Page 8 - MaSzeSz hírcsatorna 2019/4.
P. 8
hogyan élt a nagypapa, dohányzott, ivott? és fantasztikus tehetségem van a vezetéshez”.
Stresszes élete volt? Mennyi ideig dolgozott A tévedésük abban áll, hogy az utakon nem
a szénbányában? Ember legyen a talpán, aki egyedül vannak, hanem egy átlagos képes-
évtizedekre visszamenően szét tudja szálazni ségű vezetőkkel teli autóúton, átlagos műsza-
a különböző krónikus, ám alacsony szintű ex- ki felszereltségű gépjárművekkel körülvéve.
pozíciókból származó hatásokat. Mindeneset- Ezt a statisztikai sokaságot pedig nem lehet
re ma már feliratozzák a cigarettás dobozokat legyőzni sem reflexekkel, sem pedig ABS-el.
(mi ugye megmondtuk). A repülő többszörösen biztonságosabb közle-
kedési eszköz az autónál (kilométerre vetítve).
A dohányos ember példája két további szálat Az már csak hab a tortán és merőben tükrözi
mutat be a kockázatkezelés problémáiból. az emberi természetet, hogy az USA adatok
Az első kifejezetten szubjektív elem és ez szerint a nem önkéntes kockázati szinteket
a hatalmas különbség az önkéntes (önként összehasonlítva azt tapasztaljuk, hogy a szá-
vállalt) és a nem önkéntes kockázati források mok (halálozási kockázat/fő/év) azt mutatják,
megítélése között. Az, hogy valaki dohány- hogy ez az influenza esetében 1:5000, leu-
zik, önkéntes, bár rendkívüli bátor cseleke- kémia 1:12,500, gázolás 1:20,000, tornádók
det, különösen ha a biztosítási (halálozási) 1:460,000, földrengés 1:588,000, meteorit
statisztikákat nézzük. Sajnos kevesen tudják, becsapódás 1:100 milliárd arányokkal jelle-
de tény, hogy egyetlen cigaretta elszívásá- mezhetők. Mégis a Hollywood-i filmek között
nak a kockázata megfelel 16 km közúti ke- keveset találunk, amelyben az influenza, mint
rékpározásnak, vagy 400 km autózásnak, alapmotívum megjelenik. A csaknem zéró kö-
vagy egy 1600 km-es légiút megtételének. zeli kockázatokat bemutató katasztrófafilmek
Tehát, ha valaki tegyük fel 2 doboz cigaret- viszont jelentős kasszasikereket hoztak.
tát szív el naponta, az ugyanakkora kockáza-
tot vállal (önkéntesen!) mintha minden nap A vezetékes vízfogyasztás is ilyen nem önként
az egyenlítő mentén repülővel megkerülné vállalt kockázatot jelent. A lakosságnak bíznia
a Földet. Pszichológiai vizsgálatok igazolták kell a szolgáltatókban, a monitoring rendsze-
azt is, hogy az önkéntesen vállalt kockázatok rekben, a jogszabályi előírásokban és azok
esetében az átlagember hajlamos elfogadni betartásában. A mikroszennyező anyagokkal
az akár 1000-szer magasabb kockázati szintet kapcsolatban az egyik fő probléma abban je-
is, mint a nem-önkéntes kockázatokét. Igaz, lentkezik, hogy döntő többségük érzékszer-
hogy a repülőút választása önkéntes, de ha vileg (organoleptikusan) nem érzékelhető,
felszáll a gép bizony az autopilot, a légitársa- tehát „láthatatlan” és ezért a laikusok számá-
ság előírásai, a nemzetközi repüléstechnikai ra kezelhetetlen kockázati elemként jelent-
eljárásrend, stb. kezébe helyezzük az életün- kezik. Ezzel kapcsolatban nagyon aggasztó
ket. Ez sok embert zavar és inkább autóba az a tévhit, amely az átlagember fejében él.
ülnek, „mert én nagyon defenzíven vezetek, Az US FDA (Food and Drug Administration
8