Page 8 - MaSzeSz hírcsatorna 2019/4.
P. 8

hogyan élt a nagypapa, dohányzott, ivott?  és fantasztikus tehetségem van a vezetéshez”.
            Stresszes élete volt? Mennyi ideig dolgozott  A tévedésük abban áll, hogy az utakon nem
            a szénbányában? Ember legyen a talpán, aki  egyedül vannak, hanem egy átlagos képes-
            évtizedekre visszamenően szét tudja szálazni  ségű vezetőkkel teli autóúton, átlagos műsza-
            a különböző krónikus, ám alacsony szintű ex- ki felszereltségű gépjárművekkel körülvéve.
            pozíciókból származó hatásokat. Mindeneset- Ezt a statisztikai sokaságot pedig nem lehet
            re ma már feliratozzák a cigarettás dobozokat  legyőzni sem reflexekkel, sem pedig ABS-el.
            (mi ugye megmondtuk).                            A repülő többszörösen biztonságosabb közle-
                                                             kedési eszköz az autónál (kilométerre vetítve).
            A dohányos ember példája két további szálat  Az már csak hab a tortán és merőben tükrözi
            mutat be a kockázatkezelés problémáiból.  az emberi természetet, hogy az USA adatok
            Az első kifejezetten szubjektív elem és ez  szerint a nem önkéntes kockázati szinteket
            a hatalmas különbség az önkéntes (önként  összehasonlítva azt tapasztaljuk, hogy a szá-
            vállalt) és a nem önkéntes kockázati források  mok (halálozási kockázat/fő/év) azt mutatják,
            megítélése között. Az, hogy valaki dohány- hogy ez az influenza esetében 1:5000, leu-
            zik, önkéntes, bár rendkívüli bátor cseleke- kémia 1:12,500, gázolás 1:20,000, tornádók
            det, különösen ha a biztosítási (halálozási)  1:460,000, földrengés 1:588,000, meteorit
            statisztikákat nézzük. Sajnos kevesen tudják,  becsapódás 1:100 milliárd arányokkal jelle-
            de tény, hogy egyetlen cigaretta elszívásá- mezhetők. Mégis a Hollywood-i filmek között
            nak a kockázata megfelel 16 km közúti ke- keveset találunk, amelyben az influenza, mint
            rékpározásnak, vagy 400 km autózásnak,  alapmotívum megjelenik. A csaknem zéró kö-
            vagy egy 1600 km-es légiút megtételének.  zeli kockázatokat bemutató katasztrófafilmek
            Tehát, ha valaki tegyük fel 2 doboz cigaret- viszont jelentős kasszasikereket hoztak.
            tát szív el naponta, az ugyanakkora kockáza-
            tot vállal (önkéntesen!) mintha minden nap  A vezetékes vízfogyasztás is ilyen nem önként
            az egyenlítő mentén repülővel megkerülné  vállalt kockázatot jelent. A lakosságnak bíznia
            a Földet. Pszichológiai vizsgálatok igazolták  kell a szolgáltatókban, a monitoring rendsze-
            azt is, hogy az önkéntesen vállalt kockázatok  rekben, a jogszabályi előírásokban és azok
            esetében az átlagember hajlamos elfogadni  betartásában. A mikroszennyező anyagokkal
            az akár 1000-szer magasabb kockázati szintet  kapcsolatban az egyik fő probléma abban je-
            is, mint a nem-önkéntes kockázatokét. Igaz,  lentkezik, hogy döntő többségük érzékszer-
            hogy a repülőút választása önkéntes, de ha  vileg (organoleptikusan) nem érzékelhető,
            felszáll a gép bizony az autopilot, a légitársa- tehát „láthatatlan” és ezért a laikusok számá-
            ság előírásai, a nemzetközi repüléstechnikai  ra kezelhetetlen kockázati elemként jelent-
            eljárásrend, stb. kezébe helyezzük az életün- kezik. Ezzel kapcsolatban nagyon aggasztó
            ket. Ez sok embert zavar és inkább autóba  az a tévhit, amely az átlagember fejében él.
            ülnek, „mert én nagyon defenzíven vezetek,  Az US FDA (Food and Drug Administration



            8
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13