nyújtanak fedezetet. A kutatásból
azonban az is jól látható, hogy a lakosság 86% • Az ágazat jelenlegi helyzetének és annak
százaléka még akkor is támogatná a vízveze- bemutatása, hogy mit tudnak minderről
ték-hálózatok mihamarabbi felújítását, ha ez a fogyasztók.
anyagi hozzájárulást követelne. A társadalom • Milyen a jó ivóvíz? A kutatásban megjelölt
nyitottságát az is jól mutatja, hogy a kutatásban legfőbb fogyasztói ismérvek bemutatása,
megkérdezettek visszajelzései alapján 10-ből melyik mitől függ, mit tesz a szolgáltató,
9 ember szeretne többet megtudni a vízzel, hogy azt kapja a fogyasztó, amit elvár.
54